Skinneprofiler til Märklin

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
bqg
Ledvogter
Indlæg: 171
Tilmeldt: 13 aug 2011, 02:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Skinneprofiler til Märklin

Indlæg af bqg »

Erik Olsen skrev:Strimler af printplade til sveller og sporskiftetømmer kan købes færdigskårne til rimelige penge. At købe en rundsav til det ene formål er galimatias.
Ja det har du ret i, men jeg har også andre ting i tankerne. Jeg overvejer at bygge Roskilde station, til dette arbejde kunne en sav også være velegnet.
Jeg så Proxxon Micromot 27070 til 344€ hos Conrad, men kørte et pristjek. Den fås helt ned omkring 270€.

Men til de priser jeg så på en amerikansk hjemmeside, kommer strimlerne hurtigt op i pris.

Men moppe mener de kan fås til afhentningspris. Se det er jo en pris der tiltaler mig.
Alt hvad man kan få til den pris er jo velkomment. Men man skal jo ikke fokusere kun på den ene ting, hvis det bliver meget dyrere at tilpasse dem.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
SteamPunkLolcat
Godsforvalter
Indlæg: 103
Tilmeldt: 02 okt 2011, 15:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco code 75
Geografisk sted: Haderslev

Re: Skinneprofiler til Märklin

Indlæg af SteamPunkLolcat »

bqg skrev:
SteamPunkLolcat skrev:Inden du investerer i værktøj, så prøv at kigge på det nedenstående link. De har alt hvad du skal bruge til formålet.

http://www.handlaidtrack.com/Default.asp?
Ja de har flere interessante ting, bla udstyr for tilpasning af kurver.
Uden at have kikket nærmere andre steder og regnet på tingene, syntes jeg, at deres priser ligger i den høje ende, et byggesæt til 2 sporskifter koster omkring 230 $ hvilket med dagens kurs er omkring 1300 kr, finder jeg lige i overkanten, det kan godt være, at det bliver samme pris, at gøre det hele selv.
Nu ved jeg ikke hvad du har kigget på, men de samlede sæt de har til ca. den pris indeholder alt hvad du har skal bruge til at bygge fem sporskift og så har du alt værktøjet til at bygge flere, det kræver kun flere sveller og skinneprofiler.

Hvis du selv vil skære svellerne ud af printplade, har du så husket at tænke over at det både kræver udsugning, støvmaske og handsker?

MVH Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra '20 til '85. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

bqg
Ledvogter
Indlæg: 171
Tilmeldt: 13 aug 2011, 02:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Skinneprofiler til Märklin

Indlæg af bqg »

SteamPunkLolcat skrev:
Nu ved jeg ikke hvad du har kigget på, men de samlede sæt de har til ca. den pris indeholder alt hvad du har skal bruge til at bygge fem sporskift og så har du alt værktøjet til at bygge flere, det kræver kun flere sveller og skinneprofiler.
Ja jeg er nok nød til, at erkende jeg fik blandet to produkter sammen. antallet på 2 stk. fik jeg fra hosenträgeren. Har læst lidt mere, og hvis ellers jeg har forstået det korrekt, passer værktøjet kun til den pågældende vinkel, så hvis man skal bruge forskellige grader, skal man investere i værktøj der passer til de nye grader.
Er det rigtigt opfattet.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: Skinneprofiler til Märklin

Indlæg af gert »

"Men moppe mener de kan fås til afhentningspris. Se det er jo en pris der tiltaler mig."

Den gode og flinke mand Moppe har da vist ikke lige udtalt sig om dette. Det var da undertegnede. Nok er vi et begge par "pæne drenge med lidt tendens til rundbuestil og med den samme faglige baggrund", men jeg må kunne være far til Moppe.

Råprint kan også købes i nogle elektronikbutikker efter vægt - og der er til mange sporskifter i 1 kg.

Da du vil bygge sporskifter på specielle mål er den "amerikanske løsning" ikke rigtig brugbar.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
SteamPunkLolcat
Godsforvalter
Indlæg: 103
Tilmeldt: 02 okt 2011, 15:27
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Peco code 75
Geografisk sted: Haderslev

Re: Skinneprofiler til Märklin

Indlæg af SteamPunkLolcat »

bqg skrev:
SteamPunkLolcat skrev:
Nu ved jeg ikke hvad du har kigget på, men de samlede sæt de har til ca. den pris indeholder alt hvad du har skal bruge til at bygge fem sporskift og så har du alt værktøjet til at bygge flere, det kræver kun flere sveller og skinneprofiler.
Ja jeg er nok nød til, at erkende jeg fik blandet to produkter sammen. antallet på 2 stk. fik jeg fra hosenträgeren. Har læst lidt mere, og hvis ellers jeg har forstået det korrekt, passer værktøjet kun til den pågældende vinkel, så hvis man skal bruge forskellige grader, skal man investere i værktøj der passer til de nye grader.
Er det rigtigt opfattet.
Ja, det er det, det kræver en ny "form" for hver type.

MVH Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra '20 til '85. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

bqg
Ledvogter
Indlæg: 171
Tilmeldt: 13 aug 2011, 02:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Skinneprofiler til Märklin

Indlæg af bqg »

gert skrev:"Men moppe mener de kan fås til afhentningspris. Se det er jo en pris der tiltaler mig."

Den gode og flinke mand Moppe har da vist ikke lige udtalt sig om dette. Det var da undertegnede. Nok er vi et begge par "pæne drenge med lidt tendens til rundbuestil og med den samme faglige baggrund", men jeg må kunne være far til Moppe.

Råprint kan også købes i nogle elektronikbutikker efter vægt - og der er til mange sporskifter i 1 kg.

Da du vil bygge sporskifter på specielle mål er den "amerikanske løsning" ikke rigtig brugbar.

Gert
Jeg undskylder mange gange både til moppe og dig Gert :oops: :oops:
Det var sådan lidt venstrehåndsarbejde, der sad en ved siden af og krævede svar på et andet spørgsmål, ikke at det skal være en undskyldning, jeg burde selvfølgelig have læst efter.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Erik Olsen
Lokomotivfører
Indlæg: 266
Tilmeldt: 05 aug 2011, 13:48
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Skinneprofiler til Märklin

Indlæg af Erik Olsen »

bqg skrev:Men til de priser jeg så på en amerikansk hjemmeside, kommer strimlerne hurtigt op i pris.
Jeg har selv købt printpladestrimler af god kvalitet til skala N hos Clover House http://www.cloverhouse.com/. De fås også til skala H0. Fast Tracks har dem også, men Clover House var billigere dengang jeg købte.

Se i øvrigt på http://www.modelbaneteknik.dk/n-scale/t ... skbygn.htm om bygning af sporskifter i skala N.
bqg
Ledvogter
Indlæg: 171
Tilmeldt: 13 aug 2011, 02:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Skinneprofiler til Märklin

Indlæg af bqg »

Hej
Takker for råd og links.
Nu er der nogle ting der skal overvejes og så til sagen.
Hans Kurt
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Besvar