Begynderspørgsmålet på Sporskiftet

Her kan du stille alle de spørgsmål om modeljernbaner du måtte brænde inde med. Der er ingen dumme spørgsmål. Vi skal gøre vores bedste for at hjælpe dig med dit modeljernbaneproblem.
gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: Begynderspørgsmålet på Sporskiftet

Indlæg af gert »

Nu er det ikke sådan, at man skal forsvare det ene eller andet system fordi det er ens valg - uanset om valget er godt eller skidt. Man kunne med fordel vurdere det ud fra de faktiske forhold.

Pudsigt, at i artiklen i LOKOMOTIVET kalder forfatteren 3 skinne for "ingeniørens" valg og toskinne for "arkitektens" valg. Jeg er bange for, at vi er nogle stykker, der skal vælge om eller tage en ny uddannelse.

Eller også har forfatteren for alvor misforstået noget.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Begynderspørgsmålet på Sporskiftet

Indlæg af bygger01 »

Jeg bliver lidt længere tid nede i skyttegraven og overvejer, hvornår jeg skal dukke op igen

Men på en eller anden måde, så synes jeg, at det er for tit at der kun er en mening .....

Også er det ned igen

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Begynderspørgsmålet på Sporskiftet

Indlæg af moppe »

bygger01 skrev: Men på en eller anden måde, så synes jeg, at det er for tit at der kun er en mening .....
Faktisk syntes jeg ofte at der er flere meninger og selvom jeg er to-skinne kører har jeg flere gange anbefalet folk at køre 3-skinne.

Nu har jeg fået fingre i artiklen fra jernbanen og vil nærlæse og kommentere den - i den dertilhørende tråd.


Klaus
(hvis seneste opstillede bane herhjemme for en gangs skyld har været 2-skinne - det har mest været 3-skinne)
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Begynderspørgsmålet på Sporskiftet

Indlæg af bygger01 »

Erik Olsen skrev:
bahnfannet skrev:en bruger vil vide, hvad der er bedst 2-skinne eller 3-skinne
Der findes allerede en udmærket OSS om skala, to- og treskinnedrift og analog/digitaldrift på http://www.danskmodelbane.dk/cgi-bin/mdmb?1+1+faq
Har ikke set Lokomotivet endnu, men jeg synes, at ovenstående burde være det første råd, der blev givet

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: Begynderspørgsmålet på Sporskiftet

Indlæg af gert »

Ja det link er da rimeligt, men stadig med nogle faktuelle fejl. Treskinnespændingen "slår" ikke bedre igennem end de nævnte 12V dc. Jeg kan lige se for mig, at lynene springer lystigt uden om skidtet. Sagen er, at en DC spænding skaber en belægning på hjulene og "grisser" mere en AC. Det er ikke tilfældet ved digitaldrift - der er situationen fuldstændig ens for de 2 systemer.

Så er der besatmeldingen ved kortslutning mellem de 2 skinnestrenge ved 3 skinnedrift. Når man bruger det, så er der i hvert fald ingen ekstra "returvej" som man ynder at fremhæve. Så er det elektrisk set toskinnedrift. Så er forskellen også væk.

Tilbage er der vendesløjfe problematikken (som også løses nemt ved 2 skinne) og sporets udseende, der adskiller de 2 systemer.
Utroligt at det er muligt at føre religionskrig på så lille en forskel.
Så må man gøre sit valg derefter.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Erik Olsen
Lokomotivfører
Indlæg: 266
Tilmeldt: 05 aug 2011, 13:48
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Begynderspørgsmålet på Sporskiftet

Indlæg af Erik Olsen »

gert skrev:Pudsigt, at i artiklen i LOKOMOTIVET kalder forfatteren 3 skinne for "ingeniørens" valg og toskinne for "arkitektens" valg. Jeg er bange for, at vi er nogle stykker, der skal vælge om eller tage en ny uddannelse. Eller også har forfatteren for alvor misforstået noget.
Den er på sin vis sjov, den læste og kommenterede jeg på sporskiftet med at så må jeg vist tage en ny uddannelse. Et eksempel på at Lokomotivets artikel har væsentlige mangler.
Skovsøekspressen
Godsforvalter
Indlæg: 136
Tilmeldt: 03 aug 2011, 09:37
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Begynderspørgsmålet på Sporskiftet

Indlæg af Skovsøekspressen »

Vi forestiller os lige situationen med et nyt ungt og håbefuldt måske medlem, der dukker op på et modelbaneforum eller i en klub. Og måske bliver "bombarderet" med alle mulige fordele for især det ene system, fremfor det andet system. Det har jeg oplevet rigtig mange gange. Især på nettet, men også lidt i klubmæssige sammenhænge.

