Fremo træf i Kolding, sidste weekend i September

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Fremo træf i Kolding, sidste weekend i September

Indlæg af moppe »

Forrige lørdag brugte jeg i Kolding.

Jeg var til Fremo træf hos "Fremodern".
Her en hurtig video der viser anlægget vi kørte på.

Fremodern er moderne tog, vi kørte epoke 6.

Til dem der ikke lige er 100% inde i Fremo, så opsummerer jeg lige.
Fremo medlemmer melder sig til et træf med moduler og rullende materiel. Der udarbejdes en sporplan med de tilmeldte moduler og køreplaner for de enkelte tog der skal køre på en "dag".
Når anlægget er sat op (aktuelle anlæg, længste kørestrækning = 170 meter) findes der mandskab til de enkelte stationer. Når stationer er bemandede, er resten "lokomotivførere".
Der er opsat ure rundt omkring, som kører med 4-6 gange normal tid og der startes en "dag". På et bord er der en stak køreplaner og som lokomotivfører går man hen og tager øverste køreplan.
På køreplanen står der hvilket tog man skal køre og der er tidspunkter for hvornår man skal være hvor.
Så er det ellers i gang med at køre tog.

Det var meget forskellige tog der kørte. ME med dobbeltdækkere, BR 185 med containertog, privatbane Ludmilla med blandede godstog osv

Der var Fremo medlemmer fra Danmark, Sverige og Tyskland.

Jeg kørte en del forskelligt, men glæden var stor, da jeg trak et blandet godstog med en Voith Maxima foran (dem der kender mig, ved at jeg er lidt skør med store diesellokomotiver). Det var sidst på dagen og stationen jeg startede fra havde et lidt over 5 meter langt tog til mig. Det var lige lovligt langt nok til et par af mellemstationerne, så jeg blev ikke overhalet på nogen mellemstationer... :-)

Jeg måtte jo lige have et billede!

IMG_8900.JPG

Klaus

Besvar