To trafo'er

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

To trafo'er

Indlæg af Skovsgaard »

Jeg har monteret nogle drev i de fjerneste sporskifter, blot for at eksperimentere. Indtil videre strømforsynes de fra en seperat trafo og en manuelt skiftepult. Dejligt simpelt og to helt separate strømkredse.

Mine stopbomme med lys kan jeg forsyne fra samme trafo, men det forudsætter at jeg kobler "nullen" sammen fra de to strømkilder/trafoer. For at undgå det, har jeg overvejet at lodde nullen af stopbommen og koble den til den separate strømkreds, blot for at holde banestrøm og "anden" strøm helt adskilt.

Men så vidt jeg kan se, når og hvis jeg eksempelvis vil styre drev med en decoder ala Marklins 60832, ser det ud til at jeg ikke slipper uden om at koble nullederne fra de to trafoer sammen. Det lader til at være almindelig praksis eller??

ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: To trafo'er

Indlæg af ptmadsen »

Hej!
Der er ikke nogen fornuftig elektrisk begrundelse for at koble 0 lederne sammen ved brug af flere transformere til forskellige brugsgenstande.

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: To trafo'er

Indlæg af moppe »

Skovsgaard skrev: 14 maj 2021, 17:59

For at undgå det, har jeg overvejet at lodde nullen af stopbommen og koble den til den separate strømkreds, blot for at holde banestrøm og "anden" strøm helt adskilt.

Det syntes jeg er en rigtig god ide!

Skovsgaard skrev: 14 maj 2021, 17:59

Men så vidt jeg kan se, når og hvis jeg eksempelvis vil styre drev med en decoder ala Marklins 60832, ser det ud til at jeg ikke slipper uden om at koble nullederne fra de to trafoer sammen. Det lader til at være almindelig praksis eller??

Når du skriver to trafoer, mener du så digitalsignalet og strømforsyningen til lyset/sporskiftedekoderen?

Klaus

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: To trafo'er

Indlæg af Skovsgaard »

moppe skrev: 14 maj 2021, 19:45

Når du skriver to trafoer, mener du så digitalsignalet og strømforsyningen til lyset/sporskiftedekoderen?

Jep, strømforsyning til lys og sporskiftedrev fra egen trafo separeret fra banespændingen/digitalsignalet som forsynes fra MS2 trafo.

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: To trafo'er

Indlæg af bygger01 »

Hva' ser du som din fordel med et fælles nul ( ud over lidt ledning ) ???

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: To trafo'er

Indlæg af Skovsgaard »

Jeg ser ingen fordel og vil helst gå den vej.
Når jeg spørger, er det fordi hvis jeg anskaffer en decoder til at styre drevene fra min MS2 og stadig ønsker at forsyne drevene fra separat trafo, så mener jeg at have set et diagram hvor decoderen både skal have fat i banestrøm og den ekstra trafo. Som jeg husker var det her at den brune ledning fra begge kredse skulle kobles sammen. Og hvis jeg husker rigtigt er det jo omsonst at være så kategorisk.
Men det kan være jeg har læst diagrammet forkert eller husker forkert :)

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: To trafo'er

Indlæg af Skovsgaard »

Aha, det var dette tilslutningsdiagram fra Viessmann jeg tolkede/misfortolkede som at her blander man kredsene ?

Vedhæftede filer
viessmann 5211.JPG
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: To trafo'er

Indlæg af moppe »

Mit råd er at for så vidt undgå at købe viessmann digitalprofukter og undgå deres brugsanvisninger som kan være yderst forvirrende.

Det eneste jeg vil anbefale fra dem er deres signaler.

Klaus

Besvar