Som stor dreng var jeg meget interesseret i næsten alt hvad der havde med tog at gøre. Det var da de lange togstammer blev trukket af de store sorte damplokomotiver, og det var fascinerende at stå på Hovedbanegården i København og betragte den utrolige mekanik på siden af de store lokomotiver.
Efterhånden blev dampdriften udskiftet med dieseldrift, og her husker jeg nogle af de første MY-lokomotiver - disse mørkrøde og, efter den tids forhold, strømlinede kraftkarle. Der var lidt amerikansk over dem syntes jeg!
Og nu til spørgsmålet: En af disse MY'er havde et nummer foran, som jeg af en eller anden grund ikke har glemt, nemlig 1140. Er det mon muligt at få at vide, hvad der siden er sket med dette vidunder, for det er vel taget ud af drift for længe siden?
Venlig hilsen
Bonden
Efterlysning
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4487
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: Efterlysning
Det amerikanske look hænger sammen med at lokomotivernes oprindelse hører til i USA hos GM EMD.Bonden skrev: Efterhånden blev dampdriften udskiftet med dieseldrift, og her husker jeg nogle af de første MY-lokomotiver - disse mørkrøde og, efter den tids forhold, strømlinede kraftkarle. Der var lidt amerikansk over dem syntes jeg!
Her er lidt om vidunderet...Bonden skrev:Og nu til spørgsmålet: En af disse MY'er havde et nummer foran, som jeg af en eller anden grund ikke har glemt, nemlig 1140. Er det mon muligt at få at vide, hvad der siden er sket med dette vidunder, for det er vel taget ud af drift for længe siden?
http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=165
Der fortæller at lokomotivet har kørt næsten alle sine leveår på Fyn/Jylland.
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Re: Efterlysning
Tak for det Klaus. Det er dog utroligt så hurtigt, jeg kan få et så godt og uddybende svar på et spørgsmål, som jeg har gået og funderet over i årevis... :)moppe skrev:Det amerikanske look hænger sammen med at lokomotivernes oprindelse hører til i USA hos GM EMD.Bonden skrev: Efterhånden blev dampdriften udskiftet med dieseldrift, og her husker jeg nogle af de første MY-lokomotiver - disse mørkrøde og, efter den tids forhold, strømlinede kraftkarle. Der var lidt amerikansk over dem syntes jeg!
Her er lidt om vidunderet...Bonden skrev:Og nu til spørgsmålet: En af disse MY'er havde et nummer foran, som jeg af en eller anden grund ikke har glemt, nemlig 1140. Er det mon muligt at få at vide, hvad der siden er sket med dette vidunder, for det er vel taget ud af drift for længe siden?
http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=165
Der fortæller at lokomotivet har kørt næsten alle sine leveår på Fyn/Jylland.
Klaus
-
- Godsforvalter
- Indlæg: 136
- Tilmeldt: 03 aug 2011, 09:37
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Geografisk sted: Silkeborg
Re: Efterlysning
Hvis man søger materieloplysninger, så kan jeg bestemt også kun anbefale www.jernbanen.dk som Klaus nævner. Der er til rigtig megen fordybelse.
Og det førende 1:1 danske jernbaneforum, må vel efterhånden også siges at befinde sig derinde. Der er nogen meget store kapaciteter, der kan svare på selv meget specielle jernbanespørgsmål.
Så det var også en mulighed.
Mvh
Claus
Og det førende 1:1 danske jernbaneforum, må vel efterhånden også siges at befinde sig derinde. Der er nogen meget store kapaciteter, der kan svare på selv meget specielle jernbanespørgsmål.
Så det var også en mulighed.
Mvh
Claus
-
- Stationsforstander
- Indlæg: 63
- Tilmeldt: 21 feb 2016, 22:21
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 3-rail
- Skinnesystem: Märklin C og LGB
- Geografisk sted: 8970 Dalbyover
Re: Efterlysning
Med Venlig Hilsen
Per A
Märklin CS3+, C Skinner, 3 Skinne drift. Kælderkøbing modeljernbane. og LGB i Haven
Per A
Märklin CS3+, C Skinner, 3 Skinne drift. Kælderkøbing modeljernbane. og LGB i Haven