Nybegynder digital Märklin C H0

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
hansen9
Trafikelev
Indlæg: 6
Tilmeldt: 18 dec 2013, 21:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Nybegynder digital Märklin C H0

Indlæg af hansen9 »

For 40 år siden var jeg meget ivrig tog-entusiast. Så kom tiden med børn o.s.v. så det måtte droppes. Nu er min kone sandelig forståelig overfor at jeg skal igang igen - vel vidende at det er dyrt. Men hun kan godt tænke sig "et bjerg med en kirke på toppen". Jeg har prøvet at købe et par startsæt i Aldi, de virker udmærket - der er oveni et par byggesæt med. Der er digital håndstyring af togene, men jeg mindes jo gamle dage med el-sporskifte, signalstyring og lys i husene. Hvad skal der til for at komme tilbage til gamle tider, og hvor mange mill. skal jeg afsætte?
gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: Nybegynder digital Märklin C H0

Indlæg af gert »

Velkommen tilbage til denne herlige hobby!

På dette og andre fora kan du finde en del svar på dine spørgsmål - idet du absolut ikke er den første der stiller spørgsmålet.
Den korte udgave at mit svar til dig er, at du hurtigt får rigtig mange af dine spørgsmål besvaret i den lokale modeltogsklub. En forhandler kan også hjælpe dig på vej.

Hvis du fortæller hvor i kongeriget du bor, kan jeg da anvise en klub til dig at besøge.

Velkommen

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
hansen9
Trafikelev
Indlæg: 6
Tilmeldt: 18 dec 2013, 21:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Nybegynder digital Märklin C H0

Indlæg af hansen9 »

Hej Gert

Jeg bor på Vestegnen (Albertslund). Jeg har prøvet at kontakte en forhandler, men her henvises til Märklins hovedkatalog, dels er det på tysk dels føler jeg at det forventer noget forhåndsviden.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Nybegynder digital Märklin C H0

Indlæg af moppe »

hansen9 skrev:Hvad skal der til for at komme tilbage til gamle tider, og hvor mange mill. skal jeg afsætte?
Alt fra fem kroner, en spånplade og en håndfuld mos fundet ude i skoven, til hundrede tusinde af kroner.

Alt afhænger af dine ambitioner og ønsker.

Inden du køber mere, så vil jeg råde dig til at overveje, hvad du vil med din modelbane.
Nogen ønsker et tog der kan køre rundt på en spånplade, andre bygger på moduler der kan skilles ad og samles i andre rækkefølge og andre igen laver anlæg der går gennem væggen og fylder flere værelser. Nogen vil gerne lægge skinner ud på gulvet og køre med nye sporplaner hver gang de har lyst til at køre med tog.
Nogen kører med de tog de finder pæne, andre vil efterligne tog de har set i virkeligheden eller på billeder og andre igen bygger forbilledlige tog ud fra køreplaner eller detaljerede billedserier som dem Søren (GMMZ) poster i dette forum.
Nogen vil bygge åbne landskabet, andre pakke det hele til med spor.
Nogen vil styre hvert tog manuelt og stille sporskifte, andre vil lade deres bane køre næsten af sig selv.
Nogen vil bygge deres helt egen bane og hygge sig med det, andre vil gerne gerne dele ders passion og inspiration med ligesindede og melder sig ind i en klub.

Hvad vil du?

Klaus
hansen9
Trafikelev
Indlæg: 6
Tilmeldt: 18 dec 2013, 21:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Nybegynder digital Märklin C H0

Indlæg af hansen9 »

Hej Klaus

Jeg vil nok gerne bygge et stationært anlæg med 5-6 tog der kører automatisk - altså selv styrer sporskifte og signaler. Og så vil jeg koncentrere mig om at bygge nogle fede landskaber og bygninger. Det er ikke meningen at anlægget skal kunne flyttes..... Af pladsmæssige årsager er jeg nok begrænset til ca. 1 x 2 m.
hansen9
Trafikelev
Indlæg: 6
Tilmeldt: 18 dec 2013, 21:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Nybegynder digital Märklin C H0

Indlæg af hansen9 »

Det lød af mange tog, men der vil være mulighed for udvidelse af pladsen......
bqg
Ledvogter
Indlæg: 171
Tilmeldt: 13 aug 2011, 02:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Nybegynder digital Märklin C H0

Indlæg af bqg »

hansen9 skrev:For 40 år siden var jeg meget ivrig tog-entusiast. Så kom tiden med børn o.s.v. så det måtte droppes. Nu er min kone sandelig forståelig overfor at jeg skal igang igen - vel vidende at det er dyrt. Men hun kan godt tænke sig "et bjerg med en kirke på toppen". Jeg har prøvet at købe et par startsæt i Aldi, de virker udmærket - der er oveni et par byggesæt med. Der er digital håndstyring af togene, men jeg mindes jo gamle dage med el-sporskifte, signalstyring og lys i husene. Hvad skal der til for at komme tilbage til gamle tider, og hvor mange mill. skal jeg afsætte?
Den digitalstyring der følger med startsættene fra Aldi er ikke den bedste, det virker, toget kan køre, men så er det også det. :o
Hvis du vil have en mere egnet styring kunne en Mobilstation 2 (MS2) være en mulighed, med den kan du styre flere tog samtidig, desuden kan du styre sporskifter og signaler. :)

Sporskifter kan styres digitalt eller analogt, de kan også styres både digitalt og analogt.
For at styre sporskifter skal du have en dekoder der omsætter det digitale styresignal til analoge skiftesignaler til sporskifterne.
Når det er C-skinner er der to muligheder.
Indbygget dekoder og drev i hvert sporskifte eller indbygget drev og dekoder af K83 type der er fælles for 4 alm. sporskifter.
De indbyggede dekodere er dyrere i brug, end dekoder af K83 type, men hvis man er heldig kan man finde drev og indbygningsdekoder på tilbud, så bliver prisforskellen ikke så stor.
Til en bane der bliver lagt på spisebordet når der skal køres, er den indbyggede type det letteste, da der ikke skal trækkes ledninger til sporskifterne.
Til en fast bane, er der andre muligheder. Märklin's sporskiftedrev har ikke det bedste ry, de er forsynet med nogle elendige endestop, der bliver defekte.
Derfor skal man så vidt muligt sørge for udskæringer i pladen så drev kan udskiftes uden at pille det hele fra hinanden.

En anden mulighed er at benytte små servoer til skift af sporskifterne.

Det er muligt at køre med toget digitalt, og styre sporskifter og signaler på den gammeldags facon.

Ud over MS2 er der CS1 og CS2 der giver flere muligheder, her kunne en CS1 med en ESU opdatering være et billigere alternativ til en CS2.

Lys i husene forsynes over særskilt strømforsyning, det kan tændes og slukkes via en K84 dekoder, der også kan benyttes til at koble kørestrøm til og fra på afsnit af banen.

Der er andre digitale styringer end Märklins der kan benyttes.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
hansen9
Trafikelev
Indlæg: 6
Tilmeldt: 18 dec 2013, 21:06
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Nybegynder digital Märklin C H0

Indlæg af hansen9 »

Tusind tak,Hans Kurt. Nu tror jeg faktisk jeg blev meget klogere. Et rigtig godt svar til en nybegynder......
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Nybegynder digital Märklin C H0

Indlæg af bygger01 »

Jeg vil også kloge i det .......

Du beskriver en bane på 1 x 2 mtr., men skulle Du ansøge den, der bestemmer, om lidt mere, for det kan næsten kun blive en oval med nogle sporskifter eller evt. en sækbanegård ( hvor toget kommer samme vej ud, som de kommer ind på station / på den måde får Du lidt mere plads ) .....

Med 2 mtr. længde og med mindste C radius er der vel max. 100 - 120 cm tilrådighed til station, så det bliver toglængder på max. 80 - 100 cm.

Så vil Du have et vis antal stammer til at køre og stå stille på den ene station, der bliver plads til, og måske får Du også en skyggebanegård under .....

En sådan bane vil have ca. 5 - 10 sporskifter, så der kan Du let lave en simpel sportavle med med kontakter ( (on) off (on) ) til at skifte sporskifterne. Strømmen tager Du fra en anden strømkilde / AC end det, der driver Dine lokomotiver.

Lys i de huse & lygtepæle, der senere kommer op, kan tages fra samme strømkilde eller måske en anden, da Du så kan tænde lys på banen efter behov.

Men få nu tillusket Dig lidt mere længde eller evt en L form langs væggene / Det vil Du blive glad for

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Nybegynder digital Märklin C H0

Indlæg af moppe »

hansen9 skrev: Jeg vil nok gerne bygge et stationært anlæg med 5-6 tog der kører automatisk - altså selv styrer sporskifte og signaler. Og så vil jeg koncentrere mig om at bygge nogle fede landskaber og bygninger. Det er ikke meningen at anlægget skal kunne flyttes..... Af pladsmæssige årsager er jeg nok begrænset til ca. 1 x 2 m.
5-6 tog der kører automatisk på 2 m2, så skal du stoppe med at købe mere Märklin og gå ned i skala n!

Har du et rum til rådighed til banen, så skærer du pladen i stykker og laver bane ude langs væggen i stedet for i midten af rummet.

Klaus
Besvar