Roco MZ 1406
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4488
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Roco MZ 1406
Som nogen måske ved, er Roco's nyeste danske lokomotiv lige på trapperne.
MZ 1406 kommer i 7x.xxx nummerserien, hvilket normalt betyder at det ikke blot er et "genoptryk" af den gamle, men at den er blevet revideret.
Jeg regner med at kan få en i hånden, når de kommer til landet.
Det lader til at den er populær. På Roco's hjemmeside er treskinnemodellen (med lyd) markeret som udsolgt, med nedenstående skilt henover:
http://www.roco.cc/de/product/235146-78 ... ducts.html
Det var hurtigt at butikkerne har tømt lageret.......
Klaus
MZ 1406 kommer i 7x.xxx nummerserien, hvilket normalt betyder at det ikke blot er et "genoptryk" af den gamle, men at den er blevet revideret.
Jeg regner med at kan få en i hånden, når de kommer til landet.
Det lader til at den er populær. På Roco's hjemmeside er treskinnemodellen (med lyd) markeret som udsolgt, med nedenstående skilt henover:
http://www.roco.cc/de/product/235146-78 ... ducts.html
Det var hurtigt at butikkerne har tømt lageret.......
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5231
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Roco MZ 1406
Ja hold da op. Det gik stærkt.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4488
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: Roco MZ 1406
Analogmodellen er nu i handlen.
De to digitale modeller med lyd burde komme i uge 50.
Klaus
De to digitale modeller med lyd burde komme i uge 50.
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4488
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: Roco MZ 1406
Uge 50 kom åbenbart tidligt.
Toskinnemodellen med lyd er på vej ud til forhandlerne nu.
Klaus
Toskinnemodellen med lyd er på vej ud til forhandlerne nu.
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4488
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Roco MZ 1406 - en lille test
Endeligt kom den, Roco MZ 1406. Den har været ventet i et stykke tid og blev udsolgt i treskinneversion fra fabrikken, inden den landede i butikkerne. Den har været ventet, ikke mindst fordi der har stået LED belysning i alle reklamer og specifikationer. Det kunne jo være at der sad en "reservedel" der kunne bruges til at opgradere de gamle MZ til et bedre lys.
Jeg har lånt en MZ 1406 med lyddekoder i toskinneversion.
MZ1406 kommer i en flamingokasse som de gamle også kom i. Jeg satte den på længdebanen og meldte den til. Det første der kom, var lyden. Den er ganske fin og har nogle detaljer jeg vil komme ind på senere. Det jeg var mest spændt på var lyset - hvordan så det ud med LED?
Jeg kan kun sige at lyset på den nye MZ 1406 er mindst lige så ringe som på min gamle MZ 1414, nærmest ikke eksisterende. Lokomotiv af sporet, hatten af lokomotivet og hvad dukkede op? To pærer i hver ende af lokomotivet! "Straffen "for lysledere der ender langt inde i lygterne, kombineret med svage pærer giver et lys, der er svært at se, fra andet lige forfra, hvilket også kan ses på billedet. Resten af indmaden er som i de gamle lokomotiver, blot med undtagelsen af at der er kommet ZIMO lyddekoder og højttalere i.
Lokomotivet i sig selv er flot, som vi er vant til fra Roco's forskellige MZ versioner. Der er dog en lille bommert, nemlig at den store lyddæmper på taget mangler. Lokomotivet er designrødt, med "rundt om hjørnet frontruder" og svarer til en tidsepoke fra omrking 1979 til et sted inden 1993, hvor lokomotivet havde fået udskiftet sine frontruder og blændet hjørnerne af. Se billeder af originalen på http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=70 Edit: frem til 1985, hvor lokomotivet fik monteret seperat slutlys.
Køreegenskaberne er som på min 1414 og som på de andre Roco MZ Modelbane Europa råder over. Egentligt er det lidt kedeligt at anmelde køreegenskaberne, for der er kun et ord man kan sige om dem: Fremragende!
Så kommer vi tilbage til det med lyden. Den er ganske fin. Nogle af motorlydende består af lange lydsekvenser, eksempelvis, når man sætter i gang. Her drejer man op for hastigheden og motorlyden stiger i omdrejninger. Det bliver den ved med også selvom man skruer hurtigt ned igen (hvis man eksempelvis kun skal flytte lokomotivet ganske kortvarigt). I mine øjne tyder det på at man har brugt "lange lydstumper" til at bygge den samlede lydfil med.
Tryklufthorn findes i 6 variationer. Gældende for dem jeg testede (op til og med funktion 8) er at de er indspillede med "rumklang". Hornene i min Voith Maxima har det samme og det lyder ret fedt, når et to-tonet horn gjalder og lyden giver let ekko. Et klubmedlem var voldsom imponeret "Det lyder fuldstændigt som på Langå station" sagde han. Sammenligner man med de andre MZ lokomotiver vi har (Hobbytrade og Roco), lyder de gamle noget "tamme" i forhold til.
