Nybegynder

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
bqg
Ledvogter
Indlæg: 171
Tilmeldt: 13 aug 2011, 02:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Nybegynder

Indlæg af bqg »

StelmachTP skrev:En ting undrer mig lidt...
Har læst at man skal sørge for at hjulene på vogne (og lokomotiver?) er isolerede når man kører 2-skinne. Og at man i modsat fald må skifte hjulene ud.
Men såvidt jeg kan se kan man overhovedet ikke få "isolerede hjul" nogen steder på nettet, som reservedele. Ihvertfald ikke dansk side. Eller søger jeg bare på det forkerte? :?:
Hvis du går ind på Märklins hjemmeside og søger på nummeret på vognen, vil der i detailbilledet, ofte stå nummeret på DC- hjul
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
StelmachTP
Stationsbetjent
Indlæg: 29
Tilmeldt: 21 okt 2013, 21:31
Digital: Nej
Scale: H0 - 3-rail

Re: Nybegynder

Indlæg af StelmachTP »

bahnfannet skrev:
StelmachTP skrev:Har nu bestilt 1 stk. PIKO startsæt, og skal faktisk hente det på posthuset imorgen.
Det lyder spændende. Hvilket startsæt er det? :-)
Ville egentlig have haft 57185, men det var udsolgt. Så blev tilbudt 57155, som egentlig er magen til. Der er der bare personvogne med og ikke godsvogne. :)

Var ellers tæt på at skrive herinde og spørge hvordan *** man satte strømmen til skinnerne. Havde den der lille sorte "dims" som skal skubbes ind midt i skinnen, men kunne ikke finde sprækken den skulle ind i. Først efter at have nærstuderet skinnen et stykke tid opdagede jeg den. Så var det på plads.

Dernæst kunne jeg ikke få lokomotivet til at køre. :P Der var godt nok lys i lygterne men ingen bevægelse. (Sidenote, det er et fint startsæt men en manual i æsken ville nu have været dejligt). Så jeg måtte søge og finde manualen på nettet, trykkede på næsten alle knapperne på fjernbetjeningen, læste igen, og til sidst fik jeg gang i toget. (Det er ikke sådan når "lokoføreren" ikke kan finde ud af styretøjet). :D
Men det er rigtig fint. Nu skal jeg bare have fat i pladen det skal stå på. (Det er pt. stillet op på stuegulvet). Krydser fingre for at min far kan låne den varebil han snakkede om, så vi kan køre ned og hente den.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Nybegynder

Indlæg af Søren »

StelmachTP skrev:Ville egentlig have haft 57185, men det var udsolgt. Så blev tilbudt 57155, som egentlig er magen til. Der er der bare personvogne med og ikke godsvogne. :)
Det er et udmærket sæt. Jeg tror du bliver glad for det. PIKOs skinner og også pæne og de har en nem geometri. Du oplever nok hurtigt, at du gerne vil have nogle godsvogne - og så er det jo bare om at få købt nogle. :)

Har du planer om landskab og lign.?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

StelmachTP
Stationsbetjent
Indlæg: 29
Tilmeldt: 21 okt 2013, 21:31
Digital: Nej
Scale: H0 - 3-rail

Re: Nybegynder

Indlæg af StelmachTP »

bahnfannet skrev:Har du planer om landskab og lign.?
Njah, det havde jeg men det viste sig at på min første tegning, at der ikke helt var plads til alt det jeg gerne ville. Her er den sporplan jeg indtil videre er mest tilfreds med.
Billede

Jeg ved godt der er et par "huller", men nu ser vi hvordan det passer sammen irl. Jeg kom ihvertfald til den konklusion, lidt efter lidt, at jeg gerne ville have plads til både landskab og rangerspor.
Der kommer ihvertfald til at være station (det ville næsten være "helligbrøde" ikke at have en ;) ), måske noget savværk eller kullager som kommer til at ligge på en af forgreningerne på rangersporet. En lille landsby med bondegår i udkanten vil jeg osse gerne have plads til, men nu ser vi hvordan det kommer til at se ud. :) Skal nok holde jer løbende opdateret.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Nybegynder

