Twindexx mellemvogne fra Trix (og Märklin)

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Twindexx mellemvogne fra Trix (og Märklin)

Indlæg af Søren »

Hejsa

Så fik jeg endelig mine Bombardier Twindexx mellemvogne fra Trix. De var i årets nyheder og har været længe undervejs, men nu er de her. Styrevognen og den sidste mellemvogn lander i december. Herefter er det muligt at oprangere en prototypisk stamme på 5 vogne + IC lok.


Forbilledet

Twindexx (navnet oprinder formentlig af leg med ordene "twin deck", "two decks"; altså dobbeltdækker). Det er 5. generation af Bombardiers ekstremt populære dobbeltdækkervogne, hvor de tidligere generationer kan ses overalt i regionaltrafikken i Tyskland, men også herhjemme i Danmark. Siden 1992 er der produceret over 2000 dobbeltdækkervogne hos Bombardier Transportation.

Der findes to typer af Twindexx vogne: Vario og Express.

Twindexx Vario vognene er beregnet til at køre et sted mellem 160 km/t og 189 km/t (på option). Twindexx Express vognene er designet til at køre mellem 200 km/t og 230 km/t (på option).

DB Fjerntrafik har siden 12. december 2015 indsat dobbeltdækker InterCity-tog under betegnelsen "IC2". Til det formål blev der anskaffet 27 tog, som hver består af 4 mellemvogne og 1 styrevogn, samt et lokomotiv af typen Bombardier Traxx P160 AC2 (bedre kendt som BR 146.5). Dobbeltdækkervognene er bygget til 189 km/t i fremtiden, men grundet lokomotivet kører vognene pt. kun 160 km/t.

Et tog kan medtage 469 passagerer, hvoraf 70 er på første klasse.

De nye vogne ligner DSB's vogne, men det er ikke samme vogn. DSBs vogne er af en ældre generation.

Modellerne

Trix modellerne er af typen Twindexx Vario. Til Twindexx Vario hører også en motoriseret styrevogn, men denne er ikke i Trix og Märklin sortimentet (endnu! Hvem ved...!). Både DB Regio og Schleswig Holstein-Express benytter sig også af Twindexx vogne, samt den tilhørende motoriserede styrevogn.
IMG_20181128_180440.jpg
IMG_20181128_180659.jpg
IMG_20181128_180706.jpg
Samlet set giver vognene fra Trix et korrekt oprangeret IC2 tog. Alle vogne har individuelle numre og vognenes rækkefølge fremgår af destinationsskiltene på siden af vognen. Det drejer sig om følgende vogne:

DBpbzfa 668.2, 2. klasse, styrevogn, <skal bestemmes>. Ordensnummer (rækkefølge i toget): 1.
DBpza 682.2, 2. Klasse, mellemvogn, 50 80 26 81418-8. Ordensnummer: 2.
DBpza 682.2, 2. Klasse, mellemvogn, <skal bestemmes>. Ordensnummer: 3.
DBpza 682.2, 2. Klasse, mellemvogn, 50 80 26 81442-8. Ordensnummer: 4.
DApza 687.2, 1. Klasse, mellemvogn, 50 80 26 81163-2. Ordensnummer: 5.

Vognenes forbillede kører som IC 2035 fra Norddeich til Leizpig Hbf. Destinationsskiltene på vogne og lokomotiv afspejler dette.

Vognene sælges separat. Samlet pris for vognene er 4050 kr.

Detaljer

Vognene de første dobbeltdækkere produceret i længdeskala 1:93,5. Hvilket er super velkomment! Denne serie af vognmodeller mangler dobbeltdækkere.

Længdeskala 1:93,5 betyder, at længden på vognen er 282 mm (altså 21 mm kortere end de 303 mm vognen ellers ville have været i 1:87). Da styrevognen forbilledligt er længere end mellemvognene, så ville den normalt være omsat til 282 mm også. MEN da afstanden mellem boggierne er den samme som på mellemvognene, så har det været muligt at omsætte styrevognen i korrekt 1:93,5. Styrevognens længde bliver derfor 292 mm. Dette er uden at gå på kompromis med vognens evne til at passere master og signaler på små radier.

Mindste kompatible radius med signaler og køreledningsmaster er 360 mm (Märklin/Trix R1, Roco R2).
IMG_20181128_180630.jpg
Vognene er omsat i vanlig stil og de udvendige detaljer giver et rigtig godt indtryk. De mange påskrifter står klart og tydeligt. Indretningen, selvom den er sparsom, afspejler forbilledet.

