Hjælp til sporplan/layout

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
talbert
Stationsforstander
Indlæg: 64
Tilmeldt: 03 feb 2013, 12:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Hjælp til sporplan/layout

Indlæg af talbert »

Hej Alle,

Jeg er nybegynder og har brug for lidt hjælp til en sporplan. Den må gerne indeholde 2 stationer, drejeskive, rangerområde hvis muligt. Jeg har selv prøvet at lave nogle sporplaner i SCARM, men synes ikke rigtig at de ser spændende ud. Jeg bruger Märklin C-skinner, CS2 Digital, Epoke III-IV.

Jeg har vedhæftet en jpg fil over det område jeg har til rådighed samt 2 SCARM forslag jeg har lavet. Hvad kan der gøres bedre ?

Mvh
Tim
Vedhæftede filer
Jyllinge-Ny5.jpg
Jyllinge-Ny4.jpg
HO Jyllinge 1.jpg
Med venlig hilsen
Tim

Märklin C skinner, CS3+, Tysk Epoke III
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4487
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Hjælp til sporplan/layout

Indlæg af moppe »

Hej Tim - og velkommen til.

Du har meget plads til rådighed, men alligevel ikke. Nu skal du få et par ting at tænke over.

Skal dine tog bare køre rundt af sig selv, eller skal du styre hvert tog?

Skal din bane være enkeltsporet eller dobbeltsporet?
Dobbeltsporet = mange tog i bevægelse på en gang
Enkelstsporet = du skal lade tog krydse ved stationerne, så der er meget mere "lege

Har du mod på at bygge i niveauer?


Var det mig der havde så meget plads til rådighed ville jeg bygge et anlæg med en station langs den ene væg, lade den anden væg være strækning og så ellers lade tog forsvinde ned i "underetagen" til en "skjult" opstillingsbanegård.