sporskifte

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Carsten Hansen
Stationsbetjent
Indlæg: 29
Tilmeldt: 10 okt 2013, 01:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Valsted/Nordjylland

Re: sporskifte

Indlæg af Carsten Hansen »

henho skrev:Man kan altså sagtens køre sine tog digitalt og skifte signaler og sporskifter analogt fra en pult uden at man så afvikler driften på en ikke realistisk måde.

Jeg har 30 år gamle Peco sporskifter, der stadig virker med de originale relæer (uhadada ikke engang motorisk eller med servo). Disse klipses bare på undersiden af skiftet, så de er skjulte. - Intet fumleri med justering af løs motor her :D

Hvad angår udgifter, så kræver det selvf. 2 ledninger pr. skift op til pulten, foruden en ringledning til stel. Men så har du også en opsætning, der kan holde næste generation ud :)

MVH

Henrik
Hej Henrik.
Ja det er nok noget i den retning jeg vælger, så der der overblik over sporskifterne for jeg får en hel del nede i den ene ende af pladen.
ROKO-togbane 29-10-2013.jpg
- Jeg har forsøgt at finde steder der vil give kortslutninger men uden held, måske skulle jeg tage mig en lille lur, og så se på det igen :)
Hilsen Carsten
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4487
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: sporskifte

Indlæg af moppe »

Sporet forbi "lille landsby med lille station" kortslutter.....
Forsyn det gennem et vendesløjfemodul.
Klaus
Carsten Hansen
Stationsbetjent
Indlæg: 29
Tilmeldt: 10 okt 2013, 01:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Valsted/Nordjylland

Re: sporskifte

Indlæg af Carsten Hansen »

moppe skrev:Sporet forbi "lille landsby med lille station" kortslutter.....
Forsyn det gennem et vendesløjfemodul.
Klaus
Tak Klaus, men kan du komme lidt nærmere ind på hvor den vendesløjfe skal monteres,
oppe ved sporskifterne øverst til venstre eller nede ved krydssporet.
På forhånd tak.

PS/ Ser planen helt håbløs ud set med dine øjne, for man kan godt stirre sig lidt blind på det
man har lavet og så overse nogle helt elementere ting.
Hilsen Carsten
Erik Olsen
Lokomotivfører
Indlæg: 266
Tilmeldt: 05 aug 2011, 13:48
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: sporskifte

Indlæg af Erik Olsen »

henho skrev:Man kan altså sagtens køre sine tog digitalt og skifte signaler og sporskifter analogt fra en pult uden at man så afvikler driften på en ikke realistisk måde.
Helt enig. Det er at komplicere tingene unødigt at bruge dekodere til den slags.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1535
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: sporskifte

Indlæg af bygger01 »

Erik Olsen skrev:
henho skrev:Man kan altså sagtens køre sine tog digitalt og skifte signaler og sporskifter analogt fra en pult uden at man så afvikler driften på en ikke realistisk måde.
Helt enig. Det er at komplicere tingene unødigt at bruge dekodere til den slags.
Og i mine øjne også på en "sjovere" måde ....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4487
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: sporskifte

Indlæg af moppe »

Carsten Hansen skrev: Ja det er nok noget i den retning jeg vælger, så der der overblik over sporskifterne for jeg får en hel del nede i den ene ende af pladen.
ROKO-togbane 29-10-2013.jpg
Er det den bane du vil bygge?

Klaus
Carsten Hansen
Stationsbetjent
Indlæg: 29
Tilmeldt: 10 okt 2013, 01:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Valsted/Nordjylland

Re: sporskifte

Indlæg af Carsten Hansen »

moppe skrev:
Carsten Hansen skrev: Ja det er nok noget i den retning jeg vælger, så der der overblik over sporskifterne for jeg får en hel del nede i den ene ende af pladen.
ROKO-togbane 29-10-2013.jpg
Er det den bane du vil bygge?

Klaus
Ja i store træk bliver det noget i den retning men der skal lige smides et par sporskifte ind mellem de to yderste baner så der er mulighed for
at krydse frem og tilbage. Desuden vil jeg lige have rettet sporene lidt op op ranger terrænet og ved remiserne.
MVH. Carsten
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1535
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: sporskifte

Indlæg af bygger01 »

Jeg tror Du får problemer med kunne nå ud til højnerne fra Dit kvadratiske hul, for der er mere end 100 cm .....

Ved Din hovedstation er spor 1 max. 80 cm langt ( svarende til en My'er og 2 bogiepersonvogne ) og da spor 2 er med et par sporskifter, er der kun 50 - 60 til en togstamme .....

Den manglende forbindelse med spor 1 & 2 skaber problemer, når der kommer gods til Din industri, hvordan skal Du komme til industrisporet ?

Hvordan får Du et lokomotiv på drejeskiven fra spor 1 ?

Og tog / personstammer fra klargøringen skal på den lange tur for komme til spor 1 ....

Og afstanden fra den store station til den lille er kun ganske kort ....

Hvad skal sporet længst til højre oppe bakkerne bruges til ?


Jeg villle overveje en U formet bane på Dine 3½ x 2½ meter i stedet for

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Carsten Hansen
Stationsbetjent
Indlæg: 29
Tilmeldt: 10 okt 2013, 01:54
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Valsted/Nordjylland

Re: sporskifte

Indlæg af Carsten Hansen »

bygger01 skrev:Jeg tror Du får problemer med kunne nå ud til højnerne fra Dit kvadratiske hul, for der er mere end 100 cm .....

Ved Din hovedstation er spor 1 max. 80 cm langt ( svarende til en My'er og 2 bogiepersonvogne ) og da spor 2 er med et par sporskifter, er der kun 50 - 60 til en togstamme .....

Den manglende forbindelse med spor 1 & 2 skaber problemer, når der kommer gods til Din industri, hvordan skal Du komme til industrisporet ?

Hvordan får Du et lokomotiv på drejeskiven fra spor 1 ?

Og tog / personstammer fra klargøringen skal på den lange tur for komme til spor 1 ....

Og afstanden fra den store station til den lille er kun ganske kort ....

Hvad skal sporet længst til højre oppe bakkerne bruges til ?


Jeg villle overveje en U formet bane på Dine 3½ x 2½ meter i stedet for
:) Ja der gav du mig noget at tænke over men jeg kan godt se hvad du mener med de forskellige ting.
Du skriver U formet bane, hvad tænker du på der, je selvfølgelig skinnerne lagt i et U, men er der så plads til andet end at køre fra A til B, og retur?
Jeg sætter mig lige til tegnebrættet igen og prøver noget med et "U"
Hilsen Carsten
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1535
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: sporskifte

Indlæg af bygger01 »

Du skal bruge mindst ca. 60 cm for at komme ind i Dit U, så der ca. 180 cm tilovers til deling hvis begge sving, hvis Du ikke laver radier forskudt for hinanden ...

Og længere inde kan Du få mere plads.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar