1.g IC3 forbedringer.

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Litra ME
Ledvogter
Indlæg: 182
Tilmeldt: 22 nov 2011, 20:41
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

1.g IC3 forbedringer.

Indlæg af Litra ME »

Hejsa

I en tråd der allerede var startet (i et andet forum) om IC3, prøvede jeg at få lidt info om 1. generations IC3'eren og specielt om hvilke forbedringer der skal til for at få den til at kører, men uden egentlig held. Så nu prøver jeg her istedet.
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: 1.g IC3 forbedringer.

Indlæg af moppe »

Litra ME skrev:I en tråd der allerede var startet (i et andet forum) om IC3, prøvede jeg at få lidt info om 1. generations IC3'eren og specielt om hvilke forbedringer der skal til for at få den til at kører, men uden egentlig held.
I og for sig, kører den (i følge min hukommelse) ganske fint, men trækkraften og vægten er så som så. Det bedste du kan gøre er at øge vægten.

Hvad har du af problemer med den?



Klaus
Litra ME
Ledvogter
Indlæg: 182
Tilmeldt: 22 nov 2011, 20:41
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: 1.g IC3 forbedringer.

Indlæg af Litra ME »

moppe skrev:
Hvad har du af problemer med den?

Klaus
Den "fedter" bare hjulene rundt uden rigtigt at ville flytte sig, der sidder en vægtklods i hver ende af mellemvognen, ser originalt ud. Jeg ved ikke om det muligt at montere friktionsringe på den, den har jo kun strømoptag på motorboogien så vidt jeg kan se.
Litra ME
Ledvogter
Indlæg: 182
Tilmeldt: 22 nov 2011, 20:41
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: 1.g IC3 forbedringer.

Indlæg af Litra ME »

har nu erfareret at man skal starte med at justere hjulafstand
moppe
Lokomotivfører
Indlæg: 4480
Tilmeldt: 30 jul 2011, 12:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Hammel
Kontakt:

Re: 1.g IC3 forbedringer.

Indlæg af moppe »

Litra ME skrev:har nu erfareret at man skal starte med at justere hjulafstand
Det vil nok være en god ide. Passer afstanden ikke til dine skinner, så går det da først galt. Så vidt jeg husker var de udstyret med en Tenshodo motorbogie og ikke nødvendigvis med hæfteringe.

Hæfteringe burde ikke være nødvendigt, idet eksempelvis en Maxima er født uden og har en kollosal trækkraft. Men der er (igen så vidt jeg husker) kun træk på 1 mellembogie, så du skal som minimum sikre dig at alle andre hjul løber frit og at en eventuel slæbesko (kan ikke huske om du kører 3-skinne) ikke har for højt tryk ned mod punktkontakterne og dermed skaber for megen modstand.

Vægten i togsættet bør være koncentreret omkring motorbogien.

Klaus
Litra ME
Ledvogter
Indlæg: 182
Tilmeldt: 22 nov 2011, 20:41
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: 1.g IC3 forbedringer.

Indlæg af Litra ME »

moppe skrev:
Det vil nok være en god ide. Passer afstanden ikke til dine skinner, så går det da først galt. Så vidt jeg husker var de udstyret med en Tenshodo motorbogie og ikke nødvendigvis med hæfteringe.

Hæfteringe burde ikke være nødvendigt, idet eksempelvis en Maxima er født uden og har en kollosal trækkraft. Men der er (igen så vidt jeg husker) kun træk på 1 mellembogie, så du skal som minimum sikre dig at alle andre hjul løber frit og at en eventuel slæbesko (kan ikke huske om du kører 3-skinne) ikke har for højt tryk ned mod punktkontakterne og dermed skaber for megen modstand.

Vægten i togsættet bør være koncentreret omkring motorbogien.

Klaus
super så er det det jeg prøver :D og nej kører ikke 3-skinne kører på PIKO skinner
Fiona
Trafikelev
Indlæg: 21
Tilmeldt: 14 aug 2011, 17:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: 1.g IC3 forbedringer.

Indlæg af Fiona »

moppe skrev:
Litra ME skrev:har nu erfareret at man skal starte med at justere hjulafstand
Det vil nok være en god ide. Passer afstanden ikke til dine skinner, så går det da først galt. Så vidt jeg husker var de udstyret med en Tenshodo motorbogie og ikke nødvendigvis med hæfteringe.

Hæfteringe burde ikke være nødvendigt, idet eksempelvis en Maxima er født uden og har en kollosal trækkraft. Men der er (igen så vidt jeg husker) kun træk på 1 mellembogie, så du skal som minimum sikre dig at alle andre hjul løber frit og at en eventuel slæbesko (kan ikke huske om du kører 3-skinne) ikke har for højt tryk ned mod punktkontakterne og dermed skaber for megen modstand.

Vægten i togsættet bør være koncentreret omkring motorbogien.

Klaus

På min gamle IC3 (der ligger i en kasse et sted) satte vi en ekstra Tenshodo motorbogie i. Så vidt jeg husker, skiftede vi også akslerne ud men nogle fra Roco, vistnok fra MA'eren, idet Tenshodo'en havde RP25-hjul på. Derefter kørte den, så vidt jeg husker, udmærket.
Venlig Hilsen

Jørgen
Litra ME
Ledvogter
Indlæg: 182
Tilmeldt: 22 nov 2011, 20:41
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: 1.g IC3 forbedringer.

Indlæg af Litra ME »

Fiona skrev:
På min gamle IC3 (der ligger i en kasse et sted) satte vi en ekstra Tenshodo motorbogie i. Så vidt jeg husker, skiftede vi også akslerne ud men nogle fra Roco, vistnok fra MA'eren, idet Tenshodo'en havde RP25-hjul på. Derefter kørte den, så vidt jeg husker, udmærket.
kan du huske hvor du fandt den ekstra motor boogie og skiftede du aksler på hele togsættet eller kun på motorboogie?
Fiona
Trafikelev
Indlæg: 21
Tilmeldt: 14 aug 2011, 17:02
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: 1.g IC3 forbedringer.

Indlæg af Fiona »

Litra ME skrev:
Fiona skrev:
På min gamle IC3 (der ligger i en kasse et sted) satte vi en ekstra Tenshodo motorbogie i. Så vidt jeg husker, skiftede vi også akslerne ud men nogle fra Roco, vistnok fra MA'eren, idet Tenshodo'en havde RP25-hjul på. Derefter kørte den, så vidt jeg husker, udmærket.
kan du huske hvor du fandt den ekstra motor boogie og skiftede du aksler på hele togsættet eller kun på motorboogie?
Dengang købte vi den hos nærmeste forhandler, men her et link:

http://www.dckits-devideos.co.uk/shop/d ... or_bogies/

Google evt. Tenshodo for at finde andre muligheder.

Mener kun vi skiftede aksler på motorbogien, men er ikke helt sikker.
Venlig Hilsen

Jørgen
Litra ME
Ledvogter
Indlæg: 182
Tilmeldt: 22 nov 2011, 20:41
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail

Re: 1.g IC3 forbedringer.

Indlæg af Litra ME »

Hejsa
nå så fik jeg kigget lidt nærmere på IC3'ern og det viser sig at de to tandhjul der sidder på akslerne i motorboogien er revnet :-( jeg mener at have læst et sted at man kan få nye tandhjul (bare ikke heljan, de meldte pas) nogen der ved noget om det ?
Besvar