Den daglige drift og glæde. (eller mangel på samme)

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Den daglige drift og glæde. (eller mangel på samme)

Indlæg af Søren »

Hvis du er ude i at købe skinner med indbygget drev, og dermed skinner med indbygget ballast, så leverer Trix C sporet en plug n play løsning. Drevene er usynlige i driften, da de ligger under sporskiftets ballast. Du kan desuden montere dekoderen sammen med drevet under sporskiftet så du slipper for at trække kabler overhovedet.

Roco Line sporet fås også med ballast, men jeg ved ikke om der findes et drev til at bygge under ballasten.

Til skinner uden ballast leverer både Roco og PIKO drev til at skrue på siden af sporskiftet. Disse er så synlige på anlæggets overside. Rocos drev er væsentlig bedre end PIKOs. Det er et godt eksempel på at kvalitet har sin pris.

Jeg skrev engang en artikel om Trix C sporets drev og dekoder.
http://bit.ly/2B3q9ZA

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Den daglige drift og glæde. (eller mangel på samme)

Indlæg af ErikL »

Takker

Ser jeg lige på, hvis det er med Roco tror jeg at der skal drev neden under pladen, det er det pæneste.

Nu må vi se hvad beslutningen bliver, hvis jeg laver om skal værelset også ommøbleres for at få den nødvendige plads
Og alt mit N sælges.

Men er rigtig glad for jeres indput :)

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Hans Nielsen
Trafikelev
Indlæg: 10
Tilmeldt: 02 sep 2017, 16:18
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Trix
Geografisk sted: Odense

Re: Den daglige drift og glæde. (eller mangel på samme)

Indlæg af Hans Nielsen »

For et halvt år siden begyndte jeg at opbygge en modelbane med Trix c skinner og slanke sporskiftere. Det er meget driftsikkert sporsystem, hvis man ønsker spor med fast ballast, og det ser også godt ud. Mine lokomotiver Fleischmann, Roco, Hamo(Märklin) og Rivarossi kører alle problemfrit. Særligt imponerende er Fleischmanns lille T 3 , den kører langsomt igennem de slanke sporskiftere, kan stoppe midt i sporskiftet
og kører videre. I 1980 erne havde jeg en kort overgang en bane med Fleischmanns modelskinner i messing, her kunne man virkelig tale om skubbetog. Jeg beundre modelbanefolk, der selv lægger ballast og patinere skinnerne, det ser virkeligt godt ud, men så skal man også være sikker på sit sporforløb, med C skinnerne kan man jo ændre sporforløbet ligeså tit man vil. Den eneste ulempe med Trix c skinner er, at der er ikke mange modeltogsforhandlere der har dem , de siger at at der er ingen der spørger efter dem. Jeg køber dem hos Felderbanen ved Kolding.

venlig hilsen Hans(Brehm) Nielsen
Odense
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Den daglige drift og glæde. (eller mangel på samme)

Indlæg af ErikL »

Bruger du de indbyggede decodere ?

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Den daglige drift og glæde. (eller mangel på samme)

Indlæg af Søren »

Hobbykæden i Nr. Sundby er også begyndt at tage Trix C-skinner hjem. Jeg ved ikke med de sjællandske forhandlere.

Ingen spørger efter dem, da ingen bliver udsat for dem. Til gengæld ser jeg ofte folk der køber Roco GeoLine hvilket, når jeg nu kender til Trix C sporets kvaliteter, jeg jo kun kan undre mig over. 😉

Jeg benytter en blanding af de indbyggede dekodere og de faste. De steder hvor jeg ofte bygger om i sporforløbet har jeg de indbyggede. Andre steder (f.eks. skyggebanegården) benytter jeg en Märklin m83 stationær dekoder. Det er unægteligt billigere da den kan tage 4 stk sporskifter, og når disse jo aldrig rigtig flytter sig. Alle Märklins nuværende dekodere taler DCC. Erik, du kan selvfølgelig også benytte en ESU SwitchPilot i stedet for m83'eren, nu du har en ECoS.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Den daglige drift og glæde. (eller mangel på samme)

Indlæg af ErikL »

Ja selvfølgelig skal mine switch pilot genbruges

Jeg laver nok lige en lille test bane

Et startsæt fra TRIX :)

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

Cargoman
Godsforvalter
Indlæg: 131
Tilmeldt: 27 apr 2015, 21:01
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Line
Geografisk sted: Devils Island
Kontakt:

Re: Den daglige drift og glæde. (eller mangel på samme)

Indlæg af Cargoman »

Søren skrev: 06 dec 2017, 06:15 Hvis du er ude i at købe skinner med indbygget drev, og dermed skinner med indbygget ballast, så leverer Trix C sporet en plug n play løsning. Drevene er usynlige i driften, da de ligger under sporskiftets ballast. Du kan desuden montere dekoderen sammen med drevet under sporskiftet så du slipper for at trække kabler overhovedet.

Roco Line sporet fås også med ballast, men jeg ved ikke om der findes et drev til at bygge under ballasten.

Drev bygges ind under sporet i Roco Line med ballast serien på samme måde som Trix C sporet. Roco har også et dekoderdrev som kobles til skinnerne, så man undgår at trække ledninger.


Billede
Med venlig hilsen
Rene
_____________________________________
Moderne tog på danske skinner
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Den daglige drift og glæde. (eller mangel på samme)

Indlæg af ErikL »

Takker for info, det var jeg ikke klar over.

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Den daglige drift og glæde. (eller mangel på samme)

Indlæg af ErikL »

Hej og tak for konstruktiv input

Jeg tror nok jeg går efter Sørens forslag om TriX C og så genbruger alt mit ESU, ser så om jeg kan afhænde mit N tog vogne m.m. der er da alligevel en sjat.

Har set lidt på hvad jeg kan lave med 120x280 som er maxmax hvad der er plads til.
Skærmbillede 2017-12-10 kl. 21.30.15.png
Har bare leget lidt inspireret af Maerklin magasin

Plads til 1m lange tog
Skærmbillede 2017-12-10 kl. 21.34.47.png
Mere simpelt end mit nuværende men måske en smule mere gennemtænkt, her vil der også være mere plads til lidt vej m.m.

Men nu gør jeg det ordentlig og laver en mindre prøve opstilling, værelset skal også så lige renoveres først.

Men oplevelsen var i dag igen bøvl med meget af det, men måske min glæde er opbygningen og få det til at virke .

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Den daglige drift og glæde. (eller mangel på samme)

Indlæg af moppe »

Det ser ud som et layout, hvor der let kan køre en rote brummer eller to ;-)

Klaus
Besvar