Lima FS E645 - ombyg

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Lima FS E645 - ombyg

Indlæg af Skovsgaard »

Jeg er totalt facineret af de gl. brune italienske lokomotiver. Nogle husker måske min iver for at få E424 i kørbar stand: viewtopic.php?f=4&t=3738

Jeg var så heldig eller uheldig af falde over et helt defekt FS E645 dobbeltlokomotiv fra LIMA på legetøjsmessen i Ejby i oktober. Prisen var så fin, at jeg kunne tillade mig at sige hvad ***, hvis projektet mislykkedes :)

IMG_0961.JPG

Motoren havde sat sig fuldstændig, men lidt rengøring og smøring gjorde underværker. Med et 12V batteri fik jeg konstateret motoren nu kørte fint og ganske lydløst.

Efter at have prøvet flere slæbesko, valgte jeg at prøvemontere en Märklin 7185 på midterboogieen. Den er rigeligt lang, men ser ud til netop ikke at komme i karambolage med de to yderboogier.

IMG_0953.JPG

Herefter gik der mange overvejelser med at finde en fornuft kabelføring i mellem de to lokomotiver. En hel del sekundlim og krympefix fra biltema fandt vej som kabelkanaler.

IMG_0956.JPG

Resultatet blev så godt at der er fuldstændig styr på ledninger at det er helt uproblematisk at adskille og ikke mindst samle lokoet, uden at klemme noget.

IMG_0959.JPG

Lokoet kører nu perfekt frem og tilbage på programmeringssporet. MEN jeg skal have lavet lidt om på monteringen af slæbeskoen, den holder ikke i længden. Herefter må den ud i den "virkelige" verden og se hvad der ellers skal småjusteres.
Hører gerne hvis nogen har erfaringer med montering af slæbesko på disse gl. Lima'er. Jeg ved godt at de fleste dødsdømmer denne ombygning. Men for mig er det er kvalitetstid :) Jeg kan godt tåle et nederlag.

Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 307
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Lima FS E645 - ombyg

Indlæg af Skott »

Skovsgaard skrev: 11 dec 2021, 22:26

Jeg er totalt facineret af de gl. brune italienske lokomotiver. Nogle husker måske min iver for at få E424 i kørbar stand: viewtopic.php?f=4&t=3738

Hejsa
Har du modtaget den pb, jeg har sendt?

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: Lima FS E645 - ombyg

Indlæg af Skovsgaard »

IMG_0963.JPG

Jeg tog "russer"-metoden i brug og anbragte en svær stålplade til fiksering af slæbeskoen. Og jeg skal lige love for det virker :) Strømoptag er perfekt alle steder. Ulempen er at midterboogien rider lidt på de forhøjede kontaktpunkter i sporskifterne, men den holder sig fint i sporet og følger yderboogierne fint.
Ikke perfekt, da støjen fra slæbeskoen stadig er der, men er der nok vogne efter med hjulstøj, så visse vasse :)

IMG_0969.JPG
Besvar