Akryl firkant rør/profil til tog udstilling...

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
Magnus
Trafikelev
Indlæg: 14
Tilmeldt: 14 apr 2020, 08:15
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Akryl firkant rør/profil til tog udstilling...

Indlæg af Magnus »

Jeg vil bygge et fint udstillings skab til alle mine Märklin H0 tog og vogne.

Og for at beskytte tog tænker jeg at man kan få akryl rør i mange størrelser.
Kan man akrylrør firkantet som passer i størrelsen til der kan stå et tog med vogne.

Så er det let at løfte det hele over til banen og skubbe dem ind på sporet direkte fra dette udstillings rør.

Man kan få noget lignende men det koster en del så hvis man selv kunne købe de profil rør og skære det til i den længde der passer.

Har googlet en masse frem og tilbage uden at finde noget.

Er der nogen der har nogle ideer til projektet eller hvor man måske kan få sådan "rør"-firkantede?

/Magnus

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Akryl firkant rør/profil til tog udstilling...

Indlæg af Godsbanen »

Smart ide, men ikke uden udfordringer... Hvis man forestiller sig at have en hel vognstamme, uden lokomotiv, i sådan et rør og skal have dem til at rulle gnidningsfrit ud på en skinnestrækning, så skal der nok være en form for spor inde i hele rørets længde, så hjulene ruller lige ud, og samtidig skal man sørge for en eller anden overgang mellem rør og skinner, så vognene kommer godt ned på skinnesporet. Det vil være muligt selv at lave den slags rør ved at skære stykker ud af akrylplader og lime dem sammen. Hvilken sav og lim, der er bedst ved jeg ikke (måske kan byggemarkedet skære en akrylplade ud i passende strimler).

Selvfølgelig har Søren et super svar lige efter mig :)

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Akryl firkant rør/profil til tog udstilling...

Indlæg af Søren »

Train Safe bygger vitriner, der minder om det du beskriver.

https://shop.train-safe.de/

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Marklin4me
Godsforvalter
Indlæg: 100
Tilmeldt: 19 jan 2015, 17:49
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C + M
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Kontakt:

Re: Akryl firkant rør/profil til tog udstilling...

Indlæg af Marklin4me »

Søren skrev: 26 aug 2020, 12:37

Train Safe bygger vitriner, der minder om det du beskriver.

https://shop.train-safe.de/

Som Søren skriver har Train-safe dem. Jeg købte 6 rør her i Corona-tiden (Bestilte søndag og fik levering onsdag). De findes i forskellige modeller, strømførende, ikke strømførende m.m. Dem jeg har (ikke strømførende), hænger på væggen men kan nemt tilsluttes banen. Flere i min omgangskreds har dem.
Tænker at det er vigtigt at der er riller til hjul, så de ikke skøjter rundt i røret.

De bedste toghilsner

Ulrik
Medlem af MJK Nordbanen, Mist-Zealand
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5230
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: Akryl firkant rør/profil til tog udstilling...

Indlæg af Søren »

Train-safe rørene er desuden UV afvisende, så togene kan stå i naturligt oplyste rum uden at tage skade.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Magnus
Trafikelev
Indlæg: 14
Tilmeldt: 14 apr 2020, 08:15
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Akryl firkant rør/profil til tog udstilling...

Indlæg af Magnus »

Train-safe det ser smart ud det er lige det.

Men det er heller ikke helt billigt hvis jeg skal have 10 stk. på 165 cm.

Havde egentlig tænkt mig at lægge C-spor eller K-spor ind i rørene til at køre togene inde og ud og derved spare en del penge ved at skulle bestille dem uden nogen spor eller med spor og elektrisk forbindelse til tog. (ca. 4000,- forskel)
Det er ikke prisen hvis det jeg får tilgengæld er rigtigt lækkert.

Er der nogen der har dem fysisk og kan sige om det er dumt selv at lægge spor sammenlignet med de færdigproducerede spor?

/Magnus

Godsbanen
Lokomotivfører
Indlæg: 275
Tilmeldt: 28 mar 2019, 01:05
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C

Re: Akryl firkant rør/profil til tog udstilling...

Indlæg af Godsbanen »

Nu har jeg ikke helt overblik over alle train-safes produkter og funktioner. For mange af os, der har et fast opbygget anlæg, vil det være lidt svært at få plads til den måde at køre/rulle togstammerne ind på banen, som det vises i videoerne, fordi det kræver et pænt frirum i forlængelse af banen... eller noget i den stil. Produktet med indbyggede skinner har den ulempe (udover prisen, som jeg ikke kender), at man ikke kan se og nyde synet af toget, når det er opmagasineret.

Noget andet er, at det også kan blive lidt for smart og teknisk. For mange ligger en del af charmen i hobbyen i at håndtere sagerne på gammeldags facon indimellem - udover at man har banegårde og skyggebanegårde, hvor togene kan stå klar til at køre (hvis pladsen tillader det). Under alle omstændigheder ser den gennemsigtige udgave af train-safe ud til at være ganske udmærket, selvom det kræver at vognene bakkes ind og at lokomotivet skal have en håndsrækning.

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Akryl firkant rør/profil til tog udstilling...

Indlæg af bygger01 »

Vores Train-Safe udgave er et stort metal tegningsskab ( dybde 71 cm x bredde 97 cm x højde 84 cm ) med 10 skuffer.

Dybden på en skuffe er 40-45 mm, så der er i alle skuffer lagt pallehjørner ( hvor der er skåret af den en side ), som det kørende materiel ligger på.

Det fungerer godt for os og vogne & lokomotiver ligger godt beskyttet !

2 af skufferne
2 af skufferne

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar