Forbedring af MHs køreegenskaber

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Stegim
Trafikelev
Indlæg: 16
Tilmeldt: 05 mar 2021, 09:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Peco

Forbedring af MHs køreegenskaber

Indlæg af Stegim »

Den ene af mine to Togmodelle MH ére (Rød/sort MH 400 to-leder)) har altid kørt usikkert på grund af dårligt strømoptag, trods fuldstændigt rene hjul og rene skinner. Problemet er naturligvis, at maskinen er kort og stiv og ikke klarer ujævnheder i skinnelægningen. Pudsigt nok har den anden (Grøn MH 390 )altid kørt rimeligt.

Jeg overvejede at sætte en Power Pack til dens Lokpilot 5.0 micro-decoder, men turde ikke give mig i kast med de nødvendige lodninger - det var simpelt hen for småt. Jeg fandt så på at gøre den tungere ved lægge bly i den: Jeg formede omhyggeligt en blyklods, som kunne anbringes i hulrummet i "næsen" i den ende, hvor svinghjulet sidder. Det gjaldt om at få plads til så meget bly som muligt - og uden at det berører svinghjulet. Blyklodsen blev sat fast med "elefantsnot". I førerrummet lirkede jeg en lille blyklods ind på gulvet bag et af førersæderne - ligeledes fæstnet med "elefantsnot" . Maskinens vægt blev på den måde øget fra 174 gram til 193 gram. Køreegenskaberne blev voldsomt forbedret, så den sætter ikke længere ud, selv om den kører langsomt. Der er ikke plads til højtaler i den (pga blyet), men jeg downloadede fra ESU (lyd)filen fra en DB V 60. Med de medfølgende køreindstillinger var den køreklar med det samme, med rangerblink og det hele. Der er lyd i min anden MH, og den har fået samme lydfil downloadet, og det lyder faktisk rigtigt godt.

Venlig hilsen
Steen

Besvar