Det er altså ikke vejen frem, hvis vi skal have nogen "arvtagere" til denne her hobby. Der skal mere åbenhed og kiggen over skuldrene til.

I Skørring i søndag, så det godt nok sort ud for hobbyen. Hold da fast alt det modeltog, der snart vil begynde at komme ud til rene foræringspriser. Men det kan måske få nogen unge til at starte indenfor hobbyen?? ;)

Men det er nu heller ikke mit lod at skulle tænke sådanne tanker, det skulle der gerne være andre til at gøre ;)

Mvh
Claus
gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: Begynderspørgsmålet på Sporskiftet

Indlæg af gert »

Hej Claus!

derfor er det også nødvendigt, at der ikke går religion i det hele - og få nedtonet de små forskelle. Vedkommende unge menneske skal under alle omstændigheder træffe nogle valg: skala og for H0's vedkommende et systemvalg.

Så kan det ikek nytte noget med en gang forældet og usaglig vejledning.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Skovsøekspressen
Godsforvalter
Indlæg: 136
Tilmeldt: 03 aug 2011, 09:37
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Begynderspørgsmålet på Sporskiftet

Indlæg af Skovsøekspressen »

Helt enig, men jeg mener så at det ene system kan være lige så godt som det andet. Der er både fordele og ulemper ved det ene og det andet. Her må det så være op til den enkelte ud fra saglige argumenter, at vurdere hvad et evt. valg skal være. Det kan fx være i retning af hvad den lokale klub dyrker. Eller hvad ens modelbanevenner har. Men meget ofte er diskussionen "farvet" på forhånd. Det var den i hvert fald inde i det andet forum, og som fik Steff til at skrive sit indlæg.

Der er i øvrigt dukket en masse nye skribenter op derinde, men jeg synes det er blevet et lige lovligt avanceret forum med at bruge. Og så er der blevet lidt for højt til loftet også, det tror jeg vi er en del der synes jvf. tidl. tiders bitre erfaringer, som ikke direkte har noget med forummet at gøre (det var lige et lille sidespring).

I vores lille klub her i Silkeborg, vil der forresten blive dyrket både to- og tre-skinne drift. Dog med en overvægt ovre i to-skinne på anlæggets udformning, da der er et lille flertal af medlemmerne der kører dette. Anlægsrummet er ikke så stort igen, men der skal nok komme noget fornuftigt op at stå, omend at det ikke bliver med store tog på lange bugtede kørestrækninger. Men selve "legen" og det at dyrke modeltog, vil være der i rigt mål. Det har jo ikke noget med anlæggets størrelse at gøre.

Mvh
Claus
gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: Begynderspørgsmålet på Sporskiftet

Indlæg af gert »

Skovsøekspressen skrev:Helt enig, men jeg mener så at det ene system kan være lige så godt som det andet. Der er både fordele og ulemper ved det ene og det andet. Her må det så være op til den enkelte ud fra saglige argumenter, at vurdere hvad et evt. valg skal være. Det kan fx være i retning af hvad den lokale klub dyrker. Eller hvad ens modelbanevenner har. Men meget ofte er diskussionen "farvet" på forhånd. Det var den i hvert fald inde i det andet forum, og som fik Steff til at skrive sit indlæg.

Der er i øvrigt dukket en masse nye skribenter op derinde, men jeg synes det er blevet et lige lovligt avanceret forum med at bruge. Og så er der blevet lidt for højt til loftet også, det tror jeg vi er en del der synes jvf. tidl. tiders bitre erfaringer, som ikke direkte har noget med forummet at gøre (det var lige et lille sidespring).

I vores lille klub her i Silkeborg, vil der forresten blive dyrket både to- og tre-skinne drift. Dog med en overvægt ovre i to-skinne på anlæggets udformning, da der er et lille flertal af medlemmerne der kører dette. Anlægsrummet er ikke så stort igen, men der skal nok komme noget fornuftigt op at stå, omend at det ikke bliver med store tog på lange bugtede kørestrækninger. Men selve "legen" og det at dyrke modeltog, vil være der i rigt mål. Det har jo ikke noget med anlæggets størrelse at gøre.

Mvh
Claus
Ja jeg har meldt ud hvad jeg mener om det omtalte forum.

Blandet 2 og 3 skinne drift er lige nøjagtigt det vi bygger i vores klub også. Det er lavet som primært dobbeltspor, hvor man kører modsat hinanden. Kun i remiseområdet får vi de 2 systemer blandet en lille smule.
Og så kommer der en del H0e.

Det er oplagt at det er vigtigt at gøre det tiltrækkende for unge mennesker at komme ind i vores hobby.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Besvar