AC/DC og diodebro

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

AC/DC og diodebro

Indlæg af Kresten »

Jeg bruger Märklins AC transformator til belysning, lanterner, dekodere, m.v. og er begyndt at opleve problemer med f.eks. LED-signaler, hvor den røde LED stadig lyser svagt, når jeg skifter til grøn.

Jeg mener at have set et eller andet sted her på forum, at Klaus Moppe generelt anbefaler DC til det brug - og han plejer jo at være værd at lytte til.

Mit spørgsmål er, om jeg "bare" kan sætte en diodebro efter udgangen af mine AC transformator og dermed konvertere hele molevitten til DC? Eller risikerer jeg andre problemer ved at gøre det? Og hvilken str. diode skal jeg i givet fald anvende ?

Venlig hilsen
Kresten

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: AC/DC og diodebro

Indlæg af PerR »

Generelt har LED det ikke så godt med spænding i den modsatte retning af hvor de lyser.
Hvis man bruger en transformer (16 volt 50 Hz), så bør man beskytte LED'erne med en diode. Det betyder også at de kun lyser i under halvdelen af tiden.
Hvis du vil bruge en transformer, er det bedre at sætte en brokoblet ensretter (diodebro) efter, da du så vender alle de negative halvperioder til positive. Men du vil stadig have en spænding der varierer mellem 0 og 22_23 volt 100 gange i sekundet.
Jeg synes at det er bedre at anvende en DC strømforsyning (switch mode) og det er også den vej Märklin er gået og som EU anbefaler.
Jeg vil foreslå en DC strømforsyning på 12 volt og 3 Ampere, og tit kan sådan en skaffes fra andet udstyr der er skrottet.

Mvh Per

PS: hvis du vil bruge en brokoblet ensretter, så vil mindst 50 volt og 3 Ampere kunne bruges.

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: AC/DC og diodebro

Indlæg af moppe »

Kresten

Hvilke dekodere styre signalerne?

Jeg vil til enhver tid foretrække en ren DC forsyning til signaler (dekodere).
En transformator svinger i spænding afhængigt af belastningen.

Klaus

Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: AC/DC og diodebro

Indlæg af Kresten »

Det er primært Digikeijs DR4018 og Märklin K83 (6083) / M84 (60842).

Kan det være induktion, som er mit problem - som ham her: ?

VH Kresten

Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: AC/DC og diodebro

Indlæg af Kresten »

PerR skrev: 09 jun 2021, 13:02

Generelt har LED det ikke så godt med spænding i den modsatte retning af hvor de lyser.
Hvis man bruger en transformer (16 volt 50 Hz), så bør man beskytte LED'erne med en diode. Det betyder også at de kun lyser i under halvdelen af tiden.
Hvis du vil bruge en transformer, er det bedre at sætte en brokoblet ensretter (diodebro) efter, da du så vender alle de negative halvperioder til positive. Men du vil stadig have en spænding der varierer mellem 0 og 22_23 volt 100 gange i sekundet.
Jeg synes at det er bedre at anvende en DC strømforsyning (switch mode) og det er også den vej Märklin er gået og som EU anbefaler.
Jeg vil foreslå en DC strømforsyning på 12 volt og 3 Ampere, og tit kan sådan en skaffes fra andet udstyr der er skrottet.

Mvh Per

PS: hvis du vil bruge en brokoblet ensretter, så vil mindst 50 volt og 3 Ampere kunne bruges.

Tak - jeg går på jagt i gemmerne. Der skal nok befinde sig en passende DC-forsyning et eller andet sted - spørgsmålet er bare, om jeg kommer op på de 12V...

VH Kresten

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: AC/DC og diodebro

Indlæg af PerR »

Jeg bruger en 12 volt DC strømforsyning (switch mode) til DR4018 og en Märklin DC strømforsyning til m83 og m84 som anbefalet af Märklin.
Hvis du bruger relæerne i m84 til at tænde og slukke for LED'erne, så vil jeg anbefale 12 volt DC som forsyning til dem.
Mvh Per
PS: du skal nok stole så meget på manden på videoen.

Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: AC/DC og diodebro

Indlæg af Kresten »

Tak for alle svarene.
Jeg fandt en MAC-strømforsyning 16,5V DC / 3,6A, som nu har erstattet min Märklin AC trafo.
Så ser jeg frem til, hvilke andre udfordringer den fører med sig. Den tid, den sorg :-)

VH Kresten

PerR
Ledvogter
Indlæg: 197
Tilmeldt: 24 mar 2017, 20:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K+C
Geografisk sted: DK-4070

Re: AC/DC og diodebro

Indlæg af PerR »

Det er en god idé at sætte en sikring ind mellem din strømforsyning og din belastning, for at sikre mod overbelastning og kortslutning.
Mvh Per

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: AC/DC og diodebro

Indlæg af ErikL »

Hej

Jeg benytter denne, det er beskyttet mod overspænding, load mm og koster 200kr.
Kan i øvrigt får meget større, men denne med 3A kræver ikke kraftigt ledningenet.

Brug for mere strøm køb 2 :)

https://elektronik-lavpris.dk/p105370/r ... 6w-12v-3a/

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Kresten
Stationsforstander
Indlæg: 94
Tilmeldt: 18 mar 2017, 07:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C K

Re: AC/DC og diodebro

Indlæg af Kresten »

Det vad da en fin lille sag - og til overkommelig pris. Tak for linket :-)
VH Kresten

Besvar