Kommentarer til sportavle

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 307
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Kommentarer til sportavle

Indlæg af Skott »

Hej Jan
Det kunne meget vel være tilfældet, som du nævner overfor Henrik – altså, at der tidligere har været en privatbanestrækning, som nu ikke længere eksisterer.
Jeg har fjernet den ekstra lanterne. Er det sådan her du mener nu?
Sportavle Lerby.pdf
(35.08 KiB) Downloadet 276 gange
Vil du mene, at jeg skal have PU'ere uden rød lanterne? Som nævnt, er mit anlæg tidsfæstet til omkring begyndelsen af 1960'erne.
Med hensyn til I-signalet, så er det jo bare sådan, det ser ud. Men jeg tænkte, om man skal bruge et mindre I-signal, når det nu er en endestation?
Knapperne kommer også til at sidde på tavlen. De er dog ikke monteret endnu, så jeg kommer nok til at gøre sportavlen en smule større. Men nu skulle jeg jo lige have signalerne på plads først 😊
jaer
Trafikelev
Indlæg: 20
Tilmeldt: 30 okt 2014, 16:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Kommentarer til sportavle

Indlæg af jaer »

Hej Thomas,

DV-erne og PU-erne ser rigtige ud med de hvide lanterner. Når du er i begyndelsen af 1960-erne, så vil jeg bestemt mene, at den røde lanterne i PU-erne skal væk.

I-signalet synes rimeligt med 3 lanterner (Gul, rød og grøn; kun grøn ved indkørsel til spor 1, og gul over grøn ved indkørsel til spor 2 og 3. En hastighedsviser vil fuldende billedet. :)

MVH Jan
Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 307
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Kommentarer til sportavle

Indlæg af Skott »

Hej Jan

Så har jeg prøvet at rette dine ideer til igen.
Sportavle Lerby.pdf
(37.92 KiB) Downloadet 264 gange
Jeg har indsat en række tryktaster, som er disse vanlige ringetryk, som du nok kender.
Billede
Der sidder en rød og en grøn ud for I- og U-signalet. Jeg vil så stille I-signalets indkørsel afhængig af hvordan, sporet står, sådan at belysningen her automatisk bliver stillet efter sporskiftets stilling. Ud for PU- samt dværgsignaler sidder en hvid, der for hvert tryk skifter dværgens signalbillede.
Jeg har også reduceret i antallet af omskifterkontakter til sporskifterne efter, du anbefalede, at de bliver sat sammen i transversaler. Det har også gjort, af et par af kontakterne er blevet flyttet uden for skiftet. Håber, det giver mening?
jaer
Trafikelev
Indlæg: 20
Tilmeldt: 30 okt 2014, 16:33
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Kommentarer til sportavle

Indlæg af jaer »

Hej Thomas,

Det ser da godt ud.

Omkring trykkontakterne, så kender jeg dem godt, og bruger dem selv, men jeg har hørt, at de kan være noget skrøbelige i det lange løb.

MVH Jan
Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 307
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Kommentarer til sportavle

Indlæg af Skott »

Hej Jan
Tak for det :)
Vi bruger lige præcis den type ringetryk ude i klubben. Her har de været anvendt i mere end 30 år, så jeg tror, typen fungerer. Men bliver de skrøbelige, kan man jo blot skifte dem ud efterhånden.
henho
Lokomotivfører
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16 jul 2012, 14:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: Kommentarer til sportavle

Indlæg af henho »

Dem vi bruger i klubben, er alle med stålstift i ringetrykket - og det holder :-) . En del af trykkene var med plastikstift, og de blev udskiftet, da stiften kunne knække.
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 307
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Kommentarer til sportavle

Indlæg af Skott »

Det er vist rigtigt - Men ellers er de jo ikke så dyre :)
henho
Lokomotivfører
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16 jul 2012, 14:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: Kommentarer til sportavle

Indlæg af henho »

Nope, derfor ingen grund til, at spare :D Ellers en fin sportavle, det er blevet til :)

Lisbeth har også lavet 2 sportavler til mig; men det simplificerer unægtelig tingene, at ringetryks funktionen overlades til mobiltelefonen via Z21
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 307
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Kommentarer til sportavle

Indlæg af Skott »

Så har jeg kreeret endnu en sportavle - Denne gang til anlæggets store station, der er en gennemkørselstation - Derfor I-signal med 4 lanterner :)

De mange cirkler til venstre repræsenterer knapper til en drejeskive, der fås adgang til vha. spor 40 eller 41. De 2 'kasser' mellem SK 19 og SK 22 viser, at SP 50 og SP 51 befinder sig i lokalet ved siden af (som man har adgang til via en hul i væggen)

Jeg har skrevet mig de fif, jeg fik til min forrige sportavle bag øret, og forsøgt at overholde disse - Men det er nu alligevel rart at få andre øjne på, når man lidt stirrer sig blind på eget arbejde.

Så kommentarer er mere end velkomne :)
Vedhæftede filer
Sportavle Overby.pdf
(85.39 KiB) Downloadet 250 gange
Besvar