Hvad skal jeg vælge 2-skinne eller 3-skinne?

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Hvad skal jeg vælge 2-skinne eller 3-skinne?

Indlæg af bygger01 »

Min indfaldsvinkel var fuldstændig modsat

Jeg tegnede en hel vinter den bane, der nu er brudt ned ( og Georg Jensen juledugen fik en stor tuschplet ), og for at få plads til 4 statioener, så endte det med Märklin, for der kunne jeg få sporskifter, der skiftede med stor vinkel ( et par og tyve grader ) for på den måde kun der blive mere plads til stationerne ( havde også Märklin som barn, og jeg kendte vel heller ikke så meget andet ).

Var faktisk rundt og spørge i diverse forretninger, og tror at kunne huske i Vejgård, at Gert F. talte så varmt for det modsatte

Så det har de 3 år ændret billedet af - personafdelingerne bliver med slanke og gods med de andre ( hvilke også kan ses, når banen begynder at blive lagt frem til diskutioen .............. )

Og det kan også læses af min underskrift - delvis tyske damptog - der skal kunne kører på det hele, så en Litra E & S kan højest blive en dummy ....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hvad skal jeg vælge 2-skinne eller 3-skinne?

Indlæg af gert »

Hej Stedd!

Jamen det var da så hyggeligt at du har været forbi der. Jeg synes nu, at jeg normalt har forsøgt at give en nuanceret beskrivelse af mulighederne - men du har måske skitseret nogle ønsker, jeg fandt der bedst matchede noget 2 skinne. Jeg husker det ikke. ja det var dengang......

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Hvad skal jeg vælge 2-skinne eller 3-skinne?

Indlæg af bygger01 »

Erik Olsen skrev:
bahnfannet skrev:en bruger vil vide, hvad der er bedst 2-skinne eller 3-skinne
Der findes allerede en udmærket OSS om skala, to- og treskinnedrift og analog/digitaldrift på http://www.danskmodelbane.dk/cgi-bin/mdmb?1+1+faq
Denne hjemmeside kommer - i mine øjne - med den mest sobre gennemgang af forskelle mellem de to systemmer, så EO det var var godt fundet frem

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bqg
Ledvogter
Indlæg: 171
Tilmeldt: 13 aug 2011, 02:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Hvad skal jeg vælge 2-skinne eller 3-skinne?

Indlæg af bqg »

Et andet parameter kunne også være om der var en klub i nærområdet, som man evt. ville være medlem af.
Så ville det jo nok være mest praktisk, hvis man havde samme system som i klubben.
Hvis der var både 2- og 3-skinne klubber, kunne man jo besøge dem, høre lidt om systemerne, se dem i praksis.
Der kan hurtigt blive længere, hvis man skal finde en klub der passer til det man har indkøbt.

Det kan jo også være afgørende hvilket materiel man vil benytte. Dansk, Tysk eller Amerikansk for den sags skyld.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Besvar