Motor til bomanlæg

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Motor til bomanlæg

Indlæg af bygger01 »

Vi to gamle "tosser" har valgt noget, vi kan overskue ............

At justere en servo ved hjælp af ESU SwitchPilot er for nyt for os, så derfor valgte vi den analoge udgave.

Men måske skal jeg finde SwitchPilot, når servo'en dukker op om ca. en måned, og prøve jeres forslag.

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 307
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Motor til bomanlæg

Indlæg af Skott »

Hej Jørgen
Det er forståeligt. Jeg vil dog mene, at ESU swichpilot er så simpel at indstille, at I vil undre jer over, I overhovedet overvejede en anden løsning, når I ser, hvor simpelt, det er at indstille positionerne samt hastighed.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Motor til bomanlæg

Indlæg af moppe »

Hej steff

Byg i bare mekanik, når i bliver træt af det, så prøv med servo ;-)

Klaus
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Motor til bomanlæg

Indlæg af bygger01 »

Hej Klaus

Jeg har længe tænkt over de fordele, du fremhæver ved servo'er !

Nu ligger der en servo til flad ti'er, og hvad skal jeg bruge den til ?

Hvis man køber en ESU SwitchPilot, kan den så regulere hastigheden ( grader pr. min. ) og max. grader til venstre & højre, eller er det andet den gør ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Motor til bomanlæg

Indlæg af moppe »

Switchpilot servo.

Du sætter position 1, position 2 og tiden den skal bruge for at vandre mellem de to positioner.

Maks tid er 7,75 sekunder (63 x0,25 sekunder).


Klaus
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Motor til bomanlæg

Indlæg af bygger01 »

For at forstå hvordan positionerne defineres, så lad os forstille os, at servoen skal åbne & lukke en remisedør.

Lad os sige, at det 90 grader fra positon 1 ----> 2, hvor mange af de 63 er det ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Motor til bomanlæg

Indlæg af moppe »

Vi tager lige lidt teori om servomotorer.

En servo skal have en fast forsyningsspænding (typisk 5 volt) og et signal der fortæller hvilken position armen skal have. Dette signal består af en puls på en vis bredde, typisk mellem 1 og 2 millisekunder. En puls på 1 millisekund vil typisk give "længst til venstre" og 2 millisekunder "længst til højre". Det kan dog variere fra servo til servo om der er præcist de to værdier, det kan også være 0,9 og 2,1, eller 1,2 og 2,5, det afhænger helt oh holdent af producentens servomotoren.

ESU switchpilot servo kan sende et signal på mellem 1 og 2 millisekunder, det svarer til henholdsvis værdierne 0 og 63 i CV for position A og B. Det vil sige at sætter man CV for position A til 0 og B til 63, får man det makisimalt mulige udslag med den aktuelle servo (måske, det kan være at vi er ude over den mekaniske formåen for servoen, men det er en anden snak).

For st opnå 90 graders udsving er det måske 15 og 45 der skal bruges som værdier for position, men det skal man eksperimentere sig frem til.

Når man har positionerne kan man sætte hastigheden. 1 i hastighed betyder at servo bevæger sig fra position A til B i løbet af 0,25 sekunder, 63 betyder at servo bevæger sig fra position A til B i løbet af 15,75 sekunder. Standardværdien er 15, hvilket svarer til en tid på 3,75 sekunder.

Gav det mening?

Klaus
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Motor til bomanlæg

Indlæg af bygger01 »

Tak for udredningen

Mon ikke jeg skal prøve at købe en sådan ESU pilot, når vi kommer tætterer på tiden, hvor alle begynder at lege med tog ( men jeg er bange for, at jeg skal søge audiens en torsdag ........ ).

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Motor til bomanlæg

Indlæg af moppe »

bygger01 skrev: 29 jul 2017, 23:24 Mon ikke jeg skal prøve at købe en sådan ESU pilot, når vi kommer tætterer på tiden, hvor alle begynder at lege med tog ( men jeg er bange for, at jeg skal søge audiens en torsdag ........ ).
Du siger bare til, når du vil bestille tid ;-)

Klaus
Besvar