Indretningen er ensfarvet og støbt i ét stykke pr. etage. 2. klasse vognene har blå sæder, hvor 1. klasse vognene har grå sæder. Indretningen afspejler korrekt de forskelle der findes i de to vogntyper. Du kan f.eks. se at 1. klasse vognen har bredere borde.
IMG_20181126_172104.jpg
IMG_20181126_172055.jpg
IMG_20181128_175948.jpg
Det er ikke verdens mest detaljerede indretning, og hvis du sammenligner indretningen med BRAWAs version af vognene, så har indretningen i BRAWA vognen lidt flere detaljer. Bemærk i den forbindelse at BRAWA vognene kommer både med og uden indvendig belysning. Trix vognene er med indvendig belysning, og det er den pris der skal sammenlignes på. BRAWAs model er samlet set omkring 1500 kr. dyrere end modellen fra Trix.

Jeg kan godt leve med den sparsomme indretning, samme stil som også findes hos f.eks. PIKO. Jeg har ikke brug for baggagenet og andre detaljer jeg alligevel ikke kan se når musikken spiller. Jeg synes det er et udmærket sted at spare.

Her er et link til billeder af indretningen hos forbilledet. Bemærk farveforskellene mellem 1. og 2. klasse. Styrevognen får også cykelafdeling og flexrum. https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/D/D ... hp?lang=de

Vognene har mange detaljer. En af de mere markante er de automatiske dørtrin på siden af boggierne. De er afbilledet i sammenfoldet tilstand.

Boggierne er en model af typen Görlitz.
IMG_20181128_185217.jpg
Vanen tro er vognene ekstremt nemme at skille ad. Klips gummivulsterne af og løft vognkassen op. Super nemt! Det er virkelig en af de ting jeg elsker ved Märklin/Trix vogne: Ingen problemer med at skille dem ad. Simpelt og enkelt koncept der bare fungerer.

Det er praktisk hvis du skal montere indvendig belysning eller hvis du af andre årsager skal ind i vognen.
IMG_20181126_172208.jpg

Den indvendige belysning

Tidligere har Trix modeller af UIC vogne med indvendig belysning været selvstændige kredsløb med strømoptag på alle 8 hjul.

Som noget nyt forsøger man nu med fælles strømoptag og fælles retur i vognenes boggier. Styrevognen har mulighed for at tænde og slukke den indvendige belysning med den indbyggede funktionsdekoder. Styrevognen har desuden kontrol af frontlys (rød/hvid).

Har du ikke styrevognen (som jeg pt. mangler), så kan du blot vende en vogn modsat de andre og vupti, så er der lys i hele toget. Märklin versionen har ikke denne funktion, da den i sagens natur er afhængig af styrevognens slæbesko. Man kan ikke vinde hver gang.

Den strømførende kobling er af den ny type, der kobler let og enkelt uden at du skal hamre vognene sammen. Koblingen har kun 1 pol, som hos Trix benyttes til strømmen.
IMG_20181127_201622.jpg
Ledningsføringen ved trapperne er monteret så ledningerne ikke kan ses udefra. Meget lækkert.
IMG_20181126_172137.jpg
Alle destinationsskiltene er oplyste og hvert destinationsskilt fortæller vognens rækkefølge i toget.
IMG_20181128_185059.jpg
Destinationen er "Leipzig Hbf".
IMG_20181128_185143.jpg
Strømoptaget er "akselslæbere". Strømoptaget er designet til kun at være stelforbindelse. Boggierne har dog huller til montering af Trix boggie strømoptag (varenummer 66720). Dermed kan du flytte strømoptaget til hjulskiverne i stedet, og du kan tage strøm op på alle vogne, hvis du ønsker det. Vær opmærksom på at det vil kræve en udskiftning af den 1-polede kobling.

Lokomotivet

Selvom dette egentlig drejer sig om vognene, så kommer lige et par ord om lokomotivet. Lokomotivet er en model af BR 146.5.

Vigtigt at bemærke: Lokomotivet er IKKE den sædvanlige "Hobby"-udgave som Märklin/Trix har masseproduceret i flere år. Det er en meget fint detaljeret model med kortkoblingskulisse, påsatte vinduesvisker osv.
IMG_20181128_184913.jpg
Lokomotivet bliver leveret med lyd og har et hav af lydeffekter. Standardeffekter som horn, koblingslyd osv. Vi har efterhånden set det allesammen.

Jeg vil dog fremhæve at lokomotivet har stationsudkald for en lang række stationer på strækningen. Det betyder at du kan få lokomotivet til at remse stationerne op efterhånden som det kører. "Næste stop er Leipzig", "Næste stop er Bremen" osv. Stationerne kommer i den korrekte rækkefølge. Når du kommer til endestationen, skifter du retning og stationerne bliver remset op i modsatte rækkefølge. Det er en super sjov lydeffekt.

Lokomotivet kan desuden slukke lyset ind mod vognene, præcis som det forventes af modeller i dag, og det kan tænde sit rangerlys. Destinationsskiltet matcher vognen (Leipzig Hbf) og er belyst. Det tænder sammen med frontlyset, og kan altså ikke slukkes separat.

Lokomotivet har nummer 146 575.
IMG_20181128_184936.jpg
Til vognene kan også fås en lang række andre lokomotiver fra andre producenter. PIKO producerer en meget fin model som er prismæssigt noget billigere end Trix-modellen, men det har så hverken lyd eller lys i destinationsskiltet. PIKO modellen kan bringes til at slukke lyset ind mod vognene, hvis du modificerer bundkortet i lokomotivet. Det kan du læse om her: viewtopic.php?t=2317

PIKO producerer desuden lokomotivet Bombardier Traxx P160 AC3 (BR 147) som også kan køre med vognene. Her er der faktisk belyst destinationsskilt. Lyd kan eftermonteres, og begge modeller leveres med resonanskammer.


Konklusion

Alt i alt nogle meget fine vogne, de har pæne detaljer, det er rart at der endelig kommer dobbeltdækkere der ikke er 1:100 eller fantasimodel baseret på tidligere dobbeltdækkere. De er 1:93,5 og det er et meget fint kompromis. Modellerne er forbilledligt korrekt udført med de mange detaljer der kendetegner Twindexx vognene.

Jeg kunne godt have tænkt mig, at den indvendige belysning var valgfri. Jeg kan godt lide ideen om at jeg selv kan bestemme, hvornår jeg vil smide kronerne på den slags. Til gengæld har den fabriksindbyggede belysning betydet at jeg så har fået belysning i destinationsskiltene på siden af vognene. Så du vinder lidt på den front.

Når det så er sagt, så er den indvendige belysning meget flot. Den er pænt afstemt og lyser ikke som en højfjeldssol (sådan som Hobbytrades dobbeltdækkere gjorde).

Grundet den indvendige belysning kommer vognenes pris over prisen på BRAWAs billig-udgave uden indvendig belysning. BRAWA modellen er 725 kr. billigere end Trix-modellen. Det er jeg ikke helt tilfreds med, når jeg tænker på den sparsomme indretning i Trix vognen. BRAWA advarer dog om at deres model ikke kan få eftermonteret indvendig belysning. Jeg vil sige: Selvfølgelig kan den det; i hvert fald med lidt snilde.

Prisen BRAWA modellen med indvendig belysning ligger omkring 1500 kr. over Trix-modellen. Er du ligeglad med indvendig belysning, skal du overveje hvad der betyder noget for dig med henblik på forskellen mellem modellerne.

Den indvendige indretning er simpel, men pænt udført. Det er fint at der er gjort forskel på farverne i vognene og det er fint at der er forskelle på 1. og 2. klasse. Der er mange detaljer som f.eks. dørtrin. Vognene er supernemme at skille ad, og det betyder virkelig noget for mig.

Med de mange vogne der efterhånden kører på skinnerne i forskellige farver, og med den motoriserede styrevogn som ses i blandt andet regionaltog i Tyskland - og som en anden en håber på i model, så er vejen banet for mange spændende vogne i fremtiden.

Alt i alt: Fedt! Fedt!

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Cargoman
Godsforvalter
Indlæg: 131
Tilmeldt: 27 apr 2015, 21:01
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Line
Geografisk sted: Devils Island
Kontakt:

Re: Twindexx mellemvogne fra Trix (og Märklin)

Indlæg af Cargoman »

Hej Søren.


Tillykke med dit nye legetøj. Det er et fedt tog, og det er også fedt at se på i H0.

Den lidt kortere vognlængde er ikke noget der skæmmer øjet, hvilket moderne vogne i 1:100 ellers gør. Det er, som du selv skriver, et meget godt kompromis der er lavet der.

Med hensyn til indretningen er det rigtigt nok, at det er begrænset, hvor mange detaljer man lægger mærke til, når først det ruller. Jeg tror dog alligevel, at jeg ville give lidt farve til den ellers ensfarvede indretning, for eksempel til bordene og bagagereolerne. De mange vinduer og lyset i vognene gør det nemt at se ind.

Og mon så ikke også at Märklin/Trix kommer med en hvid 147-er, når de nu allerede har TRAXX AC3 på programmet?
Med venlig hilsen
Rene
_____________________________________
Moderne tog på danske skinner
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Twindexx mellemvogne fra Trix (og Märklin)

Indlæg af Søren »

Hej Rene

Helt klart. Bordene kunne sagtens klare lidt træfarve, så de afspejler bordene i forbilledet. Det kan godt være jeg gør noget ved det. Det ville være en nem lille ting.

Jeg tænker der kommer en hvid 147, hvis ikke andet så i Märklin-programmet. På 2-skinne-siden er PIKOs model en rigtig fin kandidat. Til forskel fra Märklin-modellen, kommer PIKO'en også med kortkoblingskulisse. Det foretrækker jeg selv. Jeg har dog ingen planer om yderligere IC-modeller, da brugen af lokomotiverne er stærkt begrænsede uden deres vogne.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Twindexx mellemvogne fra Trix (og Märklin)

Indlæg af Søren »

Opdatering vedr. lokomotivet.

Jeg har nu haft lokomotivet ude og køre lidt. Det kører som udgangspunkt rigtig fint.

Jeg er super kritisk med mine lokomotivers køreegenskaber, så jeg bemærkede en "rallelyd", nærmest metallisk, ved de nedre køretrin, så jeg "poppede the hood" på lokomotivet og kiggede indenfor.

Det viser sig, at hvis du sætter en finger eller skruetrækker på motoren stopper rallelyden. Motoren kan altså ryste ved de nedre køretrin, formentlig fordi den ikke hviler 100% i sit leje. Motoren er holdt nede af en lille stump skumtape, som sidder i klemme mellem motor og plastkappen oven på motoren. Dette er meget almindeligt og ikke en dårlig konstruktion, men der er tydeligvis ikke nok skumtape. Jeg satte derfor en tykkere skumtape ind i mellemrummet. Derved stopper rallelyden og lokomotivet kører nu mere støjsvagt.

Hvis du benytter dobbeltklæbende skumtape (dekoder-tape) så undlad at fjerne den ene beskyttelsesside. Du vil ikke ønske dig, at motoren hænger fast i toppladen!

Løsningen var heldigvis simpel, det er blot en smule skuffende at skulle foretage sådanne justeringer. De fleste havde måske aldrig tænkt over det. Nu havde jeg tilfældigvis et par andre modeller baseret på samme platform, der netop ikke raller, så måske derfor stod det mere tydeligt for mig.

Det kan godt være jeg er pernittengryn eller forlanger for meget. Jeg ved det ikke.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

PeWi
Trafikelev
Indlæg: 3
Tilmeldt: 03 dec 2018, 10:10
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Twindexx mellemvogne fra Trix (og Märklin)

Indlæg af PeWi »

Tak for et meget fint, sagligt, positivt men også konstruktivt og velformuleret indlæg.
Et herhjemmeværende større modeltogs blad kunne lære meget af en sådan gennemgang!

Det er absolut en appetitvækker, og jeg kan nok ikke vente, til engang lok og vogne kommer i dansk udgave.
Cargoman
Godsforvalter
Indlæg: 131
Tilmeldt: 27 apr 2015, 21:01
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Line
Geografisk sted: Devils Island
Kontakt:

Re: Twindexx mellemvogne fra Trix (og Märklin)

Indlæg af Cargoman »

PeWi skrev: 04 dec 2018, 09:28
Det er absolut en appetitvækker, og jeg kan nok ikke vente, til engang lok og vogne kommer i dansk udgave.
Hvis det er ovennævnte tog, som du venter i en dansk udgave, så tror jeg, at du kommer til at vente længe. Med mindre du ved noget, som jeg ikke ved.
Med venlig hilsen
Rene
_____________________________________
Moderne tog på danske skinner
Besvar