Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Jeg har dette fine Märklin lokomotiv mfx, med masser af lyde og røgindsats. Problemet er at der meget sjældent kommer røg fra lokomotivet.
Jeg tror måske at jeg ved påfyldning af røgolie er kommet til at trykke røgindsatsen nedad i skorstenen, men har i en idé om at det kunne være årsagen. Eller er det bare et generelt problem at røgindsatser lever deres eget liv?
Jeg har været ved at undersøg om jeg kan tage toppen af lokomotivet og har ledt efter en skrue i toppen, men har ikke fundet nogen ... så hvordan kommer jeg lige ind til indsatsen?
Som i kan se på de vedhæftede billeder sidder der en del skruer i bunder af lokomotivet, hvoraf den ene sidder under slæbeskoen, så hvordan afmonterer jeg den.
Jeg er helt ny med at skille lokomotiver ad og lokomotivet er ikke så gammelt, så jeg vil nødigt ødelægge noget.
Alle gode råd er velkomne :)
mvh Michael
Kender problemet, du har sikkert fyldt for meget røgolie på og fået luft i skorstenen.
Tjek at skorstenen sidder rigtigt og har kontakt jfr manual.
Anskaf dig nogle eengangsprøjter med nål, nålen skal være længere end skorstenen (de tynde som diabetikere bruger) fås på apoteket
1) træk langsomt røgolie op i sprøjten og slå luftboblerne uf
2) tænd for røgindsats
3)tryk nu ganske langsomt lidt og kun lidt røgolie ud igennem kanylen, så skulle der gerne komme røg op, det lyder lidt ala fyrværkeri når det starter.
4 hvis du får røg op så fyld lidt mere olie i skorstenen
5)du kan med så med sammr sprøjte forsigtigt prøve at suge skorstenen tom for luft. Hvis der er luft ser du nogle små bobler
Mogens
Med venlig hilsen
Mogens
Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.
Det vil sige at du kan poste et billede af røggeneratoren?
Den typiske fejl ved røggeneratorer, er at de bliver overfyldte og aldrig bliver tørre igen, eller at der er dårlig forbindelse til dem.
Min anbefaling er at liste røggeneratoren ud af overdelen og blæse i den med luft (ikke voldsomt), indtil du er sikker på at den er tør indvendigt. Så renser du den udvendigt for røgolie og sikrer dig at den vender rigtigt (se brugsanvisningen - https://www.maerklin.de/de/produkte/det ... icle/36246) så der er ordentlig kontakt til den.
Herefter samler du lokomotiver og tænder for røgen i 2-3 minutter - uden røgolie. Nu er det så tid til at putte røgolie i, følge Mogens anbefalinger. Undlad at putte særligt meget røgolie i og sørg for at du har røgolie i god kvalitet (bedst er den fra ESU, og så ellers Seuthe).
Hej allesammen
Tusind tak for gode råd og anvisninger :-) Fantastisk hjælp man kan få på Baneforum, for sådan en begynder som mig :-)
Jeg har fået liv i røggeneratoren og den fungerer fint nu.
Mvh Michael