Side 1 af 1

Nyhed 2018: SBB Ce6/8II fra Märklin og Trix + en ekstra nyhed...

: 03 dec 2017, 22:42
af Søren
Er du til tog fra Schweiz, så er du måske interesseret i næste års klubnyhed som er en model af "rangerkrokodillen" type Ce6/8II fra SBB.
Rangerkrokobillen, type Ce 6/8 II
Rangerkrokobillen, type Ce 6/8 II

I midten af 60'erne steg godstransporten hos SBB og der opstod stor mangel på rangerlokomotiver. Samtidig blev der investeret hæftigt i strækningslokomotiver, så hvad skulle trykke de tunge godstog over rangerbjergene på landets godsbanegårde? På grund af de stærke lokomotiver som Ae 6/6 og Re 4/4 kunne "Krokodillerne" undværes og derfor blev 12 maskiner af typen Ce 6/8 II ombygget til såkaldte "rangerkrokodiller". Lokomotiverne blev udstyret med rangerplatforme og kun én strømaftager.

Lokomotivets nummer bliver 14282. Forbilledet kan findes på Technikmuseum Sinnsheim, hvor det står i sin nutidige ombyggede udgave (bl.a. uden rangerplatforme). Årets klubmodel forestiller lokomotivet, som det så ud i slutningen af 1970'erne (Epoke IV).

Modellens egenskaber er blandt andet:
- Rangerplatforme, specifikke for rangerkrokodillen.
- Lys flyttet til den tynde plade på rangerplatformen.
- Specielle lysfunktioner for Schweizer-lokomotiver.
- Mange forskellige lydfunktioner.
- Mfx+ (ved Märklin)
- 2 motorer.
- Én pantograf der kan hæves og sænkes digitalt.
- Digital Telex-kobling i begge ender af lokomotivet.

Der medfølger desuden en figur i form af en rangist.
Rangisten følger med i kassen.
Rangisten følger med i kassen.
Modellen kan bestilles hvis du er medlem af én af kundeklubberne (Märklin Insider Club eller Trix Club).

Varenummer:
Märklin: 39567
Trix: 22967

Desuden udgives et godsvognssæt hvor en vogn er udstyret med blinkende slutlys. Dermed kan modellen også indsættes i strækningskørsel, sammen med vognsættet. Det skete ofte at rangerkrokodillerne kørte som strækningslokomotiver. Især når de skulle til service, som kun kunne udføres ét sted i landet. I stedet for at køre solo, blev de ofte indsat i driften når de alligevel skulle rundt i landet.
Godsvognssæt med slutlys.
Godsvognssæt med slutlys.

Årets anden nyhed: Ny Telex-kobling
Derudover bliver modellen udgivet med årets anden nyhed: En ny Telex-kobling. Ind til nu har Telex-koblingerne fyldt meget pga. den store elektromagnet, og det ser til tider voldsomt ud på især små lokomotiver. Den ny Telex-kobling er anonym i sin udførsel og benytter en ny teknik til at fjernstyre koblingshovedet der samtidig er fladt. Jeg har vedhæftet et par tegninger af koblingen.
Ny Telex-kobling, åben
Ny Telex-kobling, åben
Ny Telex-kobling, lukket
Ny Telex-kobling, lukket

Næste år kan Märklin Insider klubben fejre 25 års jubilæum. Derfor var det nærliggende at udgive en klassisk Märklin-model, men i en udgave som endnu ikke har været produceret. Her er en video om udviklingen af krokodillen.

Re: Nyhed 2018: SBB Ce6/8II fra Märklin og Trix + en ekstra nyhed...

: 04 dec 2017, 17:38
af Ksn1205
Ser spændende ud. Men hvordan køremde traktion når jeg gøre det med mange af mine med lokomotiver så gå læst regulatorer ind og bremser eller sætter farten op på det ene og modsat på det andet.

Re: Nyhed 2018: SBB Ce6/8II fra Märklin og Trix + en ekstra nyhed...

: 04 dec 2017, 18:06
af moppe
Tomotorede lokomotiver er ikke et problem, når man har to ens motorer og styrer det via en dekoder.

Märklins krokodiller har været tomotorede siden 2013, ESU's 194'er har to motorer. Roco's IORE og AE 8/14 har også to motorer.

Klaus

Re: Nyhed 2018: SBB Ce6/8II fra Märklin og Trix + en ekstra nyhed...

