Problem med L88 og K84

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
flovesen
Stationsbetjent
Indlæg: 28
Tilmeldt: 28 jan 2021, 11:17
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Problem med L88 og K84

Indlæg af flovesen »

Hejsa. Har lavet en opsætning af et spor med to kontakter fra L88, meningen er at på strækket her, skal der blokeres for trafik, således at når et loko passerer K1 er blokken fra M84 grøn, så loko kan køre, kommer der samtidig trafik på K2, skal blokken blive rød, så strækket mister spænding. Jeg har koblet M84 til B og 0 under skinnen, hvis jeg aktiverer kontakten stopper toget, men kan ... ikke finde ud af at få det til at virke, når det skal oprettes i "hændelser" på CS3. Deltog i aftes i Peters fine webinar om blokke på M84 med mobilstation 2, men det her er lidt noget andet hvor L88 indgår. Hvad skal der oprettes i hændelser, for at det virker ??
Jeg tror det der går galt er selve tilslutningen til sporet. Der er en normal strækning med 2 kontakter, der er lavet med isolerede ender og klippede skinner. Her forsøgte jeg i første omgang bare at tilslutte M84 på B og 0 et par skinner fra kontakt 1. Når så M84 afbryder strømmen og lokoet står på sporet nogle sekunder, melder CS 3 fejl. Så forsøgte jeg et setup fra YouTube, dog uden L88 - med at isolere stopskinnen med nissehuer og lednings forbindelse imellem, det setup virker fint til at slukke strømmen og CS3 melder ikke fejl, problemet her er så at jeg ligesom ikke kan få systemet til at arbejde sammen med kontakterne fra L88, når jeg vil opsætte hændelser. Herunder link til YouTubeguiden

Vedhæftede filer
IMG_4772.jpeg
IMG_4771.jpeg
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Problem med L88 og K84

Indlæg af Søren »

Når CS3 melder fejl, mener du da overbelastning?

Hvis ja, hvordan har du forbundet din L88? Nu blander du ikke banestrøm og stelforbindelsen?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

flovesen
Stationsbetjent
Indlæg: 28
Tilmeldt: 28 jan 2021, 11:17
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Problem med L88 og K84

Indlæg af flovesen »

Hej Søren.
Ja, den meldte overbelastning ved den måde jeg først tilsluttede M84 til skinnen - ved B + 0, så prøvede jeg ligesom på videoen, men kan ikke få det til at snakke sammen med L88 kontakterne i hændelser. L88 er forbundet korrekt og de to kontakter reagerer som de skal når der køres over dem.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Problem med L88 og K84

Indlæg af Søren »

Du skal ikke forbinde tilbagemeldingen i din m84 med din L88 eller noget som helst. Det er ikke meningen.

Du skal enten lade m84 styre det via dens kontaktinput ELLER lade din CS3 styre det via input fra L88 og hændelser.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

flovesen
Stationsbetjent
Indlæg: 28
Tilmeldt: 28 jan 2021, 11:17
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Problem med L88 og K84

Indlæg af flovesen »

Hej Søren.
Har taget lidt fotos af skinnestykket med ledninger til de 2 L88 blokke samt ledninger til M84 og isolering af stop strækket. Er i tvivl om jeg gør det korrekt, der hvor der isoleres ??

Vedhæftede filer
IMG_4784.jpeg
IMG_4783.jpeg
IMG_4782.jpeg
IMG_4781.jpeg
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Problem med L88 og K84

Indlæg af Søren »

Du skal i hvert fald ikke forbinde den grå med den blå. Det gør du, når du sætter den i midterstikket på m84

M84 skal kun koncentrere sig om banestrømmen (i dit tilfælde: blå). Så den grå skal til din L88 for den ene skinne, og den anden skinne skal forbindes til centralen. Midterlederen forbindes til m84.

Det ligner også, at du har forbundet L88 på den anden ende af skinnen til midterlederen med en grå.

Først og fremmest har du et kaos af farve forvirring du skal have rettet op på. Én farve til ét formål.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

flovesen
Stationsbetjent
Indlæg: 28
Tilmeldt: 28 jan 2021, 11:17
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Problem med L88 og K84

Indlæg af flovesen »

Søren skrev: 22 maj 2021, 14:11

M84 skal kun koncentrere sig om banestrømmen (i dit tilfælde: blå). Så den grå skal til din L88 for den ene skinne, og den anden skinne skal forbindes til centralen. Midterlederen forbindes til m84.

]
Midterlederen, er det ikke den Blå, der skal i indgangen på M84 der er markeret Grøn ? Den anden skinne forbindes til centralen - ikke forstået , sorry..

Søren skrev: 22 maj 2021, 14:11

Det ligner også, at du har forbundet L88 på den anden ende af skinnen til midterlederen med en grå.

Først og fremmest har du et kaos af farve forvirring du skal have rettet op på. Én farve til ét formål.

  • Ja, den sad forkert, er blevet rettet, jeg har brugt en blå til de ulige og en grå til de lige numre til L88, for at kunne se forskel hvis der er flere ledninger der skal trækkes..
    Samme princip på M84, men ingen problem at ændre det da det er en prøve opsætning. Syntes ... det er mere vanskeligt end jeg lige havde forestille mig, det her digital tog drift, begyndte i hobbyen i november 2020, bortset fra at det er rasende dyrt er det lidt overraskende for mig, at det skal være så vanskeligt at få det til at fungere efter hensigten...
Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Problem med L88 og K84

Indlæg af Mogens »

Huskat dokumentere dit anlæg, navn nr på dine ledninger, tegning over hvorfra og hvortil.... Det er god latin

Husk at anskaffe relevant faglitteratur

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

flovesen
Stationsbetjent
Indlæg: 28
Tilmeldt: 28 jan 2021, 11:17
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Problem med L88 og K84

Indlæg af flovesen »

Takker, har købt bogen om elektrisk styring på cs3, men de beskriver jo ikke , ligesom i deres manualer, hvordan det skal forbindes så det er til at forstå..

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Problem med L88 og K84

Indlæg af Søren »

Du gør det besværligt for dig selv ved at blande farverne. Du bør have én farve til tilbagemelding og én til banestrømmen. Jeg vil anbefale dig at anskaffe brun ledning til stelforbindelsen og rød ledning til banestrømmen.

At de ikke beskriver hvordan man bygger tilbagemelding så det virker, er simpelthen ikke korrekt. Her er en tegning fra manualen. Der står hvordan du skal forbinde det.

Screenshot 2021-05-22 16.55.30.png

Start med at få tilbagemeldingen til at virke, og herefter din m84. De to ting har INTET med hinanden at gøre, så de kan sættes op uden hinanden. M84 styrer banestrømmen, og L88 drejer sig udelukkende om stelforbindelsen.

Her er en tegning fra manualen til m84. Port nummer 4 er forbundet så den stopper tog når den sættes på rød.

Screenshot 2021-05-22 17.00.07.png

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar