Beregning af trækkraft på stigninger

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
Lincoln
Godsforvalter
Indlæg: 127
Tilmeldt: 30 okt 2016, 15:44
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Beregning af trækkraft på stigninger

Indlæg af Lincoln »

Er der en jernbaneingeniør til stede? :)

Jeg har nørdet lidt med mine lokomotiver. Jeg har med et digitalt pull-meter målt, hvor meget lokomotiverne kan trække på en lige, vandret strækning. Det fortæller selvfølgelig ikke noget om, hvor mange vogne, et givent lokomotiv kan trække, da det afhænger af vognenes vægt, rullemodstand mv. Der vil ikke være anden måde end på samme måde med pull-meteret at måle hvor stor trækkraft, der skal til at trække en given togstamme.

Men nu til mit spørgsmål: Hvis der eksempelvis skal en trækkraft på 100 gram til at trække en given togstamme, kan man så beregne sig frem til, hvor meget trækkraften skal være ved en stigning på X promille? I første omgang blot på en lige strækning. Jeg kan godt regne ud at der er flere faktorer, hvis der er tale om stigninger i en kurve/helix.
Skott
Lokomotivfører
Indlæg: 307
Tilmeldt: 18 jan 2013, 18:09
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: peco code 75

Re: Beregning af trækkraft på stigninger

Indlæg af Skott »

Tja, såfremt hjulene ikke spinner , så vil vil den nødv. trækkraft kunne beregnes som:

F_skråning = F_vandret / cosinus (vinklen)
/ betyder delt med :)

og vinklen kan så igen fås som inv. tangens (promillen/1000)
Cargoman
Godsforvalter
Indlæg: 131
Tilmeldt: 27 apr 2015, 21:01
Digital: Nej
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Roco Line
Geografisk sted: Devils Island
Kontakt:

Re: Beregning af trækkraft på stigninger

Indlæg af Cargoman »

Lincoln skrev: 16 mar 2019, 10:54 Er der en jernbaneingeniør til stede? :)

Jeg har nørdet lidt med mine lokomotiver. Jeg har med et digitalt pull-meter målt, hvor meget lokomotiverne kan trække på en lige, vandret strækning. Det fortæller selvfølgelig ikke noget om, hvor mange vogne, et givent lokomotiv kan trække, da det afhænger af vognenes vægt, rullemodstand mv. Der vil ikke være anden måde end på samme måde med pull-meteret at måle hvor stor trækkraft, der skal til at trække en given togstamme.

Men nu til mit spørgsmål: Hvis der eksempelvis skal en trækkraft på 100 gram til at trække en given togstamme, kan man så beregne sig frem til, hvor meget trækkraften skal være ved en stigning på X promille? I første omgang blot på en lige strækning. Jeg kan godt regne ud at der er flere faktorer, hvis der er tale om stigninger i en kurve/helix.
Der er lidt her :arrow: http://www.modelbaneteknik.dk/model/lok/berlok.htm
Det er både nørdet og langhåret :lol: :lol: Andre vil måske mene, at det er den rigtige ingeniørmæssige tilgang.
Med venlig hilsen
Rene
_____________________________________
Moderne tog på danske skinner
Lincoln
Godsforvalter
Indlæg: 127
Tilmeldt: 30 okt 2016, 15:44
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Beregning af trækkraft på stigninger

Indlæg af Lincoln »

Den første beregningsmodel så i starten ud til give nogle troværdige output.
Ved 10 promille skal trækkraften være 119 gram.
Ved 20 promille skal trækkraften være 244 gram.
Men så knækker filmen... Ved en beregning med 30 promilles stigning, så lyder resultatet på minus 666 gram! :?:

Jeg har ikke mulighed for at afprøve den anden, noget mere omfattende beregningsmetode, for langt de fleste oplysninger om toget og vognene mv. har jeg ikke.
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Beregning af trækkraft på stigninger

Indlæg af bygger01 »

Det lyder spændende med dine målinger ........

Vil du dele dine målinger på dine forskellige lokomotiver ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Lincoln
Godsforvalter
Indlæg: 127
Tilmeldt: 30 okt 2016, 15:44
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: Beregning af trækkraft på stigninger

Indlæg af Lincoln »

bygger01 skrev: 16 mar 2019, 19:37 Det lyder spændende med dine målinger ........

Vil du dele dine målinger på dine forskellige lokomotiver ?
Ja, her er nogle udvalgte modeller, startende med den laveste trækkraft:

Mä 36800 (KÖF): 15 gram (!)
Mâ 34641 (BR 365): 95 gram
Mä 30000 (BR 89): 145 gram
Mä 37725 (BR 212): 150 gram
Mä 37846 (DSB N209): 205 gram
Mä 37952 (BR 03): 220 gram
Mä 28524 (DSB MY 1112): 275 gram
Mä 37050 (BR 05): 300 gram
Mä 3756 (”Krokodil”): 305 gram
Mä 3153 (BR 120) og Mä 3057 (BR 151) med ombygningssæt 60760: 330 gram
Mä 37667 (DSB MY 1135): 375 gram
Mä 37973 (”Mikado”): 570 gram
Mä 37991 (BigBoy): 740 gram

Det var faktisk et ret lærerigt projekt. Især når det var de større lokomotiver, så var det ret tydeligt at se hvordan elmotorer har masser af bundtræk. Og (adhæsions)vægten har også meget at sige. Alt andet lige; jo tungere lok, jo bedre trækkraft.

Mest overrasket blev jeg over det amerikanske ”Mikado”, der med sine 570 gram trækker næsten dobbelt så meget som det stærkeste af de tyske damplokomotiver.

Der er selvfølgelig mange andre faktorer; slidte friktionsringe osv., der kan have betydning, men det var nu også mest for sjov at jeg lavede målingen! :)
Besvar