: 04 dec 2017, 21:05
af esben2009
Nu bliver jeg nok nød til at melde mig ind i den klub. Med den slags lækre krokodiller fulde af alt hvad jeg sukker efter, så ligner dette årets nyhed i 2018. Det må jeg ikke gå glip af :D

Re: Nyhed 2018: SBB Ce6/8II fra Märklin og Trix + en ekstra nyhed...

: 05 dec 2017, 00:34
af Søren
Medlemsskabet er heldigvis kun et par klik væk: https://www.maerklin.de/en/clubs/registration/

:-)

Re: Nyhed 2018: SBB Ce6/8II fra Märklin og Trix + en ekstra nyhed...

: 18 aug 2018, 18:19
af esben2009
En indmeldelse i klubben hjalp på fremskaffelsen af rangerkrokodillen som kom hjem lidt tidligere i denne uge :)

Jeg må sige den gør det rigtig godt, fuld af funktioner og finesser, alt sammen samlet under et metalkarrosseri og trukket af 2 motorer. Mest spændende er de nye koblinger som ikke er af klik-typen, men som arbejder mere langsomt. Især når koblingen lukkes.

For mig er det nyt med en pantograf som kan hæves/sænkes med et tryk på skærmen. Og her er det en fed detalje at pantografen lige giver et par fjedrene bevægelser straks efter den er hævet. Det virker ret proff.

På førerstandsbetjeningen er håndtaget til at hæve/sænke pantografen også medtaget, og man kan simulere at pantografen bevæger sig. Men det er intet værd da den desværre ingen praktisk virkning har (æv, lige det her kunne Märklin godt have gjort det bedre med deres spielewelt).

Re: Nyhed 2018: SBB Ce6/8II fra Märklin og Trix + en ekstra nyhed...

: 18 aug 2018, 20:17
af Søren
esben2009 skrev: 18 aug 2018, 18:19 På førerstandsbetjeningen er håndtaget til at hæve/sænke pantografen også medtaget, og man kan simulere at pantografen bevæger sig. Men det er intet værd da den desværre ingen praktisk virkning har (æv, lige det her kunne Märklin godt have gjort det bedre med deres spielewelt).
Hæver og sænker knappen ikke pantografen?

Re: Nyhed 2018: SBB Ce6/8II fra Märklin og Trix + en ekstra nyhed...

: 18 aug 2018, 20:38
af Søren
Okay. Jeg undersøgte lige sagen. Here goes:

Du har to knapper at gøre med.

Den nede på instrumentpanelet er lokomotivets hovedafbryder. Hovedafbryderen er nødvendig for simulationen, da den skal aktiveres før lokomotivet kan starte.

Den hæver ikke pantografen, da det ikke er sikkert at du vil køre med pantografen slået op. På mit anlæg består køreledningen f.eks. kun af master, dvs. at pantografen vil banke ind i den første mast den kommer forbi. Det vil ødelægge enten masten, pantografen eller begge dele.

Du hæver pantografen ved at trykke på funktionsknappen til pantografen øverst oppe til venstre.

Prøv at lade hovedafbryderen være slukket og se om du kan flytte lokomotivet; det burde du ikke kunne.

Re: Nyhed 2018: SBB Ce6/8II fra Märklin og Trix + en ekstra nyhed...

: 19 aug 2018, 12:12
af esben2009
Tak for hjælpen Søren. Jeg kan nu se at jeg har grebet opstarten forkert an ved at begynde med at læse brugsanvisningen hvor hovedkontakten er beskrevet som pantograf op/ned og illustrationen af funktionstasterne ikke indeholder en pantografknap. Der er faktisk flere af funktionstasterne i brugsanvisningen som ikke er ens med det faktiske førerstandsbillede på ens skærm i det dialogfunktionerne heller ikke er illustreret. Det virker som om man har brugt brugsanvisningen fra tidligere krokodiller med Mfx+ udgaver. Koblingsfunktionerne er dog med.

Med pantografknappen (også) som funktionstast virker det som jeg havde håbet på. Nu er jeg en glad mand som har fået mere udbytte af sit nye isenkram :D

Re: Nyhed 2018: SBB Ce6/8II fra Märklin og Trix + en ekstra nyhed...

: 19 aug 2018, 17:55
af Søren
Super godt! Det glæder mig. :-)