K skinner

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: K skinner

Indlæg af moppe »

Gejo skrev: 18 feb 2022, 19:26

Du har ret i, at Märklin længe har haft patent på den fleksible C-skinne, men Märklin har aldrig annonceret den endnu. Jeg er overbevist om, at den kommer et par år før K-skinnen udgår - alt andet ville være at skyde sig selv i foden.

Flexskinnen kommer næppe, af den simple årsag at skinnestrengene skal afkortes, afhængigt af hvor lidt/meget skinnen skal bukkes. Derefter kan den ikke længere rettes ud og bruges andetsteds.
Det passer dårligt med resten af c-skinne sortimentet.

Klaus

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: K skinner

Indlæg af bygger01 »

Som Oswald Helmuth sang - jeg gemmer mine tyve tønder land = overskudslager af K'er - og med en alder på 76, så tror jeg ikke, at det bliver DC fremadrettet .....

Vores bane ovenpå er forankret til gulvet, så det holder os fast på adressen, og hvis - Gud må forbyde det - at Birgit dør først, så har jeg et dilemma med vores 229 kvm.

Men jeg bygger hver dag, og lige nu er det havnen med et havnefyr ( efter en "snak" med EVP ) og en færgegalge, hvor jeg - også hos EVP - har fået de snoretræk på plads.

Og det med at se de lokomotiver køre rundt, er noget med når børnebørnene vil se det køre, men det er værst, når togtosserne kommer, så får jeg stress og vil i stedet indsætte togbusser,

Men tilbage K skinnerne med deres smuds problemer, så tror jeg, at hvis Märklin følger retningen mod de grimme C skinner og deres sporforløb, så får Moppe og andre ret i - start med DC ( det var min fejl ) !

Og med C skinner ender det i Lego ...

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Niels
Godsforvalter
Indlæg: 114
Tilmeldt: 26 maj 2016, 21:48
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin C
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: K skinner

Indlæg af Niels »

Hej,
I får lige et billede med de grimme c-skinner...

Vedhæftede filer
20211205_115644.jpg
Mvh
Niels

www.NIELS-MODELTOG.dk
Dansk epoke IVb. CS3, MS2 & Traincontroller.
Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: K skinner

Indlæg af Søren »

Og med C skinner ender det i Lego ...

Det var ikke pænt sagt. Stop venligst smagsdommeriet.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

ptmadsen
Godsforvalter
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12 aug 2011, 21:23
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Haderslev

Re: K skinner

Indlæg af ptmadsen »

Hej!
Tjah, hvad skal man mene. Smagsdommerriet vil jo altid være der, sådan har det jo været så vidt jeg husker det siden 1955 hvor familien startede med 2 skinne modeltog, indkøbt i Flensborg sammen med nøder og mandler til julebagningen. I dag er jeg glad ved at min Salige Far var så fremsynet.

Venlig hilsen
Peter Madsen

https://petermsgarage.blogspot.com/

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: K skinner

Indlæg af Søren »

@ptmadsen

Det har du så evigt ret i, men derfor er der ingen grund til at tvære det ud. Det er dejligt med mange forskellige meninger, men de må gerne komme til udtryk uden at man nedgører andre. Ord som "LEGO" og "legetøj" er, i hvert fald i modeltogssammenhæng, ensbetydende med en nedgørelse af hvad end man beskriver med dem.

Et alternativ kunne jo have været: "C-sporet er ikke noget for mig, jeg synes ikke det er pænt". Fair nok, det er én mening, og det er jo ingen hemmelighed at der er mange som deler den.

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

Gejo
Stationsbetjent
Indlæg: 39
Tilmeldt: 04 maj 2019, 08:26
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K og C

Re: K skinner

Indlæg af Gejo »

Ordet "LEGO" generer ikke mig, for de fleste skinnesystemer, der findes på markedet, er så LEGO. Nemlig med lige skinnestykker og buede skinner med faste radier, sporskift med en eller højst to radier og meget stram geometri. Eneste udtagelse er Tillig, og Tillig ville have en guldrandet forretning, hvis ikke det er fordi, at hovedparten af alle modelbanefolk fortrækker "LEGO" - hvad enten det er treskinne eller toskinne systemer.

Jeg er godt tilfreds med C-skinnen, da den er meget driftsikker og langt bedre end K-skinnen - og ja, jeg har begge dele. Og så kan man sagtens save i C-skinnen, hvis det er behovet.

Gert

Søren
Lokomotivfører
Indlæg: 5229
Tilmeldt: 30 jul 2011, 08:36
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Skinnesystem: Flex
Geografisk sted: Malling
Kontakt:

Re: K skinner

Indlæg af Søren »

Jeg er godt tilfreds med C-skinnen, da den er meget driftsikker og langt bedre end K-skinnen - og ja, jeg har begge dele. Og så kan man sagtens save i C-skinnen, hvis det er behovet.

Det er fuldstændig korrekt. Det er også min opfattelse at de fleste foretrækker faste skinnestykker.

Det er et temperamentsspørgsmål om man kan med flexskinner eller ej. Det bedste jeg gjorde for mig selv, var da jeg købte en tang til at klippe skinner flat og pænt. Jeg var træt af at stå med en Proxxon skærer. Med skinnetangen er det bare "nip nip" og så er jeg videre, og den klipper altid pænt. Jeg købte en Xuron tang til 100 kr.

Xuron producerer også en tang til at klippe skinner der allerede er monterede. Den er oplagt til at klippe C-skinner.

"A Xuron Vertical Track Cutter specifically designed for vertical cutting of model railroad track that has been secured to the roadbed as well as Märklin C Track."

Med venlig hilsen
Søren

2-skinne med CS3 Plus, tysk forbillede IV, V og VI | https://railway.zone/

net
Trafikelev
Indlæg: 8
Tilmeldt: 09 jan 2022, 23:59
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail

Re: K skinner

Indlæg af net »

"A Xuron Vertical Track Cutter specifically designed for vertical cutting of model railroad track that has been secured to the roadbed as well as Märklin C Track."

Ku være man skulle erhverve sig sådan en på et tidspunkt. Er ikke helt hip med ideen om en dremmel til skinnerne der ikke giver garanteret pænt resultat hver gang.

bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: K skinner

Indlæg af bygger01 »

Søren synes, at jeg udglattende skulle have skrevet - "C-sporet er ikke noget for mig, jeg synes ikke det er pænt" .....

Men det er faktisk ikke det, jeg mente med det Lego !

Det er de billeder man ser med spor / baner med C skinner, der følger kanterne på spånplade, som den bane jeg havde, da jeg var barn.

Der er vist et billede af en station med lige skinner, og det kan alle skinner lave, når de bliver begravet i ballast.

Vores bane - J&B - er lavet som et kompromis, og Birgit fik lov til at bestemme, at den første station skulle være med lige spor / det var en fejl / jeg skulle have holdt fast på en svag kurve med de 4 personspor på stationen / for det havde været meget pænere !

Og det er nok den flex skinne, der skaber muligheder og input for at skabe et look, for ikke at køre frem - 90 grader - lige frem - og igen 90 grader - og sådan videre indtil man ender i den anden ende af stationen ....

Märklin koncernen er vel lige markedsførende i Europa, men det er - i mine øjne - en kortsigtet politik ikke at vove noget i den sektor, der er andet end blot det hjul, for det er i min krystalkugle lig med to skinnet, og hvor alle de andre producenter niver M et vis sted på hjulene !

Tænk på hvor længe det har taget at komme med et slankt bevægelig krydsspor.

En anden skriver om, at der - måske - ikke er penge til penge til nye værktøjer til K skinner, men der er penge til nye forberede forme af en eller anden BR'er.

Moppe snakker om at skifte til to skinnet, men det er i mit tilfælde et råd, der 10-15 år for sent ...

Søren snakker om Rockerne, men hvis der tjenes penge hos M, skal man da prøve at komme videre, i stedet for at hænge i, at alt skal kunne køre på de gamle M skinner, jeg solgte i 1962 !

Nu er der ikke noget, der er forkert med andres layout, men man kan i sofaen der hjemme have sin egen mening .......................

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Besvar