Märklin skala Z

Forum for alle spørgsmål om modeljernbaner i alle skalaer. Her kan du debattere og stille spørgsmål om emner, der ikke finder plads i de andre fora.
Besvar
gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Märklin skala Z

Indlæg af gert »

Hej!

Jeg har fået noget miniclub. Det er tydeligvis et startsæt udvidet med et par lange personvogne, en hel del skinner i form af flexskinner og et pænt antal sporskifter.

Jeg ka se 2 muligheder for at få fornjelse af det sammen med mit øvrige H0 tog:

-H0f smalspors industribane
-parkjernbane

Andre gode forslag?

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: Märklin skala Z

Indlæg af gert »

Hej

Jeg kan se, at der er 6 alm. sporskifter, 4 kurveskifter og 1 englænder - alt eldrevet.
Lokomotivet er det gamle standard BR89 fra strtsættene.

Nogle gode forslag til anvendelse ud over de i mit første indlæg nævnte?

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Skovsøekspressen
Godsforvalter
Indlæg: 136
Tilmeldt: 03 aug 2011, 09:37
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Märklin skala Z

Indlæg af Skovsøekspressen »

For ikke så lang tid siden fik jeg ved at tilfælde fat på Guldvangs bog om industribaner i Danmark. Det kom lidt bag på mig at der har været så mange. Det er helt utroligt. Hvis man kører epoke III, hvad enten det nu fx er tysk eller dansk, så er det jo faktisk et "must" med en form for industribane. Det ville jeg bruge det spor Z til hvis det var mig og jeg vel at mærke også havde pladsen til det! Lokomotiverne og vognene kan man altid komme af med igen på fx QXL. Der skal nok være købere til det.

Mvh
Claus
bygger01
Lokomotivfører
Indlæg: 1530
Tilmeldt: 10 aug 2011, 07:57
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Skinnesystem: Märklin K
Geografisk sted: Herning

Re: Märklin skala Z

Indlæg af bygger01 »

Er Z spor ikke for små - findes der tog i den rigtige størrelse til den smalle sporbredde ??

Er det ikke kun spor N som kan bruges til H0

Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital med CS3+ / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen ).

Skovsøekspressen
Godsforvalter
Indlæg: 136
Tilmeldt: 03 aug 2011, 09:37
Digital: Ja
Scale: H0 - 3-rail
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Märklin skala Z

Indlæg af Skovsøekspressen »

Der var i hvert fald industribaner med næsten alle mulige sporvidder. Dette kan man læse mere om i Guldvangs bog.

Smalsporsbaner defineres som alt med en sporvidde fra 600 mm og op til lige under normalspor på 1435 mm. 600 mm svarer til ca 6,9 mm i HO.

Spor Z er så 6,5 mm kan jeg se. Og med dén forskel, så svarer spor Z ret godt til 600 mm i HO ;)

Mht. materiel, så behøver der jo ikke at være noget på banen. Sporet kan jo sagtens bare ligge der som en del af dekorationen.

Og så var jeg vist lidt for hurtig på tasterne lige før. Spor Z materiel vil vist kun kunne bruge til en parkbane i H0, medmindre det bliver ombygget :D

Mvh
Claus
gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: Märklin skala Z

Indlæg af gert »

Hej!

Jeg mener at det kaldes H0f med smalspor på Z-skinner. Nu er svellerne så stdig i spor Z. Det var noget i den retning jeg havde forestillet mig. Om man så kan bruge de 2 akslede vogne som basis for tipvogne og lign. skal undersøges. Lokomotivet - en Br89 - er nok for slidt til at ofre en H0 overdel på. Englænderen er nok lidt i overkanten til en lille mergel eller kridtgravsbane. Eller bare ved et lidt større anlægsarbejde. Der er i hvert fald rigeligt med skinner.

Nå, men meget andet skal laves først - og klubben tager meget af den tid, jeg ellers ville bruge til sådanne byggerier. Men det er et valg man gør.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Erik Olsen
Lokomotivfører
Indlæg: 266
Tilmeldt: 05 aug 2011, 13:48
Digital: Ja
Scale: N
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Märklin skala Z

Indlæg af Erik Olsen »

gert skrev:Jeg mener at det kaldes H0f med smalspor på Z-skinner.
Nogle kalder det H0n2.
gert
Lokomotivfører
Indlæg: 570
Tilmeldt: 30 jul 2011, 15:22
Digital: Ja
Scale: H0 - 2-rail
Geografisk sted: Aalborg

Re: Märklin skala Z

Indlæg af gert »

Hej Erik!

Ja kært barn har mange navne såmænd.

Gert
-modeljernbaner bygger ikke sig selv!
deltag i DMJUs konkurrencer!
Besvar