Moderniseret Roco Ludmilla

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Moderniseret Roco Ludmilla

Indlæg af moppe »

Jeg har vidst tidligere talt om min forkærlighed for Ludmillaer.

Nu har jeg i den sidste uges tid haft en ny Ludmilla i hånden.
Mere specifikt handler det om Rocos "billigmodel" af 232 238-6 med lyd.

Når jeg skriver "billigmodel", handler det om at den stammer fra Rocos starter serie som genkendes på 5XXXX serie varenummer. Denne har varenummer 52461 og er fremstillet på Rocos nye fabrik i Vietnam. LIsteprisen er 195€, eller godt 1500 danske kroner for digital udgave med lyd.

Når jeg skriver moderniseret, betyder det at den er blevet opgraderet med ny indmad, mere om det senere.


Først et par billeder:
001.jpg
002.jpg
Udefra ligner den det den er: En Roco Ludmilla, sådan har de set ud i 20 år.

Og kigger vi ind i overdelen er den også fuldstændigt den samme som den altid hr været
003.jpg
Men kigger vi så på det under overdelen så kommer det nye. Ikke mekanikken, den er stadig den samme som den altid har været, men det nye print.
004.jpg
Her tæt på ses dekoderen, der er monteret på undersiden af printet. Den sidder i et PluX16 stik.
005.jpg
I den anden ende af printet sidder højttaleren monteret, igen på undersiden.
006.jpg
Midt på printet, hvor der i de gamle lokomotiver sidder 2 glødepærer er der i dag sådan nogle sjove "plasticdimser". Det er lyskasser, hvor en lysdiode sidder på printet og lyser op i.
007.jpg
008.jpg
Med 16 pins dekoder, er det nu muligt at slukke lyset i den ene ende af lokomotivet separat, hvilket har været savnet ved mange af Rocos lokomotiver.

Lyset er lige ved at være for skarpt, her et billede af front og slutbelysning:
009.jpg
010.jpg

Hvordan kører den så?
Som en Roco Ludmilla. Det vil sige stille og roligt og trækker som en okse.

Hvordan lyder den?
Nogenlunde som en Ludmilla :-)

Klaus
Besvar