For stor rullemodstand med AC vogne ...

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

For stor rullemodstand med AC vogne ...

Indlæg af bygger01 »

Jeg disse 2 sæt:
Märklin 42795 & 42796
De er med strømførende koblinger og 95 har en slæbesko.
I mine øjne skulle denne stamme på 7 vogne trækkes af et passende damplokomotiv .........
Men med en BR01 & 03 eller lignende, som jeg har prøvet med, er der for stor rullemodstand, og f.eks. i vores stigninger på 2% er der problemer.
En Märklin MY'er slæber dem rundt uden at trækhjulene glider.
Har også prøvet dem hver for sig og alle 7 synes at have samme rullemodstand ( også den med slæbesko ).
Märklin har lavet et andet strømoptag på de to sæt end den andre jeg købt med indbygget lys.
Har en af jer samme problem ?

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: For stor rullemodstand med AC vogne ...

Indlæg af Godsbanen »

MYerne trækker måske på flere aksler og har hæfteringe på flere hjul end damplokomotiverne?

poulmh
Stationsbetjent
Indlæg: 44
Tilmeldt: 04 nov 2017, 18:08
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: For stor rullemodstand med AC vogne ...

Indlæg af poulmh »

Har også de to sæt. Prøvede med min br 01 39008 og den slæbte de to sæt op af en stigning på 3,5% uden problemer, selv i sneglefart og i en kurve. Jeg ville se på hæfteringene om ikke de skulle udskiftes til nogle nye friske

Med Venlig Hilsen
Poul
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: For stor rullemodstand med AC vogne ...

Indlæg af moppe »

Poul.

Nu du har et sæt, så prøv lige en ting.
Kan en enkelt vogn selv rulle nedad et 3,5% fald, uden at skulle skubbes til?

Klaus

poulmh
Stationsbetjent
Indlæg: 44
Tilmeldt: 04 nov 2017, 18:08
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: For stor rullemodstand med AC vogne ...

Indlæg af poulmh »

Alle vogne triller ned af stigningen, selv den med slæbesko, den er bare lidt langsommere.

Med Venlig Hilsen
Poul
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: For stor rullemodstand med AC vogne ...

Indlæg af bygger01 »

Skylder en opdatering, men et internet nedbrud + nogle corana test har taget lidt tid.

Har haft en lang vaterpas på den omtalte stigning ( den eneste der er uden kurver ) og den viser 3% stigning / så nu er det rettet

3 vogne med strømoptag har være på "bakken"

En 2 akslet fra sættet og den kom trods alt i gang af sig selv, men det var ikke prangende
En 3 akslet - også fra sættet - og den skulle hjælpes i gang og hurtigt stille
En 2 akslet Märklin vogn med et andet optag, den rullede let nedad

Jeg har prøvet at smøre den 3 akslede ved optaget/aksel med en blød grafit stift, og det virker smørende, så det må ses om det i længden holder.

En smøring af vogne kunne sikkert også hjælpe

Et par billeder kommer om lidt af de forskellige optag

Jeg har brudt stammen op så der kun er 4 med lys, der bliver koblet sammen med 2 LS Model CIWL fra 49122 uden lys, og kommer der en BR 01 foran, og så må vi se, hvordan det forløber.

Hvor ville det være lettere, hvis man havde en "måledims" / vægt, som kunne måle trækkraft ( En fiskevægt var en mulighed men er sikkert for grov )

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: For stor rullemodstand med AC vogne ...

Indlæg af bygger01 »

Det øverste billed er fra sættet
Og i det nederste billed er det nederste fra sættet

Vedhæftede filer
4131EC92-6CAD-4BDD-ADBD-5C28DFDE192F.jpeg
E5191F0A-29ED-4DB7-8978-AA58DD0AFED6.jpeg

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: For stor rullemodstand med AC vogne ...

Indlæg af Søren »

Det burde ikke være nødvendigt at give aksellejerne olie, især ikke hvis de er af plastik. Kan du rulle hjulene med fingeren? Altså lige vifte fingeren henover et hjul, så det ruller lidt rundt? Det siger noget om, hvor let de ruller.

Hjulslæberne er altid en bremse, jo flere jo værre. Jeg er begyndt at fjerne mine, og bygge 2-polede strømførende koblinger på i stedet. Det hjælper meget.

Når det er sagt, så burde din maskine kunne trække toget uanset hvad, så et andet spørgsmål er: Hvordan har maskinen det med andre vogne?

Er det evt. én vogn der skaber problemet? Kunne du prøve dig frem og lade maskinen trække forskellige kombinationer af toget, for at se om det ændrer på noget?

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: For stor rullemodstand med AC vogne ...

Indlæg af bygger01 »

Har med en ven prøvet alle 7 vogne, og vi fandt ikke den store forskel mellem dem. Selv den med slæbesko føltes meget lige de andre.

Når jeg har prøvet med fingrene, er der ikke den store forskel, så mon ikke ikke disse vogne kommer til at blive en blandingen mellem Märklin og 4 stk. fra LS Model ( en overgang var tanken, at de skulle sælges, for jeg fik købt dem rigtig billigt på Ebay ( sæt 49122 & en enkelt 49127 ), så en dag bliver de sikkert solgt.

Sættet er alle sovevogne med en længde, så de passede med færgen over den Engelske Kanal ....

Men BR 01 eller BR 03 ( blå ) er endnu ikke trukket ud fra remise området !

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar