Märklin 36244 defekt

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Mic
Ledvogter
Indlæg: 155
Tilmeldt: 22 feb 2021, 13:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c
Geografisk sted: Brædstrup

Märklin 36244 defekt

Indlæg af Mic »

Hej

Mit Märklin 36244 damplokomotiv købt den 25. januar 2021 er allerede defekt. Det er trækstænger det er galt med,. De små skruer der holder dem er flere gange gået løse og faldet af, med det resultat sidste gang, at en af stængerne knækkede ved det ene øje.
Umiddelbart ser det ud til at jeg ikke kan bestille trækstænger hjem som reservedele ud fra reservedelsfortegnelsen, men at det kun kan sendes ind til reparation og det tror jeg ikke kan svare sig med en anskaffelsespris på 1600 kr., for slet ikke at tale om reparationstiden ved Märklin..
Det er lidt ærgerligt, det er med mfx, masser af lyde og røg.

Hvis jeg nu ikke får det repareret er der så forslag til hvad jeg kan bruge det defekte lokomotiv til. Der er jo dekoder, motor, lyde og andre dele der måske kan bruges til noget andet.

Jeg overvejer at fremstille nogle løftebukke og sætte lokomotivet op på dem, så det ser ud til at det er til service på lokomotivværkstedet.
Motoren kunne måske også bruges til at drive en drejeskive, med klokken som lyd når den drejer.
Alle gode forslag er velkomne :)
mvh Michael

Vedhæftede filer
defekt damplokomotiv.jpg
Mogens
Lokomotivfører
Indlæg: 281
Tilmeldt: 16 dec 2017, 21:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: DK 2665 Vallensbæk Strand

Re: Märklin 36244 defekt

Indlæg af Mogens »

Øh, har du ikke gang i samme emne under værktøj?

Mogens

Med venlig hilsen
Mogens

Kører Märklin. CS3+ og Cs2, tysk materiel, enkelte DK modeller.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin 36244 defekt

Indlæg af moppe »

Mic skrev: 02 jun 2021, 19:14

Mit Märklin 36244 damplokomotiv købt den 25. januar 2021 er allerede defekt. Det er trækstænger det er galt med,. De små skruer der holder dem er flere gange gået løse og faldet af, med det resultat sidste gang, at en af stængerne knækkede ved det ene øje.

Hvad siger forhandleren til det?

Klaus

Mic
Ledvogter
Indlæg: 155
Tilmeldt: 22 feb 2021, 13:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c
Geografisk sted: Brædstrup

Re: Märklin 36244 defekt

Indlæg af Mic »

Hej Klaus
Jeg har ikke henvendt mig til forhandler, jeg har stort set opgivet lokomotivet. På lørdag har jeg en 2 mm topnøgle så jeg kan arbejde på det og måske kan jeg selv fremstille en ny trækstang, vi får se.
Mvh Michael

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Märklin 36244 defekt

Indlæg af moppe »

At du har haft overdelen af, har intet med garantien at gøre.

Kontakt forhandleren og sig at skruerne faldt ud og stangen knækkede.

Klaus

Mic
Ledvogter
Indlæg: 155
Tilmeldt: 22 feb 2021, 13:19
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin c
Geografisk sted: Brædstrup

Re: Märklin 36244 defekt

Indlæg af Mic »

Hej Klaus
Måske, der er faktisk 2 stænger der er knækket ved øjet, de forreste samme sted i begge sider, har først lige fundet den sidste langs banelegemet (ikke nemt). Lokomotivet kørte også hårdt på og stod stille i et sporskifte, fordi enden på den første stang faldt ned på sporet og satte sig fast :-(
Mvh Michael

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin 36244 defekt

Indlæg af Godsbanen »

Jeg har samme lokomotiv og havde også et problem med det på et tidspunkt. Det var vistnok væltet eller afsporet og ville ikke rokke sig ud af stedet. Jeg troede først at tandhjulene var kommet ud af "hak", men det viste sig af en trækstang i den ene side var blevet bøjet og pressede et hjulpar ind til den ene side. Efter opretning har der ikke været noget.

Besvar