Märklin lok 261 med Mfx+ kører ikke?

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
JRA
Godsforvalter
Indlæg: 126
Tilmeldt: 01 jul 2017, 11:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Märklin lok 261 med Mfx+ kører ikke?

Indlæg af JRA »

Hej alle

Mit Märklin lok 261 841-1 med Mfx+ kører ikke længere?😞

Ellers fungere alt i lok’et: lyd, afkobling(lidt svært, når toget ikke kan køre…), lys mm.👍-er der evt. nogen forklaring på dette eller kræver det en ny dekoder?(hvis det er det, der er galt?)😳 og i så fald er det vel Märklin, der skal skifte den, da det er en Mfx+ decoder?🤔

Ps jeg har forsøgt at resette lok’et samt afprøvet dette på min ECoS men uden resultat…

Mvh Jørgen

Buster12
Stationsbetjent
Indlæg: 40
Tilmeldt: 12 mar 2019, 23:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin lok 261 med Mfx+ kører ikke?

Indlæg af Buster12 »

Hej har du prøvet om det virker på analog bane.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Märklin lok 261 med Mfx+ kører ikke?

Indlæg af Søren »

Jeg har et par spørgsmål. Jeg antager at du med "261 841" mener varenummer 37601.

Har du gjort noget inden loket holdte op med at køre? Du kan godt slå motor outputtet fra i dekoderen, du kan også justere motorparametrene så motoren ikke vil køre.

Umiddelbart, så er dit lok udstyret med en ældre tromlekollektor motor. Har du kontrolleret at kullene sidder som de skal? Hvis de ikke gør det, vil loket ikke køre. Kontroller også at der ikke er knækket en ledning til motoren. Det er den blå og den grønne ledning. De skal begge være forbundet til hver deres side af motoren.

Hvad gør du når du resetter loket?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

JRA
Godsforvalter
Indlæg: 126
Tilmeldt: 01 jul 2017, 11:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Märklin lok 261 med Mfx+ kører ikke?

Indlæg af JRA »

Hej igen og tak for div. forslag, som jeg lige prøver af og vender så tilbage👍

Og nej, der er ikke sket noget uheld eller andet med toget: det kørte og stoppede og ville så ikke køre videre…

Mvh Jørgen

JRA
Godsforvalter
Indlæg: 126
Tilmeldt: 01 jul 2017, 11:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Märklin lok 261 med Mfx+ kører ikke?

Indlæg af JRA »

Hej igen

Da jeg fik overdelen af toget, fik jeg rørt ved decoderen, hvorefter toget kørte igen og har kørt siden.

Kan dekoderen komme til at sidde løs, så nogle af funktionerne ikke virker? Som i dette tilfælde motorstyringen?

Mvh Jørgen

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Märklin lok 261 med Mfx+ kører ikke?

Indlæg af Godsbanen »

Der må være opstået en dårlig forbindelse i stikket ved nogle af benene. Evt. med en korrosion til følge så forbindelsen mellem metaldelene er blevet for dårlig, eller også er nogle af delene bare gledet/rystet fra hinanden.

Besvar