Indlæg af moppe »

StelmachTP skrev:Var ellers tæt på at skrive herinde og spørge hvordan *** man satte strømmen til skinnerne. Havde den der lille sorte "dims" som skal skubbes ind midt i skinnen, men kunne ikke finde sprækken den skulle ind i. Først efter at have nærstuderet skinnen et stykke tid opdagede jeg den. Så var det på plads.
Når nu det begynder at drille, så finder du en loddekolbe og lodder ledningerne fast direkte på sporet.

Klaus
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Nybegynder

Indlæg af bygger01 »

StelmachTP skrev:
bahnfannet skrev:Har du planer om landskab og lign.?
Njah, det havde jeg men det viste sig at på min første tegning, at der ikke helt var plads til alt det jeg gerne ville. Her er den sporplan jeg indtil videre er mest tilfreds med.
Billede

Jeg ved godt der er et par "huller", men nu ser vi hvordan det passer sammen irl. Jeg kom ihvertfald til den konklusion, lidt efter lidt, at jeg gerne ville have plads til både landskab og rangerspor.
Der kommer ihvertfald til at være station (det ville næsten være "helligbrøde" ikke at have en ;) ), måske noget savværk eller kullager som kommer til at ligge på en af forgreningerne på rangersporet. En lille landsby med bondegår i udkanten vil jeg osse gerne have plads til, men nu ser vi hvordan det kommer til at se ud. :) Skal nok holde jer løbende opdateret.
Set den nye sporplan og må sige:

Alle gode gange tre / mindst ....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

StelmachTP
Stationsbetjent
Indlæg: 29
Tilmeldt: 21 okt 2013, 21:31
Digital: Nej
Scale: H0 - 3-rail

Re: Nybegynder

Indlæg af StelmachTP »

bygger01 skrev:
StelmachTP skrev:
bahnfannet skrev:Har du planer om landskab og lign.?
Njah, det havde jeg men det viste sig at på min første tegning, at der ikke helt var plads til alt det jeg gerne ville. Her er den sporplan jeg indtil videre er mest tilfreds med.
Billede

Jeg ved godt der er et par "huller", men nu ser vi hvordan det passer sammen irl. Jeg kom ihvertfald til den konklusion, lidt efter lidt, at jeg gerne ville have plads til både landskab og rangerspor.
Der kommer ihvertfald til at være station (det ville næsten være "helligbrøde" ikke at have en ;) ), måske noget savværk eller kullager som kommer til at ligge på en af forgreningerne på rangersporet. En lille landsby med bondegår i udkanten vil jeg osse gerne have plads til, men nu ser vi hvordan det kommer til at se ud. :) Skal nok holde jer løbende opdateret.
Set den nye sporplan og må sige:

Alle gode gange tre / mindst ....
Jeg har lidt pladsen imod mig. Vil gerne lave en lidt størrere bane, men måske jeg skulle inddrage 2 plader istedet for 1, så der kommer til at være et omvendt L i stuen. Det ville give lidt mere at arbejde med. :)
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Nybegynder

Indlæg af bygger01 »

Har du oplyst hvor meget plads der er tilrådighed .

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

StelmachTP
Stationsbetjent
Indlæg: 29
Tilmeldt: 21 okt 2013, 21:31
Digital: Nej
Scale: H0 - 3-rail

Re: Nybegynder

Indlæg af StelmachTP »

bygger01 skrev:Har du oplyst hvor meget plads der er tilrådighed .
4-6 kvadratmeter vil jeg skyde på. Det kræver så at jeg flytter mit computerbord til et andet hjørne, men det burde kunne lade sig gøre. :)
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Nybegynder

Indlæg af bygger01 »

1 x 6 eller ....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar