BR45 - Märklin 37450

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

BR45 - Märklin 37450

Indlæg af Skovsgaard »

IMG_0841.JPG

Godaften i forum

Mit største og flotteste damplok BR45 - Märklin 37450 volder mig kvaler. I højre kurver hopper det højre hjul på forreste aksel for hver hjulomdrejning. Det er til at blive idiot af at se og høre på når man først har set det :) I venstre kurver er der ingenting. Og det er kun ved kørsel fremad.

Jeg har gransket eksplosionstegningen og kan se at gangtøjet formentlig har været skilt ad, i det der mangler skiver (51) under gangtøjet på forreste aksel. Jeg kunne mistænke det til at være en årsag.
Jeg kunne faktisk godt tænke mig at afmontere gangtøjet helt, for herefter at køre en tur og se om alt er OK..

Jeg kan ikke rigtig se mig ud af den rigtige tilgang til at få det noget avancerede gangtøj skilt ad (jo det skal jeg nu nok finde ud af) - men ikke mindst at få det samlet i den rigtige rækkefølge.

Er der nogen der har en pegepind til en youtube howto eller lignende. Eller en anden og lettere indgangsvinkel, i fald jeg er helt på vildspor :)

På forhånd tak for gode råd.

Lincoln
Godsforvalter
Indlæg: 127
Tilmeldt: 30 okt 2016, 15:44
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: BR45 - Märklin 37450

Indlæg af Lincoln »

Hvis du kan komme til at løsne/fjerne skruen (nr. 48), hvor skiven mangler, så kan du allerede derved teste om det er årsagen, uden at skille det hele ad. Men alt tyder på det. Er det kun på højre side at skiven mangler?

Prøv også at tjekke at gangtøjet ikke er skævt/bukket.

Jeg har en BigBoy, hvor det forreste hjul i den ene side hoppede hen over skinnerne i kurverne. Det var en lille skævhed i gangtøjet, der var årsagen.

Skovsgaard
Godsforvalter
Indlæg: 135
Tilmeldt: 21 dec 2020, 20:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märlin C
Geografisk sted: Odense

Re: BR45 - Märklin 37450

Indlæg af Skovsgaard »

Hej Lincoln

Tak for konstruktiv input, det er værdsat :)

BR45 har netop været på arbejdsbordet for at se om jeg kunne løsne den bolt en omgang eller noget. Desværre kunne jeg ikke komme til med min top for ydre gangtøj. Så jeg skal nok have hele skilt helt ad for at samle korrekt med skiver osv.

Men da hun alligevel lå på bordet, pressede jeg forreste aksel helt til højre, i den position hvor hopperiet optræder. Jeg drejede hjulene en omgang, og kunne konstatere at omtalte bolt "kyssede" det ydre gangtøj. Og når jeg pressede akslen helt til venstre passerede den modsatte bolt lige netop gangtøjet. Tydeligvis nogle tolerancer der var skæve.

Det lykkedes mig forsigtigt at presse gangtøjet en krillimillimeter udaf i højre side, og vupti, øje- og ørebæen er forsvundet, sådan lige ved den første testkørsel.

Da der nu er gået pernittengryn i BR45, kan jeg se hun vugger ganske lidt på sporet. Om jeg har en flere skæve aksler eller det stadig er det fejlmonterede gangtøj der er problemet, kan nok kun en total en total adskillelse afklare. Lige nu er jeg glad..

IMG_1014.JPG

Under de mange afmonteringer af overdelen, mistede denne røde dimmert sin placering i overdelen, og jeg kan bare ikke se mig ud af hvor den skal klikkes på. Nogen hint ? :)

Tak for altid god sparring og god aften til alle.

/Jan

Besvar