Indkørsel på en station fra en helix

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Besvar
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1535
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Indkørsel på en station fra en helix

Indlæg af bygger01 »

Jeg tror, at vi kommer til at mangle en cm i højden fra vores nye helix ind på en station,.

Så nu er valget mellem at lade skinnerne stige med den ene cm over en række sporskifter på ca. 100 cm's længde, eller ændre stigning på helixen

Helixen har en omkreds på ca. 375 cm og stiger med 9,5 cm = 2,6 %

Så jeg søger et råd, om jeg skal hæve stigningen til 10,25 cm = 2,75% eller tillade den 1 cm stigning gennem sporskifter

Er der en mening om, hvad der vil være bedst ??

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: Indkørsel på en station fra en helix

Indlæg af gert »

Hej!

Det er svært at svare på - dine sporskifter, ligger de i et område hvor du skal kunne parkere vogne, er det da smartest at de er vandrette. I andre situationer kunen det vel være en fordel at fordele denne ene cm. ud. jeg synes at du allerede har rigelig med stigning på helixen.
Jeg ved godt, at der er nogle med "bjerggeder som lokomotiver" der ikke finder disse kraftige stigninger problematiske, men jeg ville undgå det.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1535
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Indkørsel på en station fra en helix

Indlæg af bygger01 »

Der er et par D maskiner, som nok er de svageste.

Så jeg må nok til at have strøm på og se om de overhovedet kan slæbe sig op ....

Det er nok også for bøvlet med stigninger på en række sporskifter for det har også indflydelse på de resterende spor på stationen

Så det bliver noget med at klippe en hæl og hugge en tå, for der skal stå vogne på de tilhørende 3 riste, men igen det er kun 1 cm og ristene er omkring 2½ meter

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar