fjerne slæbesko

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
marklinbygger
Stationsforstander
Indlæg: 83
Tilmeldt: 04 mar 2019, 10:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M

fjerne slæbesko

Indlæg af marklinbygger »

hej til alle
hvordan for man slæbeskoen af på disse vognsæt
de har nummer 43853 og 43854 , de er begge fra Märklin

mvh marklinbygger

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: fjerne slæbesko

Indlæg af Søren »

Slæbeskoen sidder som en klips op i pivoten på bogien.

Du skal lodde ledningerne af inde på lysprintet, og løsne klipsens greb i bogien.

Det gør du nemmest ved at løfte indretningen og forsigtigt klemme klipsen sammen.

Sådan gør du

Lod den røde ledning af. Bemærk, at der er to røde ledninger, den ene går til den strømførende kobling. Husk at lodde den fra koblingen tilbage når du har fjernet slæbeskoen. Den skal sidde på plads A1 på printet. Du skal kun koncentrere dig om den side af printet der ikke har en brun ledning.

IMG_20210523_150508.jpg

Husk at løsne skruerne, da det ellers kan være svært at få indretningen løftet. Kablerne kan godt sidde fast mellem indretningen og lysstaven. Der er en skrue i hver ende af printet.

IMG_20210523_151011.jpg

Pas på når du løsner indretningen, den sidder med små plastikklips. Det nemmeste er at løsne den ene side først og så kippe indretningen til en side. Så løsner den anden side automatisk.

Klipsen sidder inde i pivoten, så du klemmer den øverste del sammen for at få den ud. Det er af og til nemmest at trække den røde ledning ud af pivoten inden du klemmer klipsen sammen. Der er mere plads når kablet ikke er der.

IMG_20210523_150947.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

marklinbygger
Stationsforstander
Indlæg: 83
Tilmeldt: 04 mar 2019, 10:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M

Re: fjerne slæbesko

Indlæg af marklinbygger »

hej søren
tak for et super svar ( hvad andet kunne man forvente )
har du selv de vognsæt ?
siden du har billeder af hvordan det er lavet og har du selv prøvet det samme

mvh marklinbygger

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: fjerne slæbesko

Indlæg af Søren »

Ja, de er i "arkivet". 😉

Jeg fjerner altid slæbeskoen og sætter 2-skinne strømoptaget på i stedet. Märklin producerer en 2-skinne-variant af klipsen, så du kan trække strøm fra akslerne i stedet. Med de gratis 2-skinne-hjul, så er konverteringen af vognene plug and play.

IMG_20210526_164749.jpg
IMG_20210526_164440.jpg

Jeg fjerner desuden strømoptaget fra de fleste vogne og erstatter det med 2-polede strømførende koblinger. Så ruller det hele meget lettere.

IMG_20210526_164312.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

marklinbygger
Stationsforstander
Indlæg: 83
Tilmeldt: 04 mar 2019, 10:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C Märklin K Märklin M

Re: fjerne slæbesko

Indlæg af marklinbygger »

hej søren

tak for svar , men nu har du givet mig lyst til at spørge dig om

1 = hvad er det for nogen koblinger du bruger på dine vogne
jeg synes at det lyder godt at de er nemme at have med at gøre for de sæt jeg skrev om er næsten ikke til at koble sammen

2 = kan man få dem i dk. eller hvor har du købt dem

mvh marklinbygger

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: fjerne slæbesko

Indlæg af Søren »

Det er ESU strømførende koblinger. De er meget nemme at have med at gøre. Jeg fjerner Märklins strømførende koblinger og de tilhørende dele (bortset fra kobberpladen over kulisseføringen).

ESU koblingen kobler jeg til det eksisterende print i vognen og færdigt arbejde. Det er en forholdsvis nem ombygning.

Koblingerne er smarte, da de kobler med både Märklin og Roco Universal. Koblingen fås også som ikke-strømførende, men den er ikke nær så holdbar som Rocos, så jeg bruger Roco Universal på godsvogne.

På samme måde som Roco Universal kobler de ikke lige så tæt som Märklin, men jeg synes gevinsten opvejer ulempen.

Jeg vil mene du kan købe dem i DK, ellers kan de jo bestilles hjem til din forhandler.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar