Roco eller PIKO

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Ksn1205
Ledvogter
Indlæg: 173
Tilmeldt: 15 apr 2017, 09:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Roco eller PIKO

Indlæg af Ksn1205 »

hej

hvad er i mest til med hensyn til lokomotiver roco eller PIKO og hvorfor??

jeg køre märklin c-skinder men kan se at roco og PIKO kommer med mange fine vetron modeler i år??

har den ene eller anden fabrikant et eller andet med størlsen eller er de alle ens for har en vetron fra Märklin og ville helst ikke have de skiller sig meget ud i størlse. eller er det Märklin der er ved siden af i størlse hvis der er noget?? for synes at have set at rocos tarus er lidt minder en marklins???

og ved at mini trix tarus er noget støre end fleischmann i spor n
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Roco eller PIKO

Indlæg af moppe »

De er fuldstændigt ens i størrelse, så du kan fint blande dem med hinanden.

Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Roco eller PIKO

Indlæg af Søren »

Jeg har både PIKO og Märklin/Trix Vectron, det er begge fine modeller. De er detaljemæssigt næsten ens, så du får svært ved at se forskel på dem. De er lige store.

Diesel-versionen er længere end ellokomotivet. Dette er en detalje som er med på Märklins diesel-version, jeg ved ikke med PIKO. Märklins Vectron bliver desuden ændret alt efter hvilket udstyrsniveau som operatøren har valgt (antenner osv.). Bemærk også at der er flere forskellige versioner af forbilledet (4 strøm osv.).

Jeg har udstyret min Märklin Vectron med ny NEM skakt (reservedel nr. E345760) så den kobler tæt ligesom PIKO modellen. Den medfølgende koblingsskakt er den lange “stikkejavert” skakt som jeg ikke kan lide. E345760 passer desuden til både Vectron, BR 146, BR 185, BR 245, BR 147, BR 187 og ER 20. Det er en god reservedel at have liggende.

Hvis vi kigger på lokomotiver med lyd, så er Märklin modellen den billigste til 219 EUR. PIKO med lyd er 285 EUR. Prisen er højere da PIKOs AC modeller kommer med dekoder, som du skal smide væk for at få lyddekoderen i. Roco fås ligeledes kun med lyd til 269 EUR. Er du ligeglad med lyd er PIKO modellen tilgængelig for 175 EUR.

PIKOs nye modeller af Vectron udstyres med nye prægede hjul og pænere strømaftagere. Ældre modeller kan opgraderes. Märklin og Roco har begge prægede hjul fra fabrikken. Ved Roco modellen skal du selv montere alle håndbøjler, små detaljer osv. PIKO og Märklin er klar til at køre ud af kassen.

Jeg synes det er svært at vælge mellem Roco og PIKO. På den ene side må Roco modellen forventes at have flere detaljer end PIKO modellen, sådan er det ofte, på den anden side, så skal du eftermontere mange af de detaljer. Jeg oplever ofte at folk ikke får det gjort.

Er du til mange detaljer, gider du montere dem selv, og er typen der rent faktisk får det gjort: Roco.
Fornuftig detaljegrad, og klar til at køre med eller uden lyd: PIKO eller Märklin.
Fornuftig detaljegrad, og klar til at køre med lyd og til fornuftig pris: Märklin.

Her er et billede af Märklin og PIKO modellen.
Märklin og PIKO vectron
Märklin og PIKO vectron

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Ksn1205
Ledvogter
Indlæg: 173
Tilmeldt: 15 apr 2017, 09:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Roco eller PIKO

Indlæg af Ksn1205 »

tak for jers svar.. kan se at PIKO og Märklin begge kommer eller er kommet med vetron i diesel ud gave og der er der 1mm forskel på buffer længde PIKO længest..

roco er 4mm mindre buffer til buffer når det gælder taurus i forhold til PIKO og Märklin. nogen der ved hvem der laver den rigtige størlse??

ved i om PIKO forsætter med esu dekoder?? og har noget om at roco går væk fra zimo? men til hvad?? ville også være rat at når man skal ændre i dekoder at det ikke er mange forskelige? synes dog at have set at PIKO vetron i pkp faver har en rød stribe under den øverste forlygte og det har roco ikke og det har den rigtige vist heller ikke.
Ksn1205
Ledvogter
Indlæg: 173
Tilmeldt: 15 apr 2017, 09:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Roco eller PIKO

Indlæg af Ksn1205 »

Søren den E345760 er det en orginal Märklin del?? og hvor har du købt den??
Ksn1205
Ledvogter
Indlæg: 173
Tilmeldt: 15 apr 2017, 09:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Roco eller PIKO

Indlæg af Ksn1205 »

Søren skrev: 12 mar 2018, 05:19 Jeg har både PIKO og Märklin/Trix Vectron, det er begge fine modeller. De er detaljemæssigt næsten ens, så du får svært ved at se forskel på dem. De er lige store.

Her er et billede af Märklin og PIKO modellen.
19983650_1082052928596079_3237389473114398562_o.jpg

havd for en er PIKO og hvad er Märklin?
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Roco eller PIKO

Indlæg af Søren »

Ksn1205 skrev: 14 mar 2018, 19:27 tak for jers svar.. kan se at PIKO og Märklin begge kommer eller er kommet med vetron i diesel ud gave og der er der 1mm forskel på buffer længde PIKO længest..
Alt er fint. Diesel Vectron er 19980 mm lang. Det giver 22,96 cm i H0. Märklins Diesel Vectron er 22,9 cm lang. Forskellen er ikke 1 mm. Den er 0,1 mm. Jeg vil mene de er lige lange. PIKO har formentlig blot rundet op i deres beskrivelse.
Ksn1205 skrev: 14 mar 2018, 19:27 roco er 4mm mindre buffer til buffer når det gælder taurus i forhold til PIKO og Märklin. nogen der ved hvem der laver den rigtige størlse??
Mit gæt er at du sammenligner pærer og bananer. :-) Der er to forskellige Taurus'er. Længdeforskellen er 0,4 mm.

ES64U2 (DB AG, ÖBB) er 19280 mm lang. Det er 22,1 cm i H0. Roco producerer denne og den er 22,1 cm lang. Märklin skriver at deres er 22,5, meeen jeg målte min MRCE ES64U2, den er 22,3 mm lang. Altså en forskel på 0,2 mm.
ES64U4 (ÖBB) er 19580 mm lang. Rocos er 22,5 mm lang. Märklin producerer ikke ES64U4.

Den mest synlige forskel er 2 døre på ES64U2 og 4 døre på ES64U4.

Jeg ville nok vælge at være ligeglad. De er perfekte H0 modeller. Fordelen ved Märklin er at du slipper for at sætte delene på. PIKO modellen skal du være opmærksom på kan være en ældre Hobby-model, de har to forskellige Taurus modeller. Så tjek lige op på det inden du evt. køber den.
Ksn1205 skrev: 14 mar 2018, 19:27ved i om PIKO forsætter med esu dekoder?? og har noget om at roco går væk fra zimo? men til hvad?? ville også være rat at når man skal ændre i dekoder at det ikke er mange forskelige? synes dog at have set at PIKO vetron i pkp faver har en rød stribe under den øverste forlygte og det har roco ikke og det har den rigtige vist heller ikke.
Alle PIKOs nye "egenudviklede" dekodere er formentlig Uhlenbrock, ligesom deres nye "egenudviklede" digitalsystem er Uhlenbrock Daisy i en ny skal. Mit gæt er at ESU er ude i kulden - igen. Jeg ved ikke om Roco forlader Zimo, det har jeg ikke hørt noget om.

Som dekodermarkedet ser ud nu, så skal du forvente at fremtiden byder på mange forskellige dekodere og du skal forvente at den gode tid med standardstik til dekodere går væk. Flere og flere producenter skider standarderne et stykke og introducerer diverse afhængigheder til SUSI forbindelser, som kun gør livet surt for kunden (BRAWA, LS bl.a.). Pt. er PIKO den eneste som troligt satser på PluX22 uden "dikkedarer".

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Ksn1205
Ledvogter
Indlæg: 173
Tilmeldt: 15 apr 2017, 09:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Roco eller PIKO

Indlæg af Ksn1205 »

Søren skrev: 14 mar 2018, 19:59
Alle PIKOs nye "egenudviklede" dekodere er formentlig Uhlenbrock, ligesom deres nye "egenudviklede" digitalsystem er Uhlenbrock Daisy i en ny skal. Mit gæt er at ESU er ude i kulden - igen. Jeg ved ikke om Roco forlader Zimo, det har jeg ikke hørt noget om.

Som dekodermarkedet ser ud nu, så skal du forvente at fremtiden byder på mange forskellige dekodere og du skal forvente at den gode tid med standardstik til dekodere går væk. Flere og flere producenter skider standarderne et stykke og introducerer diverse afhængigheder til SUSI forbindelser, som kun gør livet surt for kunden (BRAWA, LS bl.a.). Pt. er PIKO den eneste som troligt satser på PluX22 uden "dikkedarer".
Kan være man bare skal vente og håbe Märklin komme med de samme farver som roco og PIKO på deres vectron og så er man sikker på mfx understøttelse og hvis Märklin en dag laver noget tilbage melding ligesom railcom på deres mfx ville det ikke være dumt, men det er vist en anden snark....
Ksn1205
Ledvogter
Indlæg: 173
Tilmeldt: 15 apr 2017, 09:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Roco eller PIKO

Indlæg af Ksn1205 »

Hej igen nu har jeg endelig fået taget lidt billeder og rundt en måde at ligge den ind på håber jeg. Det er i Google fotos. Men synes der er lidt af en stærkere forskel på en roco og en märklin lige på den model og så vidt jeg ved er det ens i størlserne i virkeligheden kaldes bare noget forskelligt om den er tysk eller østrigsk..

https://photos.app.goo.gl/TSGlSWNRFJRn1xWC2
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Roco eller PIKO

Indlæg af Søren »

Vil du ikke godt måle deres længde? Billedet viser ganske rigtigt en længdeforskel, men vi har ind til videre kun længderne fra katalogerne. Så prøv at måle dem.

Kataloget viser dog at Märklin-modellen formentlig har længde som en ES64U4 og altså må forventes at være længere end Roco'en.

I øvrigt, når du citerer tekst, vil du så ikke godt skære det væk som du ikke citerer på, det er lidt langt at scrolle ned over de samme indlæg i en anden farve. ;-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar