Begynderspørgsmålet på Sporskiftet

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
Skovsøekspressen
Godsforvalter
Indlæg: 136
Tilmeldt: 03 aug 2011, 09:37
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Begynderspørgsmålet på Sporskiftet

Indlæg af Skovsøekspressen »

Men modeltog er jo så desværre i meget skarp konkurrence med computeren mht. de unge mennesker. Det bliver nok ikke nemt at få vendt udviklingen. Noget af det bedste er klart hvis far interesserer sig for området, og får sønnike ind i det på den måde.

I nuværende klub er jeg en af de yngste i øjeblikket (og det er ikke noget at prale af ;) ).

Det kan måske også have noget at gøre med at det er en kostbar hobby at have. Mange af os, har først her langt senere fået råd til at købe det der kræves. Måske har det sin naturlighed. Jeg synes da jævnligt der dukker folk op i 30´erne, der starter op, fordi så er man ved at være etableret mm.

Men hvad er det lige man gør i England og Tyskland? Eller USA for den sags skyld? Her er man jo fuldstændig pjattede med tog både i model og i 1:1.

Mvh
Claus
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Begynderspørgsmålet på Sporskiftet

Indlæg af moppe »

Skovsøekspressen skrev: Men hvad er det lige man gør i England og Tyskland?
Tyskerne lider under samme "alderssyndrom".

Men jeg kan også berolige dig lidt, der er masser af børn, som interesserer sig for tog og ikke mindst modeltog og der er mange der får udlevet deres passion. Når jeg viser "min" bane frem er der mange børn og ikke mindst forældre der spørger om råd med hensyn til modeltog og der er mange der lige skal have en vogn med hjem til modeltoget. Så sent som i søndags var jeg i en længere snak med en mor til en 6 årig knægt om hvordan de skulle komme i gang.

Hun fik for øvrigt også at vide at miste knægten interessen igen når han bliver en 12-13 år er det ganske naturligt, her begynder pigerne og senere også knallert/bil at blive interessant, men når man kommer op midt/slut i tyverne og har fået løbet hornene af sig, så dukker det her med modeltoget op igen....

Klaus
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Begynderspørgsmålet på Sporskiftet

Indlæg af bygger01 »

Hvor er der fredeligt her ( men ldt mere trafik ..... )

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: Begynderspørgsmålet på Sporskiftet

Indlæg af gert »

hej!

Ja her skælder vi ikke hiananden ud i grove vendinger. Til gengæld kunne vi godt være lidt mere aktive - men pyt - vi skal ikke skrive bare for at skrive, men skrive efter behov.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Begynderspørgsmålet på Sporskiftet

Indlæg af bygger01 »

Mon der nogle der ved, at jeg leger AC / Märklin .....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: Begynderspørgsmålet på Sporskiftet

Indlæg af gert »

Hej Steff!

åh jo - den er vist feset ind - du skriver det jo nederst i hvert eneste indlæg .
Men det skal du da ikke straffes for - du udtrykker dig normalt i almindelige fornuftige vendinger.

Vi leger bare med modeltog allesammen.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Begynderspørgsmålet på Sporskiftet

Indlæg af bygger01 »

Man bliver varm om hjertet

Men kan ikke lade være med at skrive, når det bliver for ensidig

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Erik Olsen
Lokomotivfører
Indlæg: 266
Tilmeldt: 05 aug 2011, 13:48
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Begynderspørgsmålet på Sporskiftet

Indlæg af Erik Olsen »

bygger01 skrev:Men kan ikke lade være med at skrive, når det bliver for ensidig
Pas nu på, nogle gange kan det betale sig at sidde på sine hænder, Steff. Der er nogle af jer som virker som om alting bobler og gærer indeni, så I simpelthen må ud med det, ligegyldigt om det så bliver værd at læse eller ikke. Jeres småsludren med jer selv og hinanden er et symptom på dette. Ingen nævnt, ingen glemt, selvom det kan friste svært at nævne navne.

Jeg er ikke sikker på det er så god en måde, ligegyldigt hvilket forum man er på: baneforum, signalposten eller sporskiftet. Det er jo ikke facebook!
Skovsøekspressen
Godsforvalter
Indlæg: 136
Tilmeldt: 03 aug 2011, 09:37
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Begynderspørgsmålet på Sporskiftet

Indlæg af Skovsøekspressen »

Ja det er jo en sand hvile i sig selv, lige at kigge herind forbi :D Holder fast på at holde en pause indenfra det andet sted. Sådan som jeg ser problemerne, så er det ikke én enkelt person, sådan som nogen vil gøre det til. Det stikker dybere......

Hvis vi bliver bedre til at bidrage med noget, når der melder sig noget relevant, så skal der nok komme mere gang i forummet her ;)

Mvh
Claus
Flemming Kjær
Trafikelev
Indlæg: 1
Tilmeldt: 12 aug 2011, 20:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Begynderspørgsmålet på Sporskiftet

Indlæg af Flemming Kjær »

Skovsøekspressen skrev:Ja det er jo en sand hvile i sig selv, lige at kigge herind forbi :D Holder fast på at holde en pause indenfra det andet sted. Sådan som jeg ser problemerne, så er det ikke én enkelt person, sådan som nogen vil gøre det til. Det stikker dybere......

Hvis vi bliver bedre til at bidrage med noget, når der melder sig noget relevant, så skal der nok komme mere gang i forummet her ;)

Mvh
Claus
Da Claus
Det jeg vil skrive nu har jeg tænkt meget længe over. Jeg synes At du skal kvitte det mindreværdkompleks du slæber rundt på om det at køre Märklin, der er ikke ret mange der er efter dig, om nogen, tror du virkelig at jeg er på nakken af dig fordi jeg ikke synes at den artikkel i lokomotivet er god, det er jo bare min mening. andre kom med deres, men ingen sagde du var mindrebemidlet fordi du syntes noget andet, faktisk har du flere gange hældt benzin på bålet ved at råbe så er krigen brudt ud igen og beskylde folk for at være stædige når de ytrede en mening du ikke er enig i. på sporskifte var du vældig forarget over at nogle af os var lidt vel lystige og private og du er såmænd ikke færdig med at være det endnu, hvordan hænger det lige sammen med denne udtalelse fra dig "Det tages simpelthen så alvorligt at der ikke er plads til en god gang gas" Du har højt og tydeligt proklameret at du holder en pause fra os (sporskiftet) hvorfor dukker du så op og lufter din forargelse med jævne mellemrum. Al den ballade der er på diverse forum skyldes mangel på respekt for andres mening og retten til at have den og så lige dårlig opførsel. Nu kan du så vælge at synes jeg er en fæl idiot og det der er værre, du kan også vælge at gå lidt tilbage og betragte hele fra en anden vinkel, at jeg prøver give dig et vink med en vognaksel.

Venligste hilsner
Flemming
Besvar