En funktion jeg ikke fik testet i første ombæring, men som jeg ved er ret fed at bruge, hvis man har lyst til det, er at man kan vælge omdrejningshastighed på motoren direkte med funktionstaster.
F15 vælger tomgangslyd, F16 = trin 1, F17 = trin 2 osv op til F22 der er trin 7 på motorregulatoren. Der er forklaret i brugsanvisningen, hvad man kan bruge det til. Kommer man til en stigning, vælger man sin hastighed og trykker på eksempelvis F21. Så fortsætter lokomotivet med samme hastighed, men motorlyden regulerer op til trin 6 på regulatoren, som om lokomotivet virkeligt arbejder. Skal man ned af bakke, så vælger man igen hastighed, men trykker på så F15 og får motortomgangslyde og F7, der er lyden for den elektrisk bremse (lyd fra blæserne der køler bremsemodstandene). Elektrisk bremse fandtes ikke på MZ 1406.
På ESU dekodere har man tidligere haft mulighed for at "klikke" sig op og ned i køretrin, men i dag har de deres "Full Throttle" feature, hvor man med en funktionstaste "låser" hastigheden, hvorefter man regulere motorlyd med drejeknappen på sin styreenhed.
Til digital brugsanvisningen, kan det også nævnes at den også er på dansk. Det syntes jeg er store fremskridt.
Mit samlede indtryk er at det er et fedt lokomotiv, ikke mindst på grund af køreegenskaberne og lyddekoderen. Det "nærmest manglende lys" overrasker mig ikke og den manglende lyddæmper er lidt af en svipser. Det er dog ikke et lokomotiv der kommer i min private samling, idet jeg (for at begrænse mig!) har valgt at samle på nyere godstog af tysk herkomst.
Lokomotivet er venligst udlånt af Modelhøkeren.
Jeg har lånt en MZ 1406 med lyddekoder i toskinneversion.
MZ1406 kommer i en flamingokasse som de gamle også kom i. Jeg satte den på længdebanen og meldte den til. Det første der kom, var lyden. Den er ganske fin og har nogle detaljer jeg vil komme ind på senere. Det jeg var mest spændt på var lyset - hvordan så det ud med LED?
Jeg kan kun sige at lyset på den nye MZ 1406 er mindst lige så ringe som på min gamle MZ 1414, nærmest ikke eksisterende. Lokomotiv af sporet, hatten af lokomotivet og hvad dukkede op? To pærer i hver ende af lokomotivet! "Straffen "for lysledere der ender langt inde i lygterne, kombineret med svage pærer giver et lys, der er svært at se, fra andet lige forfra, hvilket også kan ses på billedet. Resten af indmaden er som i de gamle lokomotiver, blot med undtagelsen af at der er kommet ZIMO lyddekoder og højttalere i.
Lokomotivet i sig selv er flot, som vi er vant til fra Roco's forskellige MZ versioner. Der er dog en lille bommert, nemlig at den store lyddæmper på taget mangler. Lokomotivet er designrødt, med "rundt om hjørnet frontruder" og svarer til en tidsepoke fra omrking 1979 til et sted inden 1993, hvor lokomotivet havde fået udskiftet sine frontruder og blændet hjørnerne af. Se billeder af originalen på http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=70 Edit: frem til 1985, hvor lokomotivet fik monteret seperat slutlys.
Køreegenskaberne er som på min 1414 og som på de andre Roco MZ Modelbane Europa råder over. Egentligt er det lidt kedeligt at anmelde køreegenskaberne, for der er kun et ord man kan sige om dem: Fremragende!
Så kommer vi tilbage til det med lyden. Den er ganske fin. Nogle af motorlydende består af lange lydsekvenser, eksempelvis, når man sætter i gang. Her drejer man op for hastigheden og motorlyden stiger i omdrejninger. Det bliver den ved med også selvom man skruer hurtigt ned igen (hvis man eksempelvis kun skal flytte lokomotivet ganske kortvarigt). I mine øjne tyder det på at man har brugt "lange lydstumper" til at bygge den samlede lydfil med.
Tryklufthorn findes i 6 variationer. Gældende for dem jeg testede (op til og med funktion 8) er at de er indspillede med "rumklang". Hornene i min Voith Maxima har det samme og det lyder ret fedt, når et to-tonet horn gjalder og lyden giver let ekko. Et klubmedlem var voldsom imponeret "Det lyder fuldstændigt som på Langå station" sagde han. Sammenligner man med de andre MZ lokomotiver vi har (Hobbytrade og Roco), lyder de gamle noget "tamme" i forhold til.
En funktion jeg ikke fik testet i første ombæring, men som jeg ved er ret fed at bruge, hvis man har lyst til det, er at man kan vælge omdrejningshastighed på motoren direkte med funktionstaster.
