AC / DC

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

AC / DC

Indlæg af bygger01 »

Hvordan er forholdet - er jeg helt alene med AC - eller er der de sædvanlige 50 / 50

Kan man også i dette Forum lave en afstemning, eller hvordan kan man se hvordan vandene deler sig ....

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Erik Olsen
Lokomotivfører
Indlæg: 266
Tilmeldt: 05 aug 2011, 13:48
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: AC / DC

Indlæg af Erik Olsen »

bygger01 skrev:Hvordan er forholdet - er jeg helt alene med AC - eller er der de sædvanlige 50 / 50
Det kommer vel an på hvad du egentlig mener. Jer H0-folk har det med at tro at I er hele verden. Jeg kender også nogle som kører eller har kørt treskinnedrift DC. Måske er det ikke AC/DC du mener, men treskinnedrift/toskinnedrift. Så vidt jeg ved har en del nyere Märklin-lokomotiver DC-motorer, og Motorola's digitalsystem er vel også AC?

I skala N er vi ret mange som kører toskinnedrift, hvor mange der så kører AC og hvor mange der kører DC tør jeg ikke sige. DCC digitaldrift er vel nærmest AC. I skala 0 har der været en del som har kørt treskinnedrift DC, men der er en del af dem som i de senere år er gået over til toskinnedrift, og nogle af dem vælger DCC (=AC) frem for DC.

Hvis du er godt og grundigt forvirret, så er det med vilje. Der er ingen grund til at tale om AC og DC, det vigtigste er hvordan man får kørestrømmen leveret til modellernes motorer. Det mest tåbelige jeg har set, er når nogen taler om AC-hjul. Som om hjulene havde ret meget med strømmen at gøre.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: AC / DC

Indlæg af bygger01 »

Du skal Du ikke hænge Dig i småting

Jeg mente H0, og så "burde" Du vide, at jeg mente Märklin og så resten .......

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Erik Olsen
Lokomotivfører
Indlæg: 266
Tilmeldt: 05 aug 2011, 13:48
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: AC / DC

Indlæg af Erik Olsen »

bygger01 skrev:Du skal Du hænge Dig i småting. Jeg mente H0, og så "burde" Du vide, at jeg mente Märklin og så resten .......
Ja, jeg hænger mig i småting som du skriver, men netop når det gælder denne diskussion, så elsker jeg at spille snotdum.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: AC / DC

Indlæg af bygger01 »

Du skal Du ikke hænge Dig i småting
Jeg skrev det modsatte - Du skal ikke ...

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: AC / DC

Indlæg af gert »

Hej

Ja de gamle begreber AC og DC som synonym for 2 og 3 skinne drift burdes aflives for stedse, idet de ingen relevans har for nutidigt modeltog.

Lad os holde os til begreber som 2 og 3 skinnedrift, analog og digital styring. Så er der ingen misforståelser.

Og der er ikke behov for at diskutere hvilket system der er bedst. Det bringer bare forum på afveje.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: AC / DC

Indlæg af Søren »

Hejsa Steff
bygger01 skrev:Hvordan er forholdet - er jeg helt alene med AC - eller er der de sædvanlige 50 / 50
Kan man også i dette Forum lave en afstemning, eller hvordan kan man se hvordan vandene deler sig ....
Skalaene og systemer fordeler sig pt. således:
H0 - 2-skinne - 15 stk
H0 - 3-skinne - 5 stk
N - 3 stk

"Kører du digital" fordeler sig således:
Ja - 23
Nej - 2

Så du er ikke alene med at køre Märklin. :-) Jeg vil godt opfordre til, at vi ikke bruger tid på at diskutere AC/DC/2-skinne/3-skinne, men i stedet gå til brugerens profil og se, hvad der er valgt. Det er derfor felterne er der. Jeg ved godt, at der er forskellige holdninger til det, men majoriteten kan godt regne ud hvad der menes. Det er ærgerligt at blive bitre gamle mænd over en lille detalje. :-)

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: AC / DC

Indlæg af moppe »

bygger01 skrev:Hvordan er forholdet - er jeg helt alene med AC - eller er der de sædvanlige 50 / 50
Omend jeg gerne sætter AC/DC på og hører deres Rock N' Roll Train, så er det nok ikke det du mener :-).

Klaus
2-skinne DC og AC(digital)
3-skinne AC til knægten (http://moppe.dk/gpics/teppich1.jpg)
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: AC / DC

Indlæg af bygger01 »

Så du er ikke alene med at køre Märklin. Jeg vil godt opfordre til, at vi ikke bruger tid på at diskutere AC/DC/2-skinne/3-skinne
,

Tanken var ikke at starte den sædvanlige snak - så her er vi helt enige - men jeg skrev det mere for at finde ud af, hvor jeg skal bruge min tid

Jeg ved godt, at dette forum er under opstart og behøver spørgsmål om mere grundlæggende problemer og ikke kun det sociale skriveri, som der også skal være plads til. Som "nybegynder" skal jeg nok levere den slags.

Så hvis AC / DC er opfattet som start på noget andet, har det ikke være min tanke

Så jeg kommer snart med de grundlæggende .............

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: AC / DC

Indlæg af gert »

Hej Steff.

Bare skyd løs med dine spørgsmål - alle skal nok hjælpe efter bedste formåen.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Besvar