Efterlysning

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
Bonden
Trafikelev
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16 aug 2011, 14:01
Digital: Nej

Efterlysning

Indlæg af Bonden »

Som stor dreng var jeg meget interesseret i næsten alt hvad der havde med tog at gøre. Det var da de lange togstammer blev trukket af de store sorte damplokomotiver, og det var fascinerende at stå på Hovedbanegården i København og betragte den utrolige mekanik på siden af de store lokomotiver.

Efterhånden blev dampdriften udskiftet med dieseldrift, og her husker jeg nogle af de første MY-lokomotiver - disse mørkrøde og, efter den tids forhold, strømlinede kraftkarle. Der var lidt amerikansk over dem syntes jeg!

Og nu til spørgsmålet: En af disse MY'er havde et nummer foran, som jeg af en eller anden grund ikke har glemt, nemlig 1140. Er det mon muligt at få at vide, hvad der siden er sket med dette vidunder, for det er vel taget ud af drift for længe siden?

Venlig hilsen
Bonden
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4487
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Efterlysning

Indlæg af moppe »

Bonden skrev: Efterhånden blev dampdriften udskiftet med dieseldrift, og her husker jeg nogle af de første MY-lokomotiver - disse mørkrøde og, efter den tids forhold, strømlinede kraftkarle. Der var lidt amerikansk over dem syntes jeg!
Det amerikanske look hænger sammen med at lokomotivernes oprindelse hører til i USA hos GM EMD.

Bonden skrev:Og nu til spørgsmålet: En af disse MY'er havde et nummer foran, som jeg af en eller anden grund ikke har glemt, nemlig 1140. Er det mon muligt at få at vide, hvad der siden er sket med dette vidunder, for det er vel taget ud af drift for længe siden?
Her er lidt om vidunderet...
http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=165
Der fortæller at lokomotivet har kørt næsten alle sine leveår på Fyn/Jylland.

Klaus
Bonden
Trafikelev
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16 aug 2011, 14:01
Digital: Nej

Re: Efterlysning

Indlæg af Bonden »

moppe skrev:
Bonden skrev: Efterhånden blev dampdriften udskiftet med dieseldrift, og her husker jeg nogle af de første MY-lokomotiver - disse mørkrøde og, efter den tids forhold, strømlinede kraftkarle. Der var lidt amerikansk over dem syntes jeg!
Det amerikanske look hænger sammen med at lokomotivernes oprindelse hører til i USA hos GM EMD.

Bonden skrev:Og nu til spørgsmålet: En af disse MY'er havde et nummer foran, som jeg af en eller anden grund ikke har glemt, nemlig 1140. Er det mon muligt at få at vide, hvad der siden er sket med dette vidunder, for det er vel taget ud af drift for længe siden?
Her er lidt om vidunderet...
http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=165
Der fortæller at lokomotivet har kørt næsten alle sine leveår på Fyn/Jylland.



Klaus
Tak for det Klaus. Det er dog utroligt så hurtigt, jeg kan få et så godt og uddybende svar på et spørgsmål, som jeg har gået og funderet over i årevis... :)
Skovsøekspressen
Godsforvalter
Indlæg: 136
Tilmeldt: 03 aug 2011, 09:37
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Efterlysning

Indlæg af Skovsøekspressen »

Hvis man søger materieloplysninger, så kan jeg bestemt også kun anbefale www.jernbanen.dk som Klaus nævner. Der er til rigtig megen fordybelse.

Og det førende 1:1 danske jernbaneforum, må vel efterhånden også siges at befinde sig derinde. Der er nogen meget store kapaciteter, der kan svare på selv meget specielle jernbanespørgsmål.

Så det var også en mulighed.

Mvh
Claus
pera
Stationsforstander
Indlæg: 63
Tilmeldt: 21 feb 2016, 22:21
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C og LGB
Geografisk sted: 8970 Dalbyover

Re: Efterlysning

Indlæg af pera »

Med Venlig Hilsen
Per A

Märklin CS3+, C Skinner, 3 Skinne drift. Kælderkøbing modeljernbane. og LGB i Haven
Besvar