Projekt "lys over land"

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Projekt "lys over land"

Indlæg af moppe »

Ingen jul, uden et juleprojekt på modelbanen i Hadsten.

Vi har gennem længere tid, døjet med ballasterne i de gamle lysarmaturer over det store tyske anlæg.
De var over 15 år gamle og umulige at skaffe reservedele til.
Glæden var stor lige inden julen 2016, hvor vi fik en bevilling på 25.000 kroner fra Velux fonden til renovering af lys.

Det meste af 2017 gik på at finde en leverandør af LED lys, der kunne dække vores behov. Neutralt hvid lys, LED paneler og mulighed for at skrue ned til 0% lys og op til 100% igen helt "flydende". Vi var forbi en del leverandører til vi til sidst kom frem til Co2 Light i Ålborg, som tog det som en udfordring at finde helt det rette lys til os - og det gjorde de!

Så den 21. december gik vi mod lysere tider (det var årets korteste dag, så det var vel meget passende at starte med nyt lys den dag?).
Alle gamle armaturer blev pillet ned, strømforsyninger og drivere, blev monteret på små plader og de nye paneler hængt op. Alle drivere blev forbundet til en ny PLC (Siemens S7-1200), som blev monteret i det store elskab i opstillingen.

Jeg er så "heldig" at jeg har lært lidt PLC programmering, så det er mig der har stået for den del af opgaven, samt montering af PLC i elskabet (og rydde op i elskabet!)

En god håndfuld klubmedlemmer har lavet den fysiske montage, her er det dejligt at have et ungt medlem der kunne kravle op og ned af "rullemarie", når paneler skulle på plads.

Her den første video af det færdige resultat:


Skiftet fra de gamle varmhvide rør til neutral hvide paneler er stort. I første ombæring virker det helt forkert, men det tager kun et ganske kort øjeblik og så får man øje på de mange farver der nu træder endnu mere frem.

Næste trin er at belysningen på anlægget skal deles op i sektioner, så det tænder og slukker samtidig med at natten og dagen ruller hen over anlægget.

Det skal udføres samtidig med at der også laves nye lyssignaler på den store station.
Jeg har fået bud at samtlige signaler er klar til afhentning hos JK model i Århus - lækkert :-)

Nu ved i, hvad min juleferie gik med.......

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Projekt "lys over land"

Indlæg af Søren »

Det ser sørme godt ud! :-) Det er virkelig en forbedring.

Jeg tænkte på om ikke det var muligt at bygge skiftet fra dag til nat endnu mere "rullende". Det ligner at styringen venter på at panelet slukker helt før den begynder at skrue ned for det næste. Måske kunne den begynde lidt før, så du undgår at der er dele af anlægget der er lyst helt op, mens "naboen" er helt slukket?

Noget i retning af at når det første panel er på 0%, så er de næste på 10%, 20%, 30% osv.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Projekt "lys over land"

Indlæg af moppe »

Som det er lige nu, er starter dæmpningen af næste gruppe når første er ved 50%.
Det kan godt være at det er svært at se på videoen. Min telefon kan ikke alt ;-)

Det er meningen at der skal være dag i den ene ende af landet og nat i den anden, så lyset på selve anlægget kan tændes i sektioner.
Men det kan også være at dæmpningen skal ændres....

Klaus
henho
Lokomotivfører
Indlæg: 216
Tilmeldt: 16 jul 2012, 14:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: PIKO A Peco Roco
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: Projekt "lys over land"

Indlæg af henho »

I betragtning af dine overvejelser om 'fin-tuning', synes jeg nu, at det allerede ser herregodt ud :D
Med venlig hilsen

Henrik

2-skinne, medlem af SdMJK. Bruger Z21 på hjemmebanen.
ErikL
Lokomotivfører
Indlæg: 520
Tilmeldt: 12 feb 2015, 19:45
Digital: Ja
Scale: N
Skinnesystem: Minitrix

Re: Projekt "lys over land"

Indlæg af ErikL »

Flot lavet, lyset er meget pænere end lysstofrør

Mvh Erik
-----------------------------
Mini TRIX
Z21 + Digikeijs tilbagemeldinger mm. Qdecoder til signaler.
TrainController Gold

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Projekt "lys over land"

Indlæg af moppe »

Her en halv arbejdsdag som timelapse


På et tidspunkt kom et medlem forbi med hjemmebag og lavede kaffe, så blev der tomt....


Klaus
Besvar