Side 1 af 1

BR218 sammenligning.

: 05 sep 2018, 20:55
af Frank-O
Godaften Folkens 🙂

Skulle der tilfældigvis være nogen der har sammenlignet Roco og Märklins BR218 lokomotiver?

Märklins har jeg før stiftet bekendtskab med. Rigtig flot maskine!
Men jeg er bare større tilhænger af Roco mekanik og kørsel.

Kan Rocos variant tåle at blive sammenlignet på det kosmetiske? 🙂

Re: BR218 sammenligning.

: 05 sep 2018, 21:06
af Søren
Sagtens. Det er begge fine modeller.

Re: BR218 sammenligning.

: 05 sep 2018, 21:25
af Frank-O
Herligt at høre 🙂

Roco har en fin 210 som også kunne være interessant. Hvis den da er til at finde på lager nogle steder.

Re: BR218 sammenligning.

: 05 sep 2018, 22:01
af moppe
Hej Frank

Rocos 218 i 72xxx og 73xxx serien er rigtigt lækre maskiner, på samme vis som deres 210'er og Fleischmann 215/225.


Klaus

Re: BR218 sammenligning.

: 05 sep 2018, 22:03
af Søren
Jeg uddyber lige min kommentar. Jeg vil sige det er hip som hap. Jeg har en Trix 218'er (som er samme model som Märklins, blot 2-skinne). Den er rigtig fin og den kører godt.

Nu er BR 218 ikke verdens mest detaljerede forbillede. Det er nok også derfor at modellen er den evige startsæt model. Trix/Märklin modellen udmærker sig ved de samme detaljer, som du også finder på Rocos model. Det er påsatte håndbøjler og diverse andre detaljer. Modellen har træk på alle 4 aksler, ligesom Roco'en og en 5-polet motor med svinghjul; igen ligesom Roco'en.

Trix-modellen har overdel af metal, hvor Roco'en er af plastik. Det har betydning for nogle, det har ikke betydning for mig. Smag og behag.

Trix-modellen har sine NEM-skakter monteret på boggien, hvor Roco-modellen har kulisseføring. Det har ikke den store praktiske betydning, da de begge kobler tæt med vognene. For nogen er det vigtigt med kulisseføring, så det er værd at nævne. Jeg foretrækker kulisseføring, men hvis boggie-koblingen er bygget ordentligt, så er det en udmærket løsning. Der er stadig mange modeller hvor man bygger det på den måde (inkl. flere Roco-modeller). Det giver oftest acceptable løsninger. Boggie-koblingen må ikke forveksles med pivot-koblinger. De er 100% no-go hos mig.

Begge modeller har LED belysning, så de røde sluttere kan slukkes imod vognene. Stort plus!

Jeg har ikke rigtig mere info, men så kan andre jo byde ind. 🙂

Frank, du har tydeligvis spottet det, men for god ordens skyld skal nævnes at Märklin har to versioner af BR 218. Der er en startsæt model som er ultra skrabet. Dens motor er også den gamle larmende motortype. Den må man ikke forveksle med den nyere (og dyrere) udgave af BR 218. Så det er værd at have i baghovedet, hvis man synes prisen er lidt for lav. Så er det nok den ældre model. Et billede burde afsløre hvilken model det er.

Re: BR218 sammenligning.

: 05 sep 2018, 23:25
af Frank-O
Tusind tak til jer begge, for kyndig info 🙂

Jeg skal vist shoppe lidt nye sager i den kommende weekend.
Jeg tror jeg starter med to maskiner fra Roco i udførelser fra 2016 og 2017 🙂

Fortsat god aften gutter.

Re: BR218 sammenligning.

: 07 sep 2018, 00:41
af Swampthing
En anden lille detalje ved Roco's 218'er er at der kan fås sneplov til den. Jeg ved ikke om den følger med når man køber modellen, da min er købt brugt, og ikke har den. Derimod har jeg den på en 215'er (4151B), hvor den er købt som original Roco tilbehør.
sneplov.jpg
160-216.jpg
Her er det forøvrigt en Märlkin V160 og en Roco 215'er ved siden af hinanden

Re: BR218 sammenligning.

: 07 sep 2018, 05:54
af moppe
Hej Jan

Den 215’er du har der er den gamle model der stammer fra 1975 og som i dag stadig bruges i startsæt.

De nye med varenummer i 72xxx og 73xxx serien er noget helt andet.



Klaus

Re: BR218 sammenligning.

: 08 sep 2018, 21:30
af Frank-O
Så er spørgsmålet nu bare hvor jeg finder vogne til de nye maskiner 🙂

Jeg har et ÖBB intercity i tankerne.
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... 17&lang=en

Nederste på denne side...

Er vi ude i noget ACME måske?
De plejer da i hvertfald at være gode for nogle flotte moderne vogne 🙂