Helt ny defekt Trix
-
- Trafikelev
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 29 sep 2017, 09:45
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Peco code 75
Helt ny defekt Trix
Har lige fået en ny Trix MY model. Dvs. jeg fik en som havde en mislyd når den kørte, så jeg sendte den retur og fik en anden. Den anden har nøjagtig samme mislyd. Den sender jeg også retur, denne gang med pengene retur. Er der nogen der ved hvad der evt. er galt? I kan se den her på Youtube hvor jeg har filmet den til brug for retursagen med forhandleren ligesom jeg filmede den første. Jeg tænker på om der en slags transportskrue eller lign. man evt. kunne have glemt. https://www.youtube.com/watch?v=I1Yckpq3gH8
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5230
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Helt ny defekt Trix
Hejsa
Det er lejerne der skaber sig. Olie på de rigtige steder dæmper lyden, men efter et stykke tid skal den så smøres igen.
Problemet er desværre udtalt på en del modeller af første generation (både Trix og Märklin). Jeg har ladet mig fortælle at problemet er blevet løst på næste version (pt. er det Märklin 39675). Den er dog ikke kommet i handlen endnu.
Trix har dog ikke annonceret flere MY lokomotiver i denne omgang. Desværre. Vi kan kun håbe det kommer senere, for det er en kanonflot model.
Det er lejerne der skaber sig. Olie på de rigtige steder dæmper lyden, men efter et stykke tid skal den så smøres igen.
Problemet er desværre udtalt på en del modeller af første generation (både Trix og Märklin). Jeg har ladet mig fortælle at problemet er blevet løst på næste version (pt. er det Märklin 39675). Den er dog ikke kommet i handlen endnu.
Trix har dog ikke annonceret flere MY lokomotiver i denne omgang. Desværre. Vi kan kun håbe det kommer senere, for det er en kanonflot model.
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
Re: Helt ny defekt Trix
Jag hade också ett problem med Märklins diesellok 37002 blå/beige.
Loket hackade lite grann när man körde med det.
Köpte loket hos Togcenter.
Theis plockade fram en ny samma lok men det var likadan problem där också.
Det visades har varit konstruktionsfel just på denna modellen.
Jag fick pengarna tillbaka.
Det konstiga är att Märklin påstår att dom testar alla lok innan dom lämnar fabriken...men tydligen gör dom inte det.
Loket hackade lite grann när man körde med det.
Köpte loket hos Togcenter.
Theis plockade fram en ny samma lok men det var likadan problem där också.
Det visades har varit konstruktionsfel just på denna modellen.
Jag fick pengarna tillbaka.
Det konstiga är att Märklin påstår att dom testar alla lok innan dom lämnar fabriken...men tydligen gör dom inte det.
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5230
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Helt ny defekt Trix
Alle lokomotiver bliver prøvekørt; selvfølgelig gør de det. Når lokomotivet har nået enden af samlebåndet bliver der foretaget en automatisk test af alle funktioner, samt kørsel frem og tilbage. Dette bliver overvåget og hvis lokomotivet gennemfører sine tests, så kommer det i sin kasse. Testprogrammet er skræddersyet til det enkelte lokomotiv, så de funktioner der er specielle for lokomotivet også bliver testet.
Jeg har ikke et billede af selve testbanen til slutproduktet, men jeg har et billede af årets insider BR 103 (med "flipfører") som står på testbordet. Du kan skimte testbanen øverst til venstre. Banen er en lille oval af K-skinner og testprogrammet bliver kørt af en computer.
Det er i sagens natur svært at opdage alle fejl og mangler når et lokomotiv kører et par runder i testprogrammet. Det er heller ikke altid at alle fejl viser sig ved de første test. Heldigvis så er der garanti på varen, så den kan byttes til en anden, hvis den ikke lever op til forventningerne.
Prototyperne derimod gennemgår mange flere tests for at få de bedste køreegenskaber som muligt. Det gælder bl.a. kørsel på mange forskellige typer af anlæg, kørsel op og ned af stigninger, samt kørsel i store og små radier. For Märklin inkluderer det f.eks. også kørsel på M-skinner. Når disse tests er gennemført med tilfredshed, så prototypen lever op til de høje kvalitetskrav, så er vejen banet for egentlig produktion.
Der sker smuttere, og Nohab'en har haft nogle problemer som ikke er kommet til udtryk i kvalitetskontrollen. Det er selvfølgelig beklageligt, men der bliver gjort rigtig meget for, at det ikke sker igen. Den ny generation skulle ikke have de samme problemer som nogle modeller af den første generation (af de ny modeller) desværre havde.
For den interesserede er her nogle billeder af testanlæggene som står på fabrikken i Göppingen. Alle prototyper af Märklin, Trix, Spor 1, Spor Z og Minitrix lokomotiver starter deres liv her.
Helix kørsel op og ned, og op igen, igen, igen... Spor 1 testanlægget Central Station testanlægget. Her testes alt digitalt som f.eks. mfx-tilbagemelding, Spielewelt-funktioner. Booster kørsel, tilbehør, forskellige versioner af CS2 og CS3, tilbagemelding og meget mere. Anlæg med variation af skinnetyper (M, K og C), underlige sporføringer, små radier, store radier osv. Et hav af testanlæg (Spor 1, Spor Z, Spor N osv.) Her prøvekøres f.eks. Insider modellen for i år (BR 103 med "flipfører"). :-)
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/
-
- Trafikelev
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: 02 sep 2017, 16:18
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Trix
- Geografisk sted: Odense
Re: Helt ny defekt Trix
Min nye modelbane med Trix's c skinner og slanke sporskiftere fungere nu perfekt. Det hele ser rigtig godt ud. Jeg havde tænkt mig at forære mig selv trix's My lokomotiv i julegave, men nu kan jeg høre , at den lyder som mine gamle Märklin My'er,( Kaffekværnlyden). Der skulle jo gerne være sket noget med teknikken siden dengang de kom frem . Det bliver nok en Roco My i stedet for.
Jeg har fået 2 dejlige Fleischmann lokomotiver, som har ligget i en skuffe i over 30 år uden at have kørt. Efter at jeg havde smurt dem med teflon olie ,satte jeg dem på sporet. De kørte fuldstændig perfekt begge to. Næsten lydløs og selvom de ikke har svinghjul, kan de virkelig køre i krybe tempo. Der er er ingen problemer med strømoptaget. Det er jo det vi modelbanefolk elsker. Vi køber et lokomotiv. Pakker det ud, sætter det på sporet, og så kører det uden problemer. Her gik der så 30 år, men lokomotiverne kørte alligevel problemfrit.
Hilsen Hans Nielsen
Jeg har fået 2 dejlige Fleischmann lokomotiver, som har ligget i en skuffe i over 30 år uden at have kørt. Efter at jeg havde smurt dem med teflon olie ,satte jeg dem på sporet. De kørte fuldstændig perfekt begge to. Næsten lydløs og selvom de ikke har svinghjul, kan de virkelig køre i krybe tempo. Der er er ingen problemer med strømoptaget. Det er jo det vi modelbanefolk elsker. Vi køber et lokomotiv. Pakker det ud, sætter det på sporet, og så kører det uden problemer. Her gik der så 30 år, men lokomotiverne kørte alligevel problemfrit.
Hilsen Hans Nielsen
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 4480
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Geografisk sted: Hammel
- Kontakt:
Re: Helt ny defekt Trix
Jeg har hørt på mange gamle Märklin MY og sammenlignet dem med nye MY fra Trix/Märklin. Til trods for at de nye modeller har "en lyd" så er det intet at sammenligne med de gamle kaffekvænsmodeller.
Angående gamle Fleischmann modeller, så er jeg glad for at jeg er kommet af med mine modeller. De kører okay, men kræver meget vedligeholdelse i forhold til mine Roco lokomotiver.
Klaus
Angående gamle Fleischmann modeller, så er jeg glad for at jeg er kommet af med mine modeller. De kører okay, men kræver meget vedligeholdelse i forhold til mine Roco lokomotiver.
Klaus
Mine sider: http://www.modelbaneeuropa.dk og http://www.moppe.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
Dette forum: http://www.baneforum.dk
-
- Lokomotivfører
- Indlæg: 5230
- Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
- Digital: Ja
- Scale: H0 - 2-rail
- Skinnesystem: Flex
- Geografisk sted: Malling
- Kontakt:
Re: Helt ny defekt Trix
Lige inden vi drager alt for mange konklusioner: Det er ikke teknikken i Trix MY'eren der er gammel eller uddateret. Maskinen er med centermotor, kardantræk osv. præcis som man kan forvente af en model i dag. Årsagen til at nogle modeller snakker, skal findes i at lejerne kan larme.Hans Nielsen skrev: ↑30 okt 2017, 19:42Jeg havde tænkt mig at forære mig selv trix's My lokomotiv i julegave, men nu kan jeg høre , at den lyder som mine gamle Märklin My'er,( Kaffekværnlyden). Der skulle jo gerne være sket noget med teknikken siden dengang de kom frem.
Det er som nævnt en problemstilling der er rettet på nye modeller. Jeg synes det er på sin plads at præcisere dette, så der ikke opstår rygter på fejlagtigt grundlag. :-)
Med venlig hilsen
Søren
2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/