Er digitalt det rigtige at købe nu?

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
BoChristensen
Trafikelev
Indlæg: 10
Tilmeldt: 06 dec 2017, 17:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Ho

Er digitalt det rigtige at købe nu?

Indlæg af BoChristensen »

Hejsa og tak for muligheden ved at være med.

Kort fortalt, så legede jeg MEGET med Märklin HO som knægt op op igennem de første teenageår. Nu er 17-20 år efter og min egen knægt er blevet 7 år, fik jeg en ide!!!

Mon Märklin er den rigtige julegave i år?? Men hvor hvad er det der digital for noget?

Er det et digitalt startsæt vi skal starte med eller er et "normalt" godt nok?

Hvis man starter med normalt, kan man så opgradere til digitalt?

Hvad er forskellen på digitalt og normal? (Gerne forklaret, så jeg forstår)

På forhånd mange tak

Bo - det evige legebarn :-)
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1535
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Er digitalt det rigtige at købe nu?

Indlæg af bygger01 »

Hvis du er et rigtig legebarn og har tiden foran dig, skal du gå digital ..............

Alt andet er forkert i mine øjne, og er dagens modeljernbane næste umuligt, hvis du ikke vil købe noget gammelt brugt ( dog kan digitale lokomotiver også køre analog, men hvorfor nu det, for en "nybegynder", hvor verden ligger åben ?

Så vil der måske kommer andre indlæg om 2 & 3 skinnet ( = Märklin ), men her må du gøre op med dig selv om, hvordan den nye verden bliver for dig .....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4487
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Er digitalt det rigtige at købe nu?

Indlæg af moppe »

Ja, digitalt er det (eneste) rigtige at købe nu......

Nu mens jeg skriver dette, har min egen knægt lige tændt for sit mikroskopiske digitale anlæg på toppen af en kommode her ved siden af mig.

Vi tager lige lidt hurtig teori.
Analog drift = Du varierer spændingen ud til sporet og motoren får spændingen tilført direkte. Det der varierer spændingen er i transformatoren du drejer på. Lyset på lokomotivet får tilført samme spænding som motoren og varierer dermed med hastigheden.

Digital drift = Du har en dims i hånden, der sender et signal ud i sporet. Det er digitale etter og nuller der sendes ud gennem en effektforstærker. Der er altid fuld spænding i sporet, dermed er der også altid fuld blus på lyset, uanset hastighed. Signalet ud i sporet indeholder en række kommandoer, en af dem kan være "tog 32, kør fremad med hastighed 10", eller "tog 15, tænd lyset". Inde i lokomotivet sidder der så en dekoder, der modtager kommandoerne og udfører de kommandoer der er til den. Det vil sige at dekoderen i tog 15 tænder lyset, mens den i 32 ignorer kommandoen om at tænde lyset.

Så længe man kun har intentioner om at køre med et enkelt lokomotiv, kan analog gå an, men det øjeblik man ønsker at køre med to forskellige tog, så er digitalt den eneste rigtige måde at gøre det på (hvis du spørger mig).


Klaus
BoChristensen
Trafikelev
Indlæg: 10
Tilmeldt: 06 dec 2017, 17:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Ho

Re: Er digitalt det rigtige at købe nu?

Indlæg af BoChristensen »

Tak for super gode svar!

Jeg er overbevist! Jeg går straks på jagt efter et digitalt sæt!
BoChristensen
Trafikelev
Indlæg: 10
Tilmeldt: 06 dec 2017, 17:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Ho

Re: Er digitalt det rigtige at købe nu?

Indlæg af BoChristensen »

Kunne dette være et godt start sæt:

https://www.legeland-hobby.dk/shop/m%e4 ... rtsaet.htm

Der står det kan kontrolleres digitalt og at den har digital decoder.
esben2009
Ledvogter
Indlæg: 165
Tilmeldt: 23 maj 2015, 18:42
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: C-skinner

Re: Er digitalt det rigtige at købe nu?

Indlæg af esben2009 »

Ja, det er et godt startsæt. Lokomotivet kører godt og du kan have et par ekstra tog på banen samtidig (husk få ekstra tog kodet hos forhandleren).

Der er typisk to alternativer, dels et tilsvarende sæt med sporskifter, dels et sæt med en mere omfattende digital styring i form af en Mobile 2 station. Det sidste er en overvejelse værd hvis din mavefornemmelse allerede nu fortæller dig at det her vil udvikle sig.

Med en Mobile 2 station kan du også styre sporskifter og signaler, selv kode dine tog og når du en dag får fat i et tog med lydfunktioner (og det gør du :D ) så kan du meget mere med Mobile 2 stationen.

Hvis du vælger det startsæt du har i kikkerten, kan du godt senere tilkøbe en Mobile 2 station, så uanset hvor du starter kan du altid bygge videre. Og det er egentlig det fede ved Märklin, alt passer sammen.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1535
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Er digitalt det rigtige at købe nu?

Indlæg af bygger01 »

Der skal blot regnes, for den viste kørekontrol kunne hurtig vise sig at være lidt gammeldags

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Anders63
Lokomotivfører
Indlæg: 202
Tilmeldt: 27 feb 2016, 19:49
Digital: Ja

Re: Er digitalt det rigtige at købe nu?

Indlæg af Anders63 »

Du har mera nöjet att köra digitalt än med analogt.
Digitala modelljärnväg har mera utbud att köra med och mera leknöjen.
BoChristensen
Trafikelev
Indlæg: 10
Tilmeldt: 06 dec 2017, 17:13
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Ho

Re: Er digitalt det rigtige at købe nu?

Indlæg af BoChristensen »

Så fik jeg købt en julegave til knægten, 29452 + 78452, så er det spændende om det bliver et hit.

Tak for Jeres input!
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5231
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Er digitalt det rigtige at købe nu?

Indlæg af Søren »

Det bliver en glad knægt du får dig juleaften. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar