Roco nyheder 2022

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Roco nyheder 2022

Indlæg af moppe »

Roco nyheder 2022

Forleden udkom Rocos nyheder for 2022, det komplette H0 katalog kan findes her:
https://www.roco.cc/uploads/service/dow ... 022_DE.pdf

Jeg kan lige så godt sige det som det er, inden dem der er interesseret i dansk modeltog:
Det er ingen danske nyheder i 2022.
Til gengæld venter vi alle med længsel og kolde tæer på 2021 nyheden, litra EB, eller DSB Vectron om man vil. Lige nu er leveringsfristen 2. kvartal 2022.

Og dog, der er lidt der er relateret til Danmark, idet Green Cargo BR 5404 udkommer.

Roco-73179.jpg

Her ses forbilledet i Kolding:

Den første nyhed man møder, er allerede på forsiden. Roco har ændret på deres logo.
Billede
Det er ikke så tydeligt som ændringen ved Fleischmann, hvor man har lavet et logo der minder om gamle dages Fleischmann logo.
Billede

Og så til de ting jeg finder interessant.
Først og fremmest er Roco ved at tage sig sammen og begynder lige så stille at få flere og flere funktioner i deres modeller. Et godt eksempel er den BR 230 (BR 180) vi har fået på modelbanen, hvor der ikke kun er front og slutlys, men også maskinrumsbelysning, førerumsbelysning og førerpultsbelysning. Der er klar til 2 kondesatorer som power backup og så begynder Roco lige så stille at putte den nye MS generation Zimo lyddekodere i deres lokomotiver. MS dekoderne er mfx kompatible og kan selv melde sig til en mfx styreenhed.
Til mange nye lokomotiver kommer der også ætsede metalskilte man selv kan montere.

De fortsætter også med en ting jeg godt kan lide, lokomotiv og vogne med forbilledlig sammensætning, så man får et komplet togsæt fra den virkelige verden.
I nuværende katalog er den en 012 med "Pop" vogne (Münsterland) og ikke mindst min favorit "Rheipfeil" med E10 og 7 oceanblå/beige vogne, heraf en udsigtsvogn og en restaurantvogn. Der er også et enkelt godstog med sand.

Der er også fokus på både Schweiz og Østrig, med nye og opfriskede lokomotiver og vogne til begge lande.
Da de ikke lige er min favoritlande, har jeg ikke kigget dybere i de nyheder.

Så vælter kataloget med Vectron'er fra forskellige lande og med masser af flotte farver. Vectron er simpelthen Europas nye favoritlokomotiv!
Og til Vectron passer container og lommevogne, her er der også masser af nyheder.

Det glæder mig en DDR BR 250 (senere DB BR 155) kommer i opgraderet udgave. Mekanikken er den samme som i de sidste 15 år, men det gør ikke noget, for den er yderst velfungerende og bjørnestærk.
Opdateret er elektronikken. Den gamle var med LED lys for og bag og ottepolet dekoderstik. Den nye er med PluX22, separat front og slutlys, samt førekabinebelysning og kondensatorbackup.

Roco-73315.jpg

Frem fra en af de nederste skuffer har Roco gravet, hvad jeg vurderer til at være den gamle Fleischmann ICE 1. Vogne i 1:93 i længden og kun 2 trækaksler, heraf en med hæfteringe. En seriøs satsning med to motorenheder (den ene passiv) og op til 12 mellemvogne, hvilket giver et knapt 3,9 meter langt tog.
Motoren er skiftet til en klokkeankermotor, der er dekodere i begge motorvogne og så kan der monteres lyskit 6454 i mellemvognene (med pærer!).

Klaus

Besvar