Strømoptag i trevejsskifte

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Strømoptag i trevejsskifte

Indlæg af Skovsgaard »

Godaften
Jeg oplever at tre af mine gamle loks, alle med den korte slæbesko 7164, stopper i det eneste trevejsskifte (C-skinne) jeg har på banen. Lidt eksperiementeren med at montere den lidt længere 7185 synes at afhjælpe det en smule, uden det helt forsvinder.
Jeg har også en fornemmelse af, at det er forskel om boogien med slæbeskoen er forrest eller bagest i lokoet, når der køres ind i skiftet. Alle mine nyere loks, med andre slæbesko, kører problemsløst igennem for lav hastighed.
Er der nogen i forummet der kender den problemstilling, eller det bare er trevejsskiftet der er synderen her?

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Strømoptag i trevejsskifte

Indlæg af Godsbanen »

Det kan muligvis skyldes at hjulene mister kontakt og ikke slæbeskoen. Jeg har selv et trevejsskifte og et krydsskifte, som har givet problemer med visse korte lokomotiver. Problemet kan være i den ene eller den anden retning og måske kun i en af afdrejningerne osv. I disse sporskifter kører den ene side af lokomotiver et stykke af vejen på en plastikskinne og er så afhængig af strømforbindelse på den anden side, og hvis lokomotivet løftes eller vipper en anelse, går det i stå.
Der er godt nok nogle metallameller i bunden af sporet, som det måske er meningen af hjulflangerner skal komme i kontakt med (?), men loks med korte flanger når ikke ned i bunden.
Jeg har selv løst problemerne med en lille smule strømførende maling ovenpå noget af plastikskinnestykket og med forbindelse ned til lamellen i bunden. Det skal gøres med forsigtighed for ikke at pladre det hele til og skabe andre problemer, og det er heller ikke en slidstærk løsning. Malingen kan fjernes igen med fortynder på en fin pensel eller vatpind (bare pas på at den ikke angriber plastik). Malingen jeg brugte var Busch 5900.
... der kan måske være risiko for kortslutning, hvis slæbeskoen på et sted kommer i berøring med et malet skinnestykke, så forsigtighed tilrådes, men der følger fortynder med i sættet, så malingen kan fjernes.

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Strømoptag i trevejsskifte

Indlæg af bygger01 »

Grafit er også godt til problemer med dårlig strømoptag .....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: Strømoptag i trevejsskifte

Indlæg af Skovsgaard »

Godsbanen skrev: 13 maj 2021, 11:52

Jeg har selv løst problemerne med en lille smule strømførende maling ovenpå noget af plastikskinnestykket og med forbindelse ned til lamellen i bunden. Det skal gøres med forsigtighed for ikke at pladre det hele til og skabe andre problemer, og det er heller ikke en slidstærk løsning. Malingen kan fjernes igen med fortynder på en fin pensel eller vatpind (bare pas på at den ikke angriber plastik). Malingen jeg brugte var Busch 5900.

Jeg takker, det må jeg have afprøvet. Pokkers også, jeg var i den lokale modeltogshandler i dag, og glemte at spørge om han havde denne strømledende maling :)

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Strømoptag i trevejsskifte

Indlæg af moppe »

Hvis du nu tager lokomotivet og vender det om på ryggen, tager to ledninger med digitalsignalet, kan du så få hjulene til at dreje rundt, uanset hvilket hjul du holder den ene ledning på?

Er du sikker på at det ikke er slæbeskoen der løfter bogien, så hjulene ikke har kontakt?

Klaus

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: Strømoptag i trevejsskifte

Indlæg af Skovsgaard »

Ja, det var en alternativ indgangsvinkel, der er nem at afprøve :) Men i og med jeg ser samme adfærd på tre loks med samme korte slæbesko, kan det naturligvis være at netop denne slæbesko løfter lokoet. Her gad jeg godt have røntgensyn og se hvad der reelt foregår ved passagen.
Mange tak for konstruktive input.

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Strømoptag i trevejsskifte

Indlæg af Godsbanen »

Jeg tror nok, at jeg prøvede på et McK Q lokomotiv, der vistnok havde problemer med bare at køre lige igennem trevejsskiftet, at sætte en prøveledning med krokodillenæb fra et skinnestykke og hen til et hjul, og så kørte lokomotivet igen. Jeg havde nemlig også troet, at det var slæbeskoen, der var for kort - fordi der er nogen afstand mellem midterkontakterne i det pågældende sporskifte.

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: Strømoptag i trevejsskifte

Indlæg af Skovsgaard »

Jeg har nu kørt trevejsskiftet igennem med en prøveledning fra bane0 direkte til Chassis og stel. Selv med den stopper lokomotivet i samme position hver gang. Her måler jeg med ohmmeter at der stadig er forbindelse fra bane0 til chassis.

Photo Resizer 2021_05_25_06_57_41.jpg

Jeg vurderer umiddelbart at det må være slæbeskoen der mister kontakt til de tre midterpunkter der kun er lige præcis på det sted det stopper. Det er desværre ikke til at finde et sted at sætte prøveledning direkte på decoderens banestrøm. Hvis det kunne lade sig gøre ville jeg være helt sikker.

Jeg ved ikke om jeg måske skulle finde en gammel slæbesko og bøje den lidt konkav i et forsøg på at den får bedre kontakt til de få midterledere. Det er da megairriterende. I håb om gode input :)

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Strømoptag i trevejsskifte

Indlæg af Godsbanen »

Ja dit problem er anderledes end mit i hvert fald. Jeg ved ikke om det er en god ide at bøje slæbeskoen konkav (buende indad på midten), det kan måske give problemer andre steder... Kan man finde, og montere, en slæbesko, der er lidt længere? En anden løsning kan være, at give lokomotiverne lidt mere fart på gennem skiftet, selvom det ikke er en ideel løsning.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Strømoptag i trevejsskifte

Indlæg af Søren »

Det bør ikke være nødvendigt at bøje slæbeskoen, lad være med det.

Hvilket lok er der tale om? Kan du lægge et billede op af slæbeskoen, som den er monteret under loket?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar