Slukke for transformator efter brug

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: Slukke for transformator efter brug

Indlæg af gert »

Hvilken type afbrydere anvender du?

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Slukke for transformator efter brug

Indlæg af Søren »

Jeg har oplevet, at netdele, der er sat til i længere tid, ikke kan tænde igen efter en strømafbrydelse. Jeg har ladet mig fortælle, at netdelen indeholder en dims, som "tørrer ud", hvilket gør, at netdelen ikke længere kan tænde, når strømmen kommer tilbage. Netdele skal dog sidde tændt meget, meget længe.

Jeg er sikker på, at en elektronikkyndig, kan uddybe helt præcist, hvad der sker.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Slukke for transformator efter brug

Indlæg af bygger01 »

Tilståelsen

Afbryderen er en alm. væg afbryder, der var installeret i min sportavle i det indbygnings plast "element", man bruger i vægge.

Fra dette gik 2 x 1,5 mm fast ledninger i et elektrikkerrør til en vandtæt dåse på væggen, hvor mine stikdåser fik strømmen fra.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: Slukke for transformator efter brug

Indlæg af gert »

bahnfannet skrev:Jeg har oplevet, at netdele, der er sat til i længere tid, ikke kan tænde igen efter en strømafbrydelse. Jeg har ladet mig fortælle, at netdelen indeholder en dims, som "tørrer ud", hvilket gør, at netdelen ikke længere kan tænde, når strømmen kommer tilbage. Netdele skal dog sidde tændt meget, meget længe.

Jeg er sikker på, at en elektronikkyndig, kan uddybe helt præcist, hvad der sker.
Det er givetvis en elektrolytkondensator - de har det ikke alt for godt med for megen varme. Inde i kondensatoren er der en væske (elektrolyt), og den kan fordampe omend ekstremt langsomt. Processen fremskyndes selvfølgelig af høje temperaturer.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: Slukke for transformator efter brug

Indlæg af gert »

bygger01 skrev:Tilståelsen

Afbryderen er en alm. væg afbryder, der var installeret i min sportavle i det indbygnings plast "element", man bruger i vægge.

Fra dette gik 2 x 1,5 mm fast ledninger i et elektrikkerrør til en vandtæt dåse på væggen, hvor mine stikdåser fik strømmen fra.

Det er en enkelt polet afbryder - så må man håbe at det er fasen du får afbrudt.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Slukke for transformator efter brug

Indlæg af bygger01 »

Det var fasen, der blev afbrudt, så er jeg næsten frikendt ???

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: Slukke for transformator efter brug

Indlæg af gert »

Frikendt og frikendt - men du har da i det mindste tænkt dig om! :idea:
Det er da positivt. :)

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
bqg
Ledvogter
Indlæg: 171
Tilmeldt: 13 aug 2011, 02:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Slukke for transformator efter brug

Indlæg af bqg »

bygger01 skrev:Det var fasen, der blev afbrudt, så er jeg næsten frikendt ???
Der er to mulige problemer med den omtalte installation.
1. Aflastning af kabler ved de stænktætte dåser.
2. Aflastning af tilgang ved afbryder.

Det er lovligt at have stikdåser tilsluttet en dåse, men: dåsen skal være fastgjort og ledninger til stikdåser aflastet for træk, feks. aflastning for gummikabel(et stykke plast/nylon med huller i passende størrelse som kablet trækkes igennem, forsynet med en lille kæde til fastgørelse)
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Slukke for transformator efter brug

Indlæg af moppe »

bahnfannet skrev:Jeg er sikker på, at en elektronikkyndig, kan uddybe helt præcist, hvad der sker.
"Elektrolytkondensator" er ordet, nogle kalder det en lyt, andre bare for en kondensator.

Den indeholder en elektrolytisk væske og når det går alt, er det som regel den der er tørret ud. Det sker ofte fordi man dimensionerer lige tæt nok på grænsen og så udsætter dem for varme.

Er der noget der kan slå elektrolytter ihjel er det netop varme, hvilket er et kendt problem på masser af produkter. Jeg bør måske nævne 3-4 år gamle Samsung LCD tv, der bliver længere og længere om at starte, eller Onkyo surroundrecievere der kan være op til 20 minutter før der kan komme billede igennem HDMI kortet.

Udtørrede lytter er også grunden til at jeg har lavet denne side om Herstal touch transformere http://moppe.dk/herstal.html

Klaus
gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: Slukke for transformator efter brug

Indlæg af gert »

Der er også forskel på elektrolytkondensatorer - de er angivet til forskellige maximale arbejdstemperaturer .
- og ja, dem til højest temperatur er som regel dyrest! Dem vil fabrikanterne gerne undgå at bruge for at holde omkostningerne nede.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Besvar