F15 vælger tomgangslyd, F16 = trin 1, F17 = trin 2 osv op til F22 der er trin 7 på motorregulatoren. Der er forklaret i brugsanvisningen, hvad man kan bruge det til. Kommer man til en stigning, vælger man sin hastighed og trykker på eksempelvis F21. Så fortsætter lokomotivet med samme hastighed, men motorlyden regulerer op til trin 6 på regulatoren, som om lokomotivet virkeligt arbejder. Skal man ned af bakke, så vælger man igen hastighed, men trykker på så F15 og får motortomgangslyde og F7, der er lyden for den elektrisk bremse (lyd fra blæserne der køler bremsemodstandene). Elektrisk bremse fandtes ikke på MZ 1406.
På ESU dekodere har man tidligere haft mulighed for at "klikke" sig op og ned i køretrin, men i dag har de deres "Full Throttle" feature, hvor man med en funktionstaste "låser" hastigheden, hvorefter man regulere motorlyd med drejeknappen på sin styreenhed.
Til digital brugsanvisningen, kan det også nævnes at den også er på dansk. Det syntes jeg er store fremskridt.
Mit samlede indtryk er at det er et fedt lokomotiv, ikke mindst på grund af køreegenskaberne og lyddekoderen. Det "nærmest manglende lys" overrasker mig ikke og den manglende lyddæmper er lidt af en svipser. Det er dog ikke et lokomotiv der kommer i min private samling, idet jeg (for at begrænse mig!) har valgt at samle på nyere godstog af tysk herkomst.
Lokomotivet er venligst udlånt af Modelhøkeren.
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 1465
- Tilmeldt: 09 aug 2011, 11:34
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Tillig
- Geografisk sted: Stilling
Re: Roco MZ 1406
modellen kan køre i den bemaling indtil 1985
så mistede den de midterste sandkasselåg og fik monteret slutlus
det er kun MZ IV der har bremsemodstande, de 3 blæser køler kun kølevand
og starter forskelligt, den første ved 78grader, den næste ved 83 grader og den sidste ved 88 grader,
hvis motoren kommer op på 98 grader forekommer der kølevandsalarm...
og hvis den kommer,
skal motoren i tomgang,
magnetiseringknappen afbrydes,
og motoren sættes op i omdrejninger,
for at komme af med alarmen
så mistede den de midterste sandkasselåg og fik monteret slutlus
det er kun MZ IV der har bremsemodstande, de 3 blæser køler kun kølevand
og starter forskelligt, den første ved 78grader, den næste ved 83 grader og den sidste ved 88 grader,
hvis motoren kommer op på 98 grader forekommer der kølevandsalarm...
og hvis den kommer,
skal motoren i tomgang,
magnetiseringknappen afbrydes,
og motoren sættes op i omdrejninger,
for at komme af med alarmen
mvh
Søren Andersen
medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
Søren Andersen
medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4488
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: Roco MZ 1406
Tak, det er altså 1979 (designrød bemaling) til 1985 (separate slutlys).
Men hjælp mig lige "de midterste sandkasselåg", hvor er det lige at jeg finder dem?
Det med bremsekølerne, er sikkert fordi det er en "universel lydfil", som også passer til D333 og hvad der ellers lige udgives med store GM motorer ;-)
Klaus
Men hjælp mig lige "de midterste sandkasselåg", hvor er det lige at jeg finder dem?
Det med bremsekølerne, er sikkert fordi det er en "universel lydfil", som også passer til D333 og hvad der ellers lige udgives med store GM motorer ;-)
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 1465
- Tilmeldt: 09 aug 2011, 11:34
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Tillig
- Geografisk sted: Stilling
Re: Roco MZ 1406
De sidder i de sorte felter midt på vognkassen midt imellem alle rillerne
mvh
Søren Andersen
medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
Søren Andersen
medlem af fremo,Fremodern, H0 2 skinne digital
Re: Roco MZ 1406
Beklager jeg genopliver sådan en gammel tråd her, men har et lille spørgsmål.
1406 mangler jo lyddæmperen for at være korrekt, som er blevet konstateret.
Men hvad med hornene?
Som jeg ser det på mange billeder, så sidder hornene ude til siden, hvorimod på modellen sidder de midtfor.
Er jeg helt skæv på den? Syntes ikke jeg har fundet nogle sort/røde serie 1 hvor hornene sidder midtfor.
1406 mangler jo lyddæmperen for at være korrekt, som er blevet konstateret.
Men hvad med hornene?
Som jeg ser det på mange billeder, så sidder hornene ude til siden, hvorimod på modellen sidder de midtfor.
Er jeg helt skæv på den? Syntes ikke jeg har fundet nogle sort/røde serie 1 hvor hornene sidder midtfor.
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4488
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: Roco MZ 1406
Jeg tror ikke at Roco tager sådanne detaljer alt for højtideligt på de ældre genoptrykte (og billige) modeller.
Klaus
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk