Anmeldelse af Heljans Y-tog

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Anmeldelse af Heljans Y-tog

Indlæg af Søren »

Så kom de endelig, lynetterne. Heljan har til Finn Lekbo produceret en version af Odderbanens Ym 33 og Ys 44. Her er tale om den jyske udgave med almindelig kobling og puffer.
På tur med postvogn.
På tur med postvogn.

Historien om Y-togene er velkendt, det er den danske udgave af "Retter der Nebenbahn" (sidebanernes redningsmand). Selv er jeg vokset op med Y-togene i baghaven, og en model af et Y-tog har jeg ønsket mig siden jeg var 5 år gammel. I går gik det ønske i opfyldelse.

Modellen
Heljans model er flot! Den ligner, og den har den samme charme som jeg forelskede mig i ved forbilledet. Første indtryk er at der er tale om en rigtig fin og detaljeret model. Mange af de små detaljer, som jeg husker fra vores Y-tog, er med; især sidespejlene fremstår flotte og meget fine.

Sidespejle og håndbøjler er af metal, og de er derfor ikke så skrøbelige som de ser ud. Du bør dog være ekstra opmærksom når du håndterer modellen. Undervognen er detaljeret med alle sine små kasser, rør osv. Hjulsættene immiterer de karakteristiske Y-togs-hjul.
Undervognen har mange små detaljer.
Undervognen har mange små detaljer.

Påskrifter står klart og tydeligt, og kan læses under en lup.
Påskrifterne er pæne og tydelige.
Påskrifterne er pæne og tydelige.

Forbilledet, Odderbanens Y-tog, har fire slanger på pufferplanken, Heljans model har kun to. Hvis du ikke kan leve med det, så ligger der ekstra slanger i kassen, så du kan montere alle fire slanger. Slangerne i posen er sorte, som forbilledet, hvor modellens påsatte slanger er grå.

Interiøret i mine Y-tog har Odderbanens blågrønne sædefarve. Der var en periode hvor sæderne var sådan. Hele den indvendige indretning er i én farve. Den grønne farve er speciel for Odderbane-modellerne, og de andre modeller har andre farver interiør.
Sæderne har Odderbanens blågrønne farve.
Sæderne har Odderbanens blågrønne farve.

Interiøret er okay. Det er ikke de samme standarder, som vi har set i andre af nutidens modeller, men det stadig et fint interiør. Der er mange producenter der benytter sig af helstøbte interiør. De som vil mere, kan male det selv.

Hvilket bringer os til at skille modellen ad. Her er benyttet den traditionelle metode, hvor du skal udvide overdelen og poppe undervognen ud. Det er dog ikke helt så let, som manualen giver et indtryk af, så du bør udvise forsigtighed. Jeg lagde modellen på hovedet, i en lokomotiv holder af skum, udvidede den forreste del af motorvognen mens jeg forsigtigt løftede i forreste hjulsæt. Det er vigtigt at du løfter i hjulsættet, da boggiesiden ikke kan tåle presset. Når først undervognen begynder at give sig, så kommer det af sig selv. Det skal gøres forsigtigt; du må ikke rykke til!
Overdelen tages af ved at udvide den en smule fra neden og løfte den af.
Overdelen tages af ved at udvide den en smule fra neden og løfte den af.

Printet med dekoderen sidder i taget over pakrummet, hvilket giver god plads til en fremtidig højttaler. Der er lavet en plads til højttaleren i pakrummet. Førerstanden er med indretning.
God plads til lyddekoder og højttaler.
God plads til lyddekoder og højttaler.

Ledningerne fra de forskellige dele af elektronikken er gemt væk mellem de forskellige skillevægge og paneler. Dette er smart, da der ikke er en eneste synlig ledning i toget.
Elektonikken sidder i taget. Ledningerne er gemt væk mellem paneler og skillevægge i passagerafsnittet.
Elektonikken sidder i taget. Ledningerne er gemt væk mellem paneler og skillevægge i passagerafsnittet.

Modellen bliver leveret med dekoder, også selv om modellen er til 2-skinne-drift. Det er en ESU LokPilot 4.0 M4 der sidder i modellen. Det er super smart at det er en M4! Med det samme jeg satte modellen på sporet, præsenterede den sig som "Y-tog", på min Märklin Central Station 2, og var klar til brug! Fantastisk!

Motor og køreegenskaber
Lad mig sige det med det samme: Motor-teknikken oser af kvalitet! Jeg fornemmer at der er brugt tid på at tingene skal fungere.

Køreegenskaberne er rigtig gode. Modellen siger ikke meget når den kører, og det eneste jeg kan høre er hjulsættene der rammer skinnesamlingerne. Modellen sætter lige så stille i gang, og farten er nogenlunde afstemt, så selv maksimal hastighed føles som en fornuftig modelhastighed. Jeg synes det er rigtig rart, når der er taget højde for den slags.

Jeg er meget pernitten med køreegenskaberne i mine modeller. Følgende er også i småtingsafdelingen, men alligevel. Modellen kan køre en smule uroligt i enkelte køretrin (ca. 3/4 af maksimal hastighed). Du kan korrigere dette ved at gøre følgende:

1. Sluk F1
2. Sæt CV 54 = 0
3. Tænd F1
4. Modellen vil nu blæse afsted i 1,5 sekund, mens dekoderen måler motorens parametre.
5. Når modellen stopper er dekoderen justeret.

Hvis modellen stadig kører små-uroligt kan du justere CV 56 til 128. Det reducerer styrken hvormed lastreguleringen sætter ind.

Justér evt. CV 54 til omkring 20 - 25. Disse små justeringer fjerner det meste urolige kørsel.

Belysning
Modellens digitale funktioner er begrænsede. Frontlyset tænder alt, inkl. interiørbelysning og de røde slutlys. Det er ærgerligt, at frontlyset og interiørbelysningen er koblet sammen. Jeg synes det havde været bedre, hvis jeg kunne slukke interiørbelysningen uafhængigt af frontlyset. Der sidder en 21-pin dekoder i modellen, og den sekspolede strømførende kobling burde gøre det muligt at lave.

Den strømførende kobling er i øvrigt bemærkelsesværdig nem at have med at gøre. Den kobler uproblematisk og nemt. Koblingerne skal dog stadig samles med toget i hænderne. Jeg vil anbefale dig at have fat på begge koblinger med tommeltotterne, og holde toget på hovedet når de skal trykkes sammen. Her har du mest kontrol.

Jeg håber at Heljan udgiver koblingen til løssalg. Jeg synes det er en rigtig god kobling, som jeg godt kunne bruge til nogle af mine andre tog.
Modellens strømførende kobling har seks poler.
Modellens strømførende kobling har seks poler.

For den interesserede er printet lagt ud som følger:
- Lysudgang - Fremad: Frontlys, Ym og interiørbelysning togsæt.
- Lysudgang - Bagud: Frontlys, Ys og interiørbelysning togsæt.
- AUX 1: Slutlys - Ys
- AUX 2: Slutlys - Ym
Den indvendige belysning som den er fra fabrikken.
Den indvendige belysning som den er fra fabrikken.

Lysstyrke er en smagssag og modellen er som udgangspunkt sat på maksimal lysstyrke. Dette er et fint udgangspunkt. Jeg har dog justeret lysstyrken på front- og interiørlys så det ikke er så kraftigt. Jeg valgte følgende indstillinger:

CV 32 = 0 (så du kan nå CV-registret med lysstyrke)
CV 262 = 4
CV 270 = 4
CV 278 = 4
CV 286 = 4

Jeg synes at værdien 4 giver et bedre lys i togsættet, da lyset ikke er så dominerende; man bemærker ikke at det er tændt, før man slukker det. Desuden hjælper det på at slutlyset godt kan lyse gennem plastikken. Dette forsvinder med justeringen. Du kan også vælge at justere slutlyset alene (CV 278 og CV 286).

Tilbehør og ekstraudstyr
Modellen leveres færdigsamlet med lukkede frontskørter og ingen koblinger. Med i kassen er der en pose med koblingsdele, hvis du ønsker at din model skal køre med godsvogne eller i dobbeltraktion.

Jeg har udstyret min model med koblinger. Bemærk at koblingsskakten ikke har kulisseføring til kortkobling, men det er absolut stadig muligt at opnå en fin kobling med en godsvogn. Jeg har monteret en Roco universalkobling, som er huskoblingen hjemme hos mig.
Rocos universalkobling monteret.
Rocos universalkobling monteret.

Der er ca. 2 mm mellem pufferne til næste vogn, og det må siges at være mere end acceptabelt når der ikke er tale om kulisseføring. Det fungerer uden problemer i min radius 3 (515 mm).
Selv om der ikke er kulisseføring er afstanden kort mellem pufferne.
Selv om der ikke er kulisseføring er afstanden kort mellem pufferne.

En sjov iagttagelse: Jeg synes modellen ser nøgen ud uden en stor kæmpe kobling. Men det er måske fordi jeg er vant til at se toget med koblinger. Så jeg synes Rocos universalkobling pynter på det jyske Y-tog. Smagssag, jeg ved det godt.

Modellen er sat til minimum radius 430 mm (R2). Jeg tror godt at modellen kan komme rundt her med kobling, men jeg har ikke prøvet det af.

Konklusion
Jeg har glædet mig til Y-togene kom som model, og jeg er rigtig glad for min model. Finn Lekbo har desuden fået Hobbytrade til at trykke et eksemplar af HHJ's postvogn D 232. Den købte jeg også, da Y-toget har trukket rundt med den på Odderbanen. Skægt ser det ud, når epokerne mødes!
HHJ D 232, postvogn.
HHJ D 232, postvogn.

Alt i alt en lækker model. Jeg er rigtig glad for den, og jeg vil anbefale den, hvis du går og mangler materiale til din privatbane. Det er nu chancen for Y-tog er der. Jeg ville ønske jeg kunne få alle Odderbanens seks eksemplarer, men måske trykker Heljan flere engang i fremtiden. Hvem ved.
På tur med postvogn.
På tur med postvogn.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

birkla
Stationsforstander
Indlæg: 71
Tilmeldt: 04 jan 2015, 18:56
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Nakskov
Kontakt:

Re: Anmeldelse af Heljans Y-tog

Indlæg af birkla »

Tak for en fin anmeldelse :-) Glæder mig til at mit sæt på skinnerne :-)

Mvh Klaus
Nakskov

MIST Zealand

http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/

Märklin CS2, MS2 og ½0 :-)

jhcn
Lokomotivfører
Indlæg: 287
Tilmeldt: 31 aug 2011, 09:16
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Lystrup, nord for Århus

Re: Anmeldelse af Heljans Y-tog

Indlæg af jhcn »

Spændende indlæg! Tak for det.

Jeg har selv bestilt en VLTJ-variant, og glæder mig til at jeg får tid til at afhente den.
Henrik

Kører digitalt med en CS2, 3-skinne, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler plads - og penge - til en opstillet bane...
Carsten B. Thomsen
Ledvogter
Indlæg: 165
Tilmeldt: 18 jul 2012, 12:30
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Tillig Elite og Roco Line
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Anmeldelse af Heljans Y-tog

Indlæg af Carsten B. Thomsen »

Tak for en god gennemgang af Y-toget, Søren.
Jeg kan næsten ikke vente med at få fingrene i de to SB-varianter, jeg har bestilt.
Lidt ærgerligt, at regnlisterne ikke er kommet med på modellerne - men for mig ødelægger det dog ikke indtrykket af, at der overordnet er tale om flotte og veludførte modeller.

Det ser virkelig ud til at være en yderst brugbar strømførende kobling - mon Heljan ville være lydhøre overfor at sælge dem som løsdele ?.

Roco Universalkoblingen er også husstandarden hos mig - den fungerer rigtig godt; den er let at adskille (med den medfølgende koblingsadskillerhåndtagsdims), og den kobler superlet og blødt, så rangering er en sand fornøjelse.
Underligt, at den er mere eller mindre bandlyst i Fremo-sammenhænge - de ved vist ikke, hvad de går glip af ;)
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Medlem af Fremo, H0 2-skinne digital
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Anmeldelse af Heljans Y-tog

Indlæg af moppe »

Ellers kan man købe noget der ligner (meget!) fra PIKO.
IMG_0661.JPG
Koblingen sidder på PIKOs ICE3, og tager jeg ikke meget fejl, så sidder den også på Märklins ICE3....


Klaus
Gert fra Holland
Trafikelev
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25 nov 2016, 13:18
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: Anmeldelse af Heljans Y-tog

Indlæg af Gert fra Holland »

En model af et Y-tog har jeg ønsket mig siden jeg var 5 år gammel. I går gik det ønske i opfyldelse.
Stort tillykke! :)
Og tak for anmeldelse.

mvh,
Gert (fra Holland)
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Anmeldelse af Heljans Y-tog

Indlæg af Søren »

Tak for tilbagemeldingerne. Det er virkelig nogle lækre tog!

Ang. den strømførende kobling:
Det som jeg faldt over var hvor let den kobler. Jeg har tit problemer med at den type koblinger kobler meget stramt. Det er virkelig noget pillearbejde at få det sat sammen, og jeg frygter af og til at jeg kommer til at ødelægge modellerne.

Sådan er det ikke med Y-toget. Her kobler den let med et lille klik, man skal bare huske at holde fast på begge koblinger med tommeltotten. Du kan ikke koble vognene mens de holder på skinnerne. Det er heller ikke nødvendigt i min bog. Det var yderst sjældent at jeg så vores Y-tog skilt ad.

Ang. Roco Universal
Der er mange delte meninger om koblingen. Jeg tror mange skræmmes af dens store udtryk. Den er lidt større end andre koblinger, men hvad den fylder ekstra kompenserer den for i betjening. Jeg har tidligere benyttet Märklins kortkoblinger, men jeg synes Rocos kobler lettere. Den skilles også let ad igen.

Jeg har prøvet stort set alle industrikoblingerne, og jeg kommer altid tilbage til den samme konklusion:
Jeg vil ikke give mig med afstanden mellem pufferne og driftskvaliteten (lethed i afkobling og kobling). For mig er der kun ét svar, hvis det skal virke hver gang: Roco Universal.

