Roco 2019 nyhedskatalog

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Roco 2019 nyhedskatalog

Indlæg af moppe »

I strømmen af nyhedskataloger, blev det nu Roco's tur til at komme med nyheder.

Link til katalog er at finde her:
https://www.roco.cc/uploads/news/Katalo ... 019_DE.pdf

Jeg må sige at det overrasker mig positivt!

Alene at der på forsiden er en ETA150 / BR515 akkumulatormotorvogn, en nykonstruktion som jeg ikke vil afvise bliver en succes.

Den lille T3 og K.P.E.V. personvogne er direkte overtaget fra Fleischmann. T3/BR 89.7 er en gammel, men super stabil konstruktion, der kører fint. Vi har i Hadsten 2 i den daglige drift.

23 001 og 002 undrer mig lidt. De er de to prototype lokomotiver, der kom aldrig flere i det udseende, så det er noget af en økonomisk satsning, der ikke er mulighed for at bygge i flere varianter.

EC „Leonardo da Vinci“ vognsættene er en fin ide, hvor man få et spraglet tog, med et forbillede. Dog spøjst at de vil sætte en 110'er foran, når de nu har fundet et billede med en 103'er. Men sidstnævnte er vidst ikke i program lige nu.

Og så vælter der frem med Vectron'er i alle mulige varianter - også Hectorrail.

Det glæder mig også at der kommer Hobby Trade to-etagers vogne (DoSto), håber de har fået opgraderet elektronikken, så lyset ikke er lavet som i de tidligere versioner.

Der kommer også en ny Köf / BR333 der - som en del andre nyheder i år - kommer med en nyudviklet rangerkobling. Det vælter bare frem med nye ranbgerlokomotiver. Roco har tre i dette katalog, PIKO og ESU kom(mer) også begge med nyudviklede rangerkoblniger

BR 211 i "starter" serien, har nu fået PluX dekoder, separat styring af lys og LED belysning. Grundkonstruktionen af lokomotivet er "herregammel", men den kører simpelthen fantastisk. Det eneste der taler imod den nu er manglende kortkoblingskulisse.

628.4 i mintgrøn, er en naturlig videreførelse af den 628.4 der kom sidste år (hov, den har jeg skrevet om tidligere, har jeg ikke?)

Lumilla i nye formvarianter, herunder BR 233

DDR BR 110 ("Øst V100") nu også med PluX dekodere, separat styring af belysning og ikke mindst lyd.

Så har Roco valgt også at udgive de to "Regierungszuglokomotiven" fra DDR. Det tilhørende vognsæt bliver det dog ikke til, her henviser de til Tillig sættet.

Beilhack sneslyngen kommer i diverse formvarianter.


Der kommer også "det perfekte startsæt" med varenummer 51312. En BR218 dieselmaskine, med tre godsvogne, en åben, en lukket og en lille containervogn. Hertil en z21start og multimaus. Det er det perfekte begyndertog til en nysgerrig dreng :-)

Midt i alle 1:87 vognene, dukker der så lidt 1:93,5 vogne op. Det er igen Fleischmann "efterladenskaber".

Så er der nyudviklede T3 "lommevogne"......


Puha, potentielt set, kunne det godt kommer til at blive et dyrt år!


Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Roco 2019 nyhedskatalog

Indlæg af Søren »

Akku-motorvognen er en overraskelse. Den har manglet i mange år. Det skal nok blive en succes.

Jeg synes 110'eren er et fint lokomotiv til EuroCity stammen, det er en IC klassiker. Valget af billede undrer dog også mig, men der er ca. 1 fantasillion BR 103 på brugtmarkedet, så der kan man snildt finde sig en. Formentlig også billigt.

HobbyTrade Dostoerne håber jeg virkelig har fået en "opgradering" så de fremstår mere Roco-værdige. Modellerne er flot udført med detaljer osv., men finishen synes jeg efterlod lidt at ønske. Den indvendige belysning er elendig og der håber jeg også at Roco har fået gjort noget ved det.

BR 211 og BR 212 i starter serien er fantastiske modeller. Selv overfor moderne udgaver er den fuldt på højde. Alternativet fra Märklin/Trix har heller ikke kortkoblingskulisse, så her er noget at arbejde med for andre. Jeg forventer at PIKO bringer modellen på markedet inden længe.

Regeringslokomotiverne var en overraskelse, specielt fordi jeg sidste år anskaffede PIKOs versioner. Havde jeg vidst at Roco kom med begge numre, så havde jeg måske ventet. Nu er spørgsmålet så om der skal sadles om. Det store spørgsmål er bl.a. om Rocos "PluX22" nu også er ægte Plux22 og ikke "Zimo-only" som deres Vectron'er. Totalt no-go at kalde det Plux22 og så virker det kun med Zimo.

Flere af vognene i Roco kataloget er 1:93,5. De er blandet med de andre vogne, så man skal holde øje med vognlængderne, hvis man går efter 1:87 vognene. Jeg synes det er lidt en uskik at blandet dem på den måde. Det burde være gjort mere tydeligt. Det er sygt skuffende at overse det, og så bestille en vogn man ender med ikke at kunne bruge.

Umiddelbart er regeringslokomotiverne interessante for mig. Måske nogle af de andre DDR modeller.

Her er min foreløbigeTillig-stamme med PIKO loks.
piko_regierungszug_tillig.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: Roco 2019 nyhedskatalog

Indlæg af moppe »

Nu er det ved at være tid til den nye Köf.

https://www.roco.cc/de/product/243685-7 ... ducts.html

Kigger man i brugsanvisningen finder man ud af at dens opbygning er lidt speciel og der har derfor skabt lidt røre og der har været spørgsmål til Roco.

Den har kun træk på en af de to aksler.

For sat.. da, hvad tænker de på? De gamle Köf Roco lavede havde træk på begge aksler.

Roco har så svaret igen med en video.
[media] [/media]

Den slæber på to vogne, der er læsset med i alt 440 gram dødvægt op gennen spiralen, standser halvvejs og går fint i gang igen.
Det er det jeg kalder svar på tiltale :)


Klaus
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Roco 2019 nyhedskatalog

Indlæg af Søren »

moppe skrev: 17 okt 2019, 00:00 Den slæber på to vogne, der er læsset med i alt 440 gram dødvægt op gennen spiralen, standser halvvejs og går fint i gang igen.
"Ja, men på mine 10% stigninger, der går den jo nok i stå. Sådan noget låård!" /ironi off

Det er fint med en video, så er der jo kastet lys over det.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Roco 2019 nyhedskatalog

Indlæg af Søren »

Her er forklaringen på den øgede trækkraft: To fede hæfteringe. 😊
roco_koef.jpg

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Besvar