Måling af skinne længde

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Måling af skinne længde

Indlæg af bygger01 »

Hov .....

Der skrives så pænt om PIKO's vogn, så det var den erfaring jeg spurgte efter !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Måling af skinne længde

Indlæg af Søren »

PIKOs målevogn er et skægt lille værktøj. Hvilke erfaringer tænker du på?

Erfaringen herfra er at "den virker". Men du har sikkert noget mere i tankerne?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Måling af skinne længde

Indlæg af bygger01 »

Søren skrev: 06 dec 2017, 06:24 PIKOs målevogn er et skægt lille værktøj. Hvilke erfaringer tænker du på?

Erfaringen herfra er at "den virker". Men du har sikkert noget mere i tankerne?
Når nu Klaus skriver så pænt om 55050:

ESU målevognen er bare ikke særligt præcis og efter PIKO kom med deres målevogn, er ESU målevognen reduceret til en "Hjælpevogn med flot lys".


Så synes jeg godt, at man kan spørge ind til om hvordan den fungere og hvor præcis den er ......

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Måling af skinne længde

Indlæg af Søren »

Selvfølgelig er det da det, men jeg (eftersom det er min vogn) kan give dig et meget mere konkret og præcist svar hvis jeg ved om der er noget helt specifikt du tænker på og gerne vil vide.

Jeg er fristet til at skrive:
"Den fungerer ved at den ruller hen ad sporet og måler den afstand den har kørt og det gør den som forventet."

..det er bare ikke specielt brugbart, hvis du havde noget andet i tankerne.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Måling af skinne længde

Indlæg af bygger01 »

Hvis man åbner manualen vises det lille display ( som sikkert er ca. 55 mm bredt )

Der er 2 touch steder + 5 knapper + strømoptag

Der er en dekoder ombord + trådløs ( så tallene skulle aflæses på en smart phone )

+ et batteri, som vil give en AC'er ca. 2 timer, medens med DC fås strømmen fra skinnerne.

Så det må minde om en lommeregnemaskinerne, da de kunne fåes som armbåndsur !

Skulle kunne vise:
  • Længde
  • Hastighed
  • Stigning %

Herligheden vejer ca. 80 gram og er 158 cm lang, men kan p.t. først leveres i I kvartal 18


Model fra ESU 3603x er noget større 264 cm

Med en dekoder ombord, så man kan tænde/slukke de mange lysmuligheder

Der er ikke noget om aflæsning på smart phone, så det kun ses på display'erne, da skulle være et på hver side

Fordelen for AC'er er en slæbesko + en powerpack

Begge skulle kunne klare 360 mm kurver


Så det er for disse forskelle jeg har spurgt ind til jeres evt. erfaringer .......

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Måling af skinne længde

Indlæg af bygger01 »

En udgave var nok ...

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Måling af skinne længde

Indlæg af Søren »

Now we're talking!

For PIKO-vognen gælder følgende:
bygger01 skrev: 06 dec 2017, 11:37 Der er 2 touch steder + 5 knapper + strømoptag
Der er en dekoder ombord + trådløs ( så tallene skulle aflæses på en smart phone )
+ et batteri, som vil give en AC'er ca. 2 timer, medens med DC fås strømmen fra skinnerne.
Batterilevetiden er 3 timer konstant brug.

Du kan oplade vognen fra en hvilken som helst USB-oplader (eller Märklin Central Station 3). Derudover oplader vognen konstant, hvis den benyttes på 2-skinne. Dette er en nifty lille detalje, men min erfaring er, at jeg sjældent benytter vognen så længe ad gangen at det er nødvendigt.

Der er 2 dekodere i vognen:

Dekoder 1 tjener intet andet formål end at du kan skifte displayets visninger fra digitalstationen. Dette har jeg ikke brugt i praksis, da det er meget nemmere at gøre det fra min smartphone, når jeg alligevel kigger på den for at få data ud af vognen.

Dekoder 2 gør det muligt at sniffe på en lokoadresse, så vognen kan vise hvilket speedstep loket kører. Dette kan være nyttigt ved speed matching i forbindelse med at du forbereder dine lokomotiver til dobbelttraktion.

Touch funktionen med at skifte mellem displayets forskellige visninger er nyttig, men jeg bruger den ikke meget. Det er stadig nemmere at gøre det fra smartphonen som jeg stadig står med i hånden alligevel. Derudover oplever jeg at touchpunkterne ikke altid reagerer, hvilket kan være min fejl, men det kan også være at placeringen af dem gør dem svære at nå med alm. størrelse fingre.
bygger01 skrev: 06 dec 2017, 11:37 Skulle kunne vise:
  • Længde
  • Hastighed
  • Stigning %
Vognen kan vise:
- Hastighed i cm/s, km/s (H0)
- Antal kørte meter og km (H0)
- Volt i sporet
- Speedstep for snifferadressen
- Stigning i %
- Tiltning i %

Du har mulighed for at nulstille %'erne på en stigning, så hældningen bliver udgangspunktet for evt. afvigelser. Dette er smart, da du så kan bruge vognen til at kontrollere en helix eller en overhøjde i en kurve.
bygger01 skrev: 06 dec 2017, 11:37 Begge skulle kunne klare 360 mm kurver
PIKO vognen har ingen problemer.

Umiddelbare ulemper:
Wi-Fi virker til tider lidt trægt at få i gang. Jeg skal ofte rode lidt rundt med appen på smartphonen før den fanger vognen. Det virker pt. lidt tilfældigt hvorfor det nogle gange virker og andre gange tager tid før det virker. Jeg håber en opdatering af appen løser problemet.

Appen skal installeres ved at downloade APK-filen fra PIKOs hjemmeside og installere den manuelt på en Android-telefon. Dette gøres ved at slå sideloading af apps til. Dette er en, for mig, fuldstændig mærkværdig og kritisabel fremgangsmåde. For det første kan vi ikke forvente at brugere ved hvad "APK-filer" og "sideloading" betyder. For det andet udgør det en sikkerhedsrisiko for hele ens Android-system. PIKO bør benytte sig af Google Play Store til at distribuere deres app. Alt andet er utilgiveligt ringe!

Konklusion:
Det er en fed lille vogn. Jeg håber PIKO får løst deres apps umiddelbare uhensigtsmæssigheder. Det er i min bog den eneste anke - og den er til at leve med på den korte bane.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Måling af skinne længde

Indlæg af bygger01 »

Som en lille julespøg til:

- og den er til at leve med på den korte bane.


Hva' med os med den lange bane..........................

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Måling af skinne længde

Indlæg af bygger01 »

Har læst lidt på Stummi om 55050, hvor der er en større diskution om en variation på 8% længdemålingen og også noget grums om stigningsmålingen.

Kiggede også på YouTube fra PIKO, og jeg blev noget forvirret over toget både op- og nedad ........

Kunne måske være derfor at 55050 er på levering !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Måling af skinne længde

Indlæg af Søren »

Som jeg forstår den tyske tråd, så er stigninger og tiltning tilfredstillende for de som har prøvet.

Moppe og jeg har selv detekteret afvigelser i målingerne på strækningen, men PIKO har også nævnt at de udsender en opdatering til vognen som forbedrer dens præcision i målingerne.

Hastighedsmålingerne har jeg intet at udsætte på.

Vognen kan først leveres i 2018 fordi alle eksemplarer er udsolgt, fordi den er så pissehamrende fed og smart. Alle vil have den! Jeg kan dog afsløre, at det står én vogn på hylden hos Hobbykæden i Nr. Sundby. :-) Så først til mølle...

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar