Hjælp til sporplan/layout

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
talbert
Stationsforstander
Indlæg: 64
Tilmeldt: 03 feb 2013, 12:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Hjælp til sporplan/layout

Indlæg af talbert »

Hej Alle,

Jeg er nybegynder og har brug for lidt hjælp til en sporplan. Den må gerne indeholde 2 stationer, drejeskive, rangerområde hvis muligt. Jeg har selv prøvet at lave nogle sporplaner i SCARM, men synes ikke rigtig at de ser spændende ud. Jeg bruger Märklin C-skinner, CS2 Digital, Epoke III-IV.

Jeg har vedhæftet en jpg fil over det område jeg har til rådighed samt 2 SCARM forslag jeg har lavet. Hvad kan der gøres bedre ?

Mvh
Tim
Vedhæftede filer
Jyllinge-Ny5.jpg
Jyllinge-Ny4.jpg
HO Jyllinge 1.jpg
Med venlig hilsen
Tim

Märklin C skinner, CS3+, Tysk Epoke III
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4487
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hjælp til sporplan/layout

Indlæg af moppe »

Hej Tim - og velkommen til.

Du har meget plads til rådighed, men alligevel ikke. Nu skal du få et par ting at tænke over.

Skal dine tog bare køre rundt af sig selv, eller skal du styre hvert tog?

Skal din bane være enkeltsporet eller dobbeltsporet?
Dobbeltsporet = mange tog i bevægelse på en gang
Enkelstsporet = du skal lade tog krydse ved stationerne, så der er meget mere "lege

Har du mod på at bygge i niveauer?


Var det mig der havde så meget plads til rådighed ville jeg bygge et anlæg med en station langs den ene væg, lade den anden væg være strækning og så ellers lade tog forsvinde ned i "underetagen" til en "skjult" opstillingsbanegård.
Man kan ikke nå mere end godt en meter ind over anlægget. Derfor vil jeg ikke anbefale at lave det på "flade plader" i den størrelse du har tegnet ind. Jo, man kan lave mandehuller, men det er trættende i længden.....

Vore drømme om modelbaner ændrer sig gennem livet, denne er meget rammende:
Billede


Klaus
talbert
Stationsforstander
Indlæg: 64
Tilmeldt: 03 feb 2013, 12:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Hjælp til sporplan/layout

Indlæg af talbert »

Hej Klaus,

Tak for dit svar. Så fik jeg igen noget at tænke på. Jeg regner med, at nogle enkelte tog skal kunne køre af sig selv og resten skal styres af mig eller andre. Har tænkt på at lave en "skjult" opstillingsbanegård også, men det bliver på længere sigt. Lige nu er det en sporplan som ikke bliver for kedelig til at starte med jeg er på udkig efter.

Din lille tegning viser lige mine drømme.

Tim
Med venlig hilsen
Tim

Märklin C skinner, CS3+, Tysk Epoke III
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4487
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hjælp til sporplan/layout

Indlæg af moppe »

Jeg har lavet et udkast der langt fra er en færdig sporplan .....
snapshot.jpg
Enkelsporet bane, med vendesløjfe i den ene ende og et spor "ud til verden" i den anden (kan ende i en vendesløjfe i første ombæring, men senere føres "under bordet" til en opstillingsbanegård).

Der er 2 spor, så 2 tog kan krydse hinanden, endda samtidig med at der rangeres på det lille godsareal. Der er også et blindspor ind til stationsbygningen, der enten kan være til et pakhus, ellers en skinnebus der standser her og kører tilbage samme vej den kommer fra ("privatbanen").

Remise og drejeskive er placeret, så det dækker for svinget ud til vendesløjfen. selve vendesløjfen har et lille sidespor, som kan være til en station, men også til at parkere godsvogne på, inde fra den virksomhed, der er placeret ved stiksporet inde i vendesløjfen. Jeg har placeret en bro øverst i vendesløjfen, for at "bryde" den lige strækning lidt. Det kunne jo være at der var en flod der skulle forbi, eller andet...

Klaus
Vedhæftede filer
talbert.jpg
talbert
Stationsforstander
Indlæg: 64
Tilmeldt: 03 feb 2013, 12:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Hjælp til sporplan/layout

Indlæg af talbert »

Hej Klaus,

Det er rigtig godt ud og der er noget at bygge videre på. Er meget mere overskueligt end mine egne forsøg, men nok fordi jeg vil det hele på engang. Vil det være muligt at sende mig sporplanen ?

Tim
Med venlig hilsen
Tim

Märklin C skinner, CS3+, Tysk Epoke III
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4487
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hjælp til sporplan/layout

Indlæg af moppe »

Jeg skal - når engang jeg igen er ved min computer - se om det er blevet muligt at uploade scarm filer.

Klaus
Litra ME
Ledvogter
Indlæg: 182
Tilmeldt: 22 nov 2011, 20:41
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Hjælp til sporplan/layout

Indlæg af Litra ME »

Hejsa her lidt til inspiration hvis det var noget :D

det er ikke muligt at vedhæfte scarm filer så skriv en PB hvis du vil have den på mail
Vedhæftede filer
Vestkystbanen.jpg
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4487
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hjælp til sporplan/layout

Indlæg af moppe »

moppe skrev:Jeg skal - når engang jeg igen er ved min computer - se om det er blevet muligt at uploade scarm filer.
Zippede den lige....

Klaus
Vedhæftede filer
talbert.zip
(3.01 KiB) Downloadet 389 gange
SteamPunkLolcat
Godsforvalter
Indlæg: 103
Tilmeldt: 02 okt 2011, 15:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco code 75
Geografisk sted: Haderslev

Re: Hjælp til sporplan/layout

Indlæg af SteamPunkLolcat »

Hej!

Her er noget der måske også kan bruges. Jeg har fundet dem på railmodeller.com.
Plan Anlage Top.png
Plan Anlage .png
Timdorf Zeichnung.png
Timdorf 1.png

MVH Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra '20 til '85. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Hjælp til sporplan/layout

Indlæg af Søren »

SteamPunkLolcat skrev:
Plan Anlage Top.png
(den øverste tegning)
Orv den er fed! :-) Jeg kan rigtig godt lide, at den bryder med de lige linjer og lægger skinnerne skæve i forhold til pladen.

Jeg synes ofte jeg ser anlæg, hvor skinnerne ligger parallelt med pladen de er på. Jeg synes det er synd, da lidt brud i linjerne giver et meget mere naturligt udseende. Med brud i linjerne, så fremstår anlægget netop som det udsnit af virkeligheden det skal forestille.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar