Begynderspørgsmålet på Sporskiftet

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1535
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Begynderspørgsmålet på Sporskiftet

Indlæg af bygger01 »

Hvis I ikke kigger over gærdet, skal I vide, at jeg på det sædvanlige spørgsmål fra en der kalder sig grøn og spørger hvilken retning han skal gå, har skrevet:

[quote=bygger01]

Det blev næsten som det plejede ...........

Men lyt ikke alle disse 2 skinne fanatiker - skift til Märklin AC - det er meget lettere / kører bedre

Og så er det svært nok[/quote]

Jeg er blevet bebrejdet mit skriveri - det var ment som en spøgefuld bemærkning, at ingen af AC'erne gider / har lyst til at skrive noget til fordel for den side af vores MJ verden

Så hvis andre har læst som den rene alvor, det kan jeg kun beklage ( men kan alligevel ikke lade være med at skrive, at i en spøg er der altid et strøg af sandhed )

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Erik Olsen
Lokomotivfører
Indlæg: 266
Tilmeldt: 05 aug 2011, 13:48
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Begynderspørgsmålet på Sporskiftet

Indlæg af Erik Olsen »

bygger01 skrev:Det blev næsten som det plejede ...........
Men lyt ikke alle disse 2 skinne fanatiker - skift til Märklin AC - det er meget lettere / kører bedre
Og så er det svært nok
Du er da heller ikke for kvik.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1535
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Begynderspørgsmålet på Sporskiftet

Indlæg af bygger01 »

Der vil altid være forskel på hvor klog man er ..............

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Skovsøekspressen
Godsforvalter
Indlæg: 136
Tilmeldt: 03 aug 2011, 09:37
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Begynderspørgsmålet på Sporskiftet

Indlæg af Skovsøekspressen »

Selvfølgelig skal der da være plads til sådanne en bemærkning, ellers er der noget galt. Men jeg prøvede fx at starte en snak op om Lokomotivets AC/DC-snak i det nye nr. Det kom der heller ikke noget ud af, andet end man holder meget på sit, og syntes at artiklen ikke var specielt god. Men jeg synes den er aldeles glimrende, netop fordi den ikke forfordeler det ene frem for det andet. Det er som regel det man altid ser på forskellige hjemmesider, der tager emnet op.

Mvh
Claus
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4487
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Begynderspørgsmålet på Sporskiftet

Indlæg af moppe »

Skovsøekspressen skrev:Men jeg prøvede fx at starte en snak op om Lokomotivets AC/DC-snak i det nye nr.
Da jeg ikke har læst artiklen, har jeg svært ved at kommentere på den, men kyndige folk jeg kender der har læst den, betegner den som noget forstokket ..., hvor der er klar fortale for 3-skinne drift. Om nogen "holder på sit", kan jo altid tolkes........



Klaus
Skovsøekspressen
Godsforvalter
Indlæg: 136
Tilmeldt: 03 aug 2011, 09:37
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Begynderspørgsmålet på Sporskiftet

Indlæg af Skovsøekspressen »

Der var vist nogen 2-skinne folk der mente at artiklen ikke talte deres sag nok. Jeg synes bestemt ikke at den forfordeler 3-skinne. Slet ikke. Den prøver på at være objektiv, og det var der ikke helt tilfredshed med...

Men vil heller ikke starte diskussionen op her om det ene eller det andet. For det kan strengt taget gå ud på ét. Legen og ideen med modeltog er nemlig den samme, uanset hvilket system man nu engang har ;)

Denne pointe er artiklens, og den er ikke helt dårlig.

Mvh
Claus
Erik Olsen
Lokomotivfører
Indlæg: 266
Tilmeldt: 05 aug 2011, 13:48
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Begynderspørgsmålet på Sporskiftet

Indlæg af Erik Olsen »

Skovsøekspressen skrev:Selvfølgelig skal der da være plads til sådanne en bemærkning, ellers er der noget galt.
I ved godt at 2-skinne/3-skinnedebatten er fyldt med sprængstof, derfor skal man overveje nøje hvad man skriver. Hurtige, "sjove" bemærkninger misforstås typisk, og så har man krigen. Er det det I vil? Tankeløst og dumt, synes jeg.
gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: Begynderspørgsmålet på Sporskiftet

Indlæg af gert »

[quote
I ved godt at 2-skinne/3-skinnedebatten er fyldt med sprængstof, derfor skal man overveje nøje hvad man skriver. Hurtige, "sjove" bemærkninger misforstås typisk, og så har man krigen. Er det det I vil? Tankeløst og dumt, synes jeg.[/quote]


Enig!

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Skovsøekspressen
Godsforvalter
Indlæg: 136
Tilmeldt: 03 aug 2011, 09:37
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Begynderspørgsmålet på Sporskiftet

Indlæg af Skovsøekspressen »

Det der er i vejen med den evige debat om to-/treskinne, er at folk ikke er åbne nok og gensidigt respekterer at der er forskellige måder at dyrke modeltog på.

Jeg holder strengt taget på at man sagtens kan dyrke seriøs modelbane med selv et Brio- eller Lego-tog! Hvorimod man kan se det finest opbyggede modelbaneanlæg, hvor togene kører planløst rundt, ja der bliver nærmest dyrket "racerkørsel".

Denne snak er helt uafhænge af to-/treskinne. Men det bliver meget ofte glemt i debatten.

Samtidig har mange en eller anden forestilling om at Märklin, det var altså noget man legede med på gulvtæppet. Det er vi også rigtig mange der har gjort, men det ændrer altså ikke på at der sagtens kan bygget et enormt seriøst Märklinanlæg op efter alle kunstens regler.

Lokomotivets artikel peger på at alene koblingerne på 1:87-materiellet, tydeligt viser et af de meget store kompromiser der må indgås her. Det synes jeg ikke har noget at gøre med at treskinne bliver forfordelt i artiklen.

Derfor synes jeg det er meget modigt at emnet bliver taget op. Desværre "preller atiklen af", kan jeg se på skriverierne. Men tror også en del holder sig tilbage for at deltage, fordi de ikke gider at blive "belært".

Og tilbage til det der startede tråden her; folk holder meget strengt på deres og sådan vil det nok bliver ved med at være, det bliver desværre aldrig anderledes....

Det tages simpelthen så alvorligt at der ikke er plads til en god gang gas :D

Mvh
Claus
Erik Olsen
Lokomotivfører
Indlæg: 266
Tilmeldt: 05 aug 2011, 13:48
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Begynderspørgsmålet på Sporskiftet

Indlæg af Erik Olsen »

Skovsøekspressen skrev:Det tages simpelthen så alvorligt at der ikke er plads til en god gang gas
Ja, og med "en god gang gas" bomber I debatten årtier tilbage. Det kan I bare ikke være bekendt overfor nogen der tager deres hobby seriøst, ligegyldigt hvilket system de har valgt. Jeg har også ting og sager på hjerte i 3/2-skinne-debatten, men jeg holder hellere min kæft når sådan nogle klovner springer rundt i manegen.
Besvar