Jeg bruger primært Roco-koblingen til godsvogne. Mine passagervogne har stadig Märklins kortkoblinger, da de kobler tættere end Roco.

Y-togets koblingsskakt sidder på en slags kulisseføring som ikke er NEM, men den forsøger at have de samme egenskaber. Udfordringen er at vandringen i kulisseføringen hæmmes af det lille hul i banerømmeren som koblingen stikker igennem. Som nævnt har jeg ikke oplevet at det giver problemer, så jeg synes egentlig løsningen er rigtig fin.

Du monterer koblingsskakten ved at fjerne dækpladen og lægge koblingsskakten ned på plads. Hav en lille bakke klar til de små skruer! Herefter sætter du dækpladen på igen.

Du skal sikre at dækpladen kommer rigtigt på plads, samt at skruerne er strammet ordentligt (dog ikke stramme alt for meget). Hvis dækpladen ikke kommer helt på plads, så hænger koblingen i sin skakt. Du opdager dog hurtigt dette, da toget ikke kobler uden hjælp.

Hvis tingene sidder rigtigt, så kobler toget helt uden hjælp. Gør det ikke, har du lavet en fejl, og hvis koblingen hænger skal du kigge på din dækplade.

Ang. FREMO, så tror jeg det skal ses i lyset af at de benytter koblingskroge på lokomotiverne. Det samme gør mange selvbyggermodeller. Her er min erfaring at Roco Universalkoblingen, med dens halve klo, ikke fungerer særlig godt. Lokomotiver med koblinskroge taber vognene rigtig let. Her fungerer kun en rigtig bøjlekobling, som f.eks. Fleischmanns 6511 kobling.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Anmeldelse af Heljans Y-tog

Indlæg af Søren »

@Carsten
Er det et tre-vognssæt du har bestilt?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Anmeldelse af Heljans Y-tog

Indlæg af Søren »

Jeg læste lige min tekst igen.

Ang. slanger foran:
Teksten kan give det indtryk at kun 2 bremseslanger foran er forkert. Dette er ikke korrekt. Der er forskellige versioner af Y-togene, og nogle har kun 2 bremseslanger foran. Odderbanen havde begge versioner, men forbilledet for de to modeller som Heljan har produceret har normalt 4 slanger foran.

Så det er altså ikke forkert, hvis dit Y-tog har 2 bremseslanger. Det afhænger af de funktioner som privatbanen har haft behov for, da de bestilte deres version af Y-toget.

Du bør derfor kontrollere med billeder af dit forbillede og vurdere om det er nødvendigt at sætte ekstra slanger på. Jeg har valgt at lade mine være, da det er en lille detalje.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

madskp
Trafikelev
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 mar 2017, 16:24
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Line med underlag
Geografisk sted: Aarhus

Re: Anmeldelse af Heljans Y-tog

Indlæg af madskp »

Hej og tak for en rigtig fin anmeldelse med tips til forbedring af køreegenskabere.

Jeg har også modtaget mit som er Lemvigbaneudgaven i 2 skinne med Lokpilot V4 uden lyd.

Jeg synes den kører lidt ujævnt som passer meget godt med det du beskriver, men jeg synes også at den kører meget langsom og har tendens til at gå i står i sporskifter (det er på en skinneoval på 2m længde og skinnerne er renset).

Jeg har en Roco 10761styring med en Lokmaus 2 controller og ville prøve nogle af de ting du har beskrevet der kan forbedre køreegenskaberne.

Det går fint med at sætte CV 54 til 0 og derefter ændre den til 20. Synes dog ikke det ændrer meget på køreegenskaberne.
CV 56 har jeg ikke prøvet at sætte endnu da det er lidt mere omstændigt med 3 cifrede værdier på min styring
Mht. hastigheden tænkte jeg at jeg kunne prøve at øge værdien af CV5 der som standard er sat til 64 (ifølge papirerne fra Heljan). Jeg tænkte i min naivitet at jeg bare kunne sætte denne værdi lidt op til 80. Det kom der desværre ikke noget godt ud af (jeg ved godt jeg skulle have læst manualen til Lokpilot V4 inden jeg gik i gang). Nu er tophastigheden nærmest i listetempo og svarer næsten til minimumshastigheden. Jeg har så prøvet at ændre CV5 tilbage til de 64 flere gange, men det ændrer ikke på noget.

Jeg har fundet ud af at man kan resette dekoderen til fabrikindstillingerne ved at sætte CV8 = 8, men er det en god ide at gøre det på den måde eller er der mon andre måder at få farten tilbage igen. Er der evt. noget jeg overser med andre CV værdier der styrer hastigheden?

På forhånd tak for tips og gode råd
Besvar