Patinere lasercut hvad gør I andre?

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Patinere lasercut hvad gør I andre?

Indlæg af Søren »

Er der nogen der har praktisk erfaring med at patinere lasercut bygninger? Jeg er vandt til plastikbyggesæt, som jeg holder meget af, men lasercut har jo også sin charme. Jeg kan dog ikke bruge de samme teknikker til patinering, da jeg benytter washes til mine modeller. Vand og pap er ikke ligefrem kompatible.

Så hvad gør I andre? Er der nogle tips og tricks? Umiddelbart tænker jeg på pulver, men det er jo helt andre fremgangsmåder. Hvis nogen vil øse ud af erfaringerne, så giv endelig lyd. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Anders63
Lokomotivfører
Indlæg: 202
Tilmeldt: 27 feb 2016, 19:49
Digital: Ja

Re: Patinere lasercut hvad gør I andre?

Indlæg af Anders63 »

Man ska inte använda akrylfärger på laser cut pappkartonger för dom skrynklar annars eftersom akrylfärger innehåller vatten.
Jag målar med Humbrol enamel utspätt med special thinner.
Jag använder också färgpigment och borsta på byggnader för att få dom vädersmutsad.
Bifogar här några bilder som resultatet:
DSC_0005_612.JPG
DSC_0004_611.JPG
DSC_0003_610.JPG
DSC_0002_609.JPG
Vedhæftede filer
DSC_0001_608.JPG
jas28
Trafikelev
Indlæg: 9
Tilmeldt: 17 nov 2013, 20:31
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Harndrup, Fyn

Re: Patinere lasercut hvad gør I andre?

Indlæg af jas28 »

Hej Søren

Jeg er også stødt ind i problemer med lasercut huse og tilbehør. Bruger også normalt washes. Når det bruges på lasercut af træ eller karton løber det ud med årestrukturen og kartonet bliver opblødt og tørre op med et ikke brugbart resultat.
Har prøvet med pulver og tilhørende spraylim, jeg syndes det er svært at styre pulveret og få det fordelt rigtig, da overfladen er ru og uensartet, og limen gør at kartonet ”flimmer” og buer.
MEN, MEN min datter laver decoupage, så jeg har fået den ide at give lasercut tingene en gang mat decoupagelak på både inder og ydersider, måske 2 lag og så washes. Dette vil jeg prøve når sommer går på hæl, og for købet et par ”billige” bygninger til forsøget. Decoupagelak er jo beregnet til papir og pap og det lukker overfladen, måske lykkes det!!!!
Det virker på et stykke karton og akvarelfarve.
Måske kan dette inspirere dig og andre.

Hilsen Jørgen
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Patinere lasercut hvad gør I andre?

Indlæg af Søren »

Hej Jørgen

Tak for svar. Det lyder interessant.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar