Vindmøller i 1:87.

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Vindmøller i 1:87.

Indlæg af Søren »

Vi har alle set dem: Faller møllerne! :-) De står på mange anlæg og snurrer i baggrunden, men de er og bliver en dårlig undskyldning for en vindmølle i H0.

Den tid er forbi:
http://www.herpa.de/windenergie/

Herpa har produceret et helt sæt nye møller og transportmateriel i exact 1:87. Både med og uden motor. Bemærk størrelsen.

Der er også en fin lille video:
Windenergie

Jeg synes det er fedt, at Herpa tager initiativet. Jeg har dog svært ved at se, hvordan sådan en størrelse mølle skal passe ind på et gennemsnitligt anlæg. Jeg tror den vil komme til at dominere hele billedet.

Transportermaterialet er til gengæld rigtig fedt og jeg tror mange vil finde glæde ved at eje det. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

gmmz
Lokomotivfører
Indlæg: 1465
Tilmeldt: 09 aug 2011, 11:34
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig
Geografisk sted: Stilling

Re: Vindmøller i 1:87.

Indlæg af gmmz »

Det ser spændende ud, men prisen er også derefter,
129euro for en mølle er måske okay, men tror hellere jeg vil bruge dem på anden måde,
hvis man skal købe alle de køretøjer, ender man jo med at gå bankerot ;-)

mvh
Søren
mvh
Søren Andersen

medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Vindmøller i 1:87.

Indlæg af moppe »

bahnfannet skrev:Herpa har produceret et helt sæt nye møller og transportmateriel i exact 1:87. Både med og uden motor. Bemærk størrelsen.
Ja, så små møller (det ligner til forveksling en Vestas V66) stilles der slet ikke op i dag. Så som den kyndige epoke6 byger som du er, må du have gang i noget endnu større......


Det skal retfærdigvis siges at vil man "moderne vindmøller" (du ved, 3 vinger og et tårn) kan man få et Faller bygesæt med en gammel Nordex mølle. Der paser måske lidt bedre ind i størrelsen og Faller påstår at forbilledet er hejst i 1996. Det var cirka der Nordex hejste flest N42/600kW møller med en rotordiameter på 42 meter og en typisk tårnhøjde på det samme.
Faller møllen forestiller en N27, som kom oprindeligt i 1990, men blev solgt og opstillet frem til 1996/97, med en rotordiameter på 27 meter, eller godt 31 cm. I følge min erindring om Faller møllen er rotoren kun 15-20 cm - altså alt alt for lille.

Er man for øvrigt lidt "vindmølletosset" har energistyrelsen deres "Stamdataregister for vindmøller", hvor man på et kort kan klikke sig frem til de enkelte møller i landet og se deres produktion frem til 2009.

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Vindmøller i 1:87.

Indlæg af Søren »

moppe skrev:Ja, så små møller (det ligner til forveksling en Vestas V66) stilles der slet ikke op i dag. Så som den kyndige epoke6 byger som du er, må du have gang i noget endnu større......
Du ved udmærket godt, hvad jeg mente. Størrelsen i forhold til andre modeller på markedet. I forhold til din bemærkning, stilles de måske ikke op, men de som er stillet op, står vel stadig.

Desuden, som jeg skrev, korrekte vindmøller vil tage alt for meget plads på anlægget, hvorfor jeg aldrig skal have en vindmølle. I min verden falder det i samme kategori som Faller tivoli.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Vindmøller i 1:87.

Indlæg af moppe »

bahnfannet skrev:I forhold til din bemærkning, stilles de måske ikke op, men de som er stillet op, står vel stadig.
Det skulle de helst - omend nogle af dem allerede er taget ud af drift igen efter at de så sådan her ud.
DSC00522.JPG
bahnfannet skrev: Desuden, som jeg skrev, korrekte vindmøller vil tage alt for meget plads på anlægget, hvorfor jeg aldrig skal have en vindmølle.
Korrekt, selv på MiWuLa er deres møller alt alt for små.
bahnfannet skrev: I min verden falder det i samme kategori som Faller tivoli.
Åh, herre jemini, nævn ikke det ....

Klaus
Besvar