Kan man køre alle digitale DC tog på roco skinner?

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Kan man køre alle digitale DC tog på roco skinner?

Indlæg af Søren »

moppe skrev:Hvorfor skulle de dog det? Støbeformen er fra 1964 (da udkom den første MY) og der er stadigvæk købere til de modeller der produceres i dag (på den 50 år gamle støbeform). Kunderne straffer ikke Märklin ved at boykotte modellen, så de sprøjtes ud i tusindvis.
Altså Klaus :). Du ved jo godt, hvad jeg mener, du har hørt mig sige det tusinde gange. Jeg mener selvfølgelig: Set fra min stol - og hvad der skulle til for at JEG ville overveje det (såfremt jeg havde brug for en 3-skinne MY).

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

henho
Lokomotivfører
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16 jul 2012, 14:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: Kan man køre alle digitale DC tog på roco skinner?

Indlæg af henho »

Jeg har været ude for folk, der ikke har anet, hvilket litra et lokomotiv havde - men de kendte Märklins katalog-nummer !

Se, jeg ved ikke rigtigt, om man kan kalde de folk for modelbane-entusiaster ? ;)

MVH

Henrik
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: Kan man køre alle digitale DC tog på roco skinner?

Indlæg af jhcn »

gert skrev:
Når bare der står Märklin på produktet, så er alt det andet med forkert længde m.v. ligegyldigt for Märklinisterne.

Gert
Virkelig?
Da jeg købte en rød/sort Märklin MY 1147 i 1978 var jeg rigtig glad for den - og det var jeg også for de B-vogne Märklin solgte mig.... My'eren kører stadig fint, men er ikke en favorit mere, og vognene er blevet skiftet ud med, først med vogne fra Roco, siden Heljans version af en rød IC-stamme.
Og i sidste uge købte jeg så en blå A.C.M.E. EA med lyd og alt det andet digitale gejl. Den er jeg rigtig glad for! Og håber at den også stadig kører om 35 år :D

Det der er gyldigt for mig er om jeg har det sjovt! MY'eren bliver aldrig solgt, for den har kun værdi for mig - 271 kr. dengang, købt i Frankfurt af min far, og mit første store lokomotiv.

Jeg tror godt man kan ændre sig med tiden - jeg har i hvert tilfælde gjort det. Der er stadig en slæbesko under mine lokomotiver, men det er lang tid siden Märklin har solgt mig et...

Jeg læste engang - da Märklin var lige på vippen til at gå ned - at uden Märklin ville alle de andre producenter mangle mange af deres kunder. Den påstand tror jeg er rimelig. Uden Märklins ovale skinnekreds og det lille sorte damplokomotiv med katalognummer 3000 sad jeg nok ikke og skrev dette i dag! Men økonomisk er det mange andre end Märklin der tjener mine penge i dag :)
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Kan man køre alle digitale DC tog på roco skinner?

Indlæg af moppe »

jhcn skrev: Virkelig?
Jeps, din historie viser blot at du ikke er Märklinist, men modelbaner...

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Kan man køre alle digitale DC tog på roco skinner?

Indlæg af Søren »

henho skrev:Jeg har været ude for folk, der ikke har anet, hvilket litra et lokomotiv havde - men de kendte Märklins katalog-nummer !
Se, jeg ved ikke rigtigt, om man kan kalde de folk for modelbane-entusiaster ? ;)
Kan det ikke også være ligemeget? Der er heldigvis ikke nogen officiel instans, der vurderer hvad der er mere rigtigt modeljernbane end andet. Eftersom Märklins produkter er modeller af jernbanemateriale, vil jeg mene at man kan kalde dem netop det. ;-)

Der findes sikkert også folk der mener, at jeg er mindre seriøs med mine tog end de selv er med deres. Det må